Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Tekenen des tijds

Gestart door Huugooke, 24 november 2012, 18:53:48 PM

Huugooke

Onder "nieuwe aanwinsten" had ik een chocolade treintje gezet (als grapje natuurlijk, want lang heeft het niet  bestaan).
Toen ik even daarvoor zoiets zag staan bij een bakker, tussen moto's, auto's, paarden en andere chocolade delicatessen, vroeg ik de verkoopster of ik "die locomotief" kon hebben. Ze had geen idee waar ik het over had. Het was nochtans een heel realistische weergave van een stoomloc. Ik heb het moeten aanwijzen.
Sommige dingen zijn inderdaad stilaan uit ons collectief geheugen aan het verdwijnen. Audiocassettes bijvoorbeeld, de bandopnemer, de filmprojector...
Maar misschien moet men verkeersbord A43 eens moderniseren.

SuSke

En welk model gaan we daar dan opzetten  ;) :D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Hou het maar op dat stomertje.
Anders gaan mensen het zien als "oppassen voor autobussen" of vrachtwagens of ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Was die mevrouw misschien blond?
Hoe kan je nu niet weten wat een locomotief is? Precies of er bestaan geen locomotieven meer.

Er zijn veel woorden die we nu niet meer gebruiken, maar als 30-jarige ken ik van veel van die woorden nog steeds de betekenis of wat het was hoor. Als die mevrouw dus geen locomotief kent, dan is dat gewoon een lompe kool! Wie het tegendeel beweert, zegt dus onrechtstreeks dat ik een slimme kerel ben.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Er zijn zo veel dingen. Filmrolletjes kunnen ook bij dat lijstje. Mag af en toe uitleggen aan kinderen van 5-6 waarom er op mijn toestel geen schrempje zit achteraan. Ook niet simpel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Naar het schijnt hebben ze in het kader van het (aanslepende) nieuwe verkeersreglement er wel degelijk aan gedacht om het verkeersbord A43 te moderniseren.
Maar gelukkig testen ze tegenwoordig ook de dingen uit bij het grotere publiek.
En wat bleek ? Een moderne trein werd dikwijls geïnterpreteerd als een tram of helemaal niet herkend.
De oude stoomloc scoorde echter nog steeds bijzonder goed. Zelfs bij de leeftijd die er nog nooit een in realiteit gezien had.
Dus: het gaat nog niet zo slecht met het collectieve geheugen en de stoomloc zal blijven (hij staat er inmiddels zo'n 93 jaar op en is één van de zes oudste verkeersborden).

Huugooke

En dan de desillusie dat je hoopte zo'n ouwe stomer te zien voorbijkomen en het is toch weer zo'n modern spul zeker!
Aan het tempo waarmee de NMBS zijn materiaal vernieuwt is het ook niet mogelijk om een nieuw symbool te gebruiken dat lang meegaat ;).
Er zijn nog meer van die symbolen en uitdrukkingen die we blijven gebruiken terwijl ze al lang niet meer bestaan. Denk eens aan de telefoon bijvoorbeeld: de telefoonhoorn, een nummer "draaien", iemand "opbellen".
Ik loop al wel eens een rommelmarkt af (ik moet ergens aan mijn materiaal geraken), en ik vind het elke keer weer lollig als men bij navraag antwoordt: "het is van mijn bompa, wat is dat eigenlijk?"

Paulogic

Citaat van: Huugooke op 25 november 2012, 17:09:29 PM
"het is van mijn bompa, wat is dat eigenlijk?"

Dan antwoord je toch : Ik verzamel oude medische spullen. Dit was een hulpobject bij rectaal onderzoek. ... wedden dat je het gratis krijg?  ;D
mvg,
Paul(ogic)

Huugooke

Citaat van: Paulogic op 25 november 2012, 19:17:05 PM
Citaat van: Huugooke op 25 november 2012, 17:09:29 PM
"het is van mijn bompa, wat is dat eigenlijk?"

Dan antwoord je toch : Ik verzamel oude medische spullen. Dit was een hulpobject bij rectaal onderzoek. ... wedden dat je het gratis krijg?  ;D
Als ze dan maar geen demonstratie vragen!

Mooie bureaustoelen trouwens ;)

Havoc

CiteerIk loop al wel eens een rommelmarkt af (ik moet ergens aan mijn materiaal geraken), en ik vind het elke keer weer lollig als men bij navraag antwoordt: "het is van mijn bompa, wat is dat eigenlijk?"

Inderdaad. Meestal weet ik het ook niet... Maar dat antwoord ga ik toch eens proberen :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Paulogic

Citaat van: Huugooke op 25 november 2012, 19:46:14 PM
Citaat van: Paulogic op 25 november 2012, 19:17:05 PM
Citaat van: Huugooke op 25 november 2012, 17:09:29 PM
"het is van mijn bompa, wat is dat eigenlijk?"

Dan antwoord je toch : Ik verzamel oude medische spullen. Dit was een hulpobject bij rectaal onderzoek. ... wedden dat je het gratis krijg?  ;D
Als ze dan maar geen demonstratie vragen!

Mooie bureaustoelen trouwens ;)

Dank u ! Ik doe mijn best.

Kwestie van demonstratie ... sommige van die 'brocante' verkopers doen ons broek af met de prijs... dan kan je ze al eens af doen om iets voor niets te krijgen toch?
Enkel uw gesp open en ze geven het al mee om geen precedenten te scheppen  ;D ;D ;D ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

Havoc

Wat als het een knap blondje is dat brocante verkoopt? Wie schept er dan een precedent?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Paulogic

Als het een knap blondje is dan is het geen precedent maar een Pret moment  ;) :D ;D
mvg,
Paul(ogic)

Jurgen

Citaat van: Jurgen op 25 november 2012, 11:05:53 AM
Er zijn veel woorden die we nu niet meer gebruiken, maar als 30-jarige ken ik van veel van die woorden nog steeds de betekenis of wat het was hoor. Als die mevrouw dus geen locomotief kent, dan is dat gewoon een lompe kool! Wie het tegendeel beweert, zegt dus onrechtstreeks dat ik een slimme kerel ben.  ;D


Allé, blijkbaar is iedereen akkoord dat het een lompe kool was. Merci hé mannen!  ::) ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

ik ga me er niet over uitspreken, ik moet nog brood kopen bij die bakker! En het is al een uitstervende soort (bakkers).
Ik zal de schuld op mij nemen vanwege het gebruik van het woord "locomotief". "Treintje" was misschien duidelijker geweest. :D