Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

detectie schakeling

Gestart door janieburton, 20 november 2012, 23:04:56 PM

conducteur

Als je ABC wil gebruiken moet in die cv "2" staan. Standaard plaatst men namelijk de BM1-2-3 modules in serie met het Rechtse spoor. Uiteraard moeten de decoders in je machines 'abc' begrijpen. Dat zijn bv Lenz Silver+ of Gold+ decoders, of de laatste ESU's.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Kan men een bloksysteem maken met de ECoS Detector 50096 en de ECoS Detector Extension 50095 die zowel een driekleuren sein en een stopsectie asymetrisch kan schakelen?
 

INFO

#47
Beste Janie, je zit op het verkeerde spoor. de detector van wie dan ook heeft niets te maken met het systeem ABC. Maar als je nu bij de duurste bent aangekomen gaat het de goede kant uit, maar niet heus. Hou het simpel en bestuur het via normale stroomdetectie en een bezetmelder (zoals de ECoS=detector) maar dan in een prijsvriendelijker uitvoering en gebruik een centrale waarmee je een blok systeem kan maken. b.v. een ECoS of een Raptor. Dat krampachtige niet willen werken via een PC heeft zo zijn prijs zullen we maar zeggen.
Suc6 in je verdere zoektocht.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

Best info, ik geraak het spoor bijster!

Ik wil wel misschien bewust en krampachtig een computer met scherm(desktop of laptop) vermijden, daar ik soms beroepsmatig op sommige dagen 8 uur met een computer moet werken.

Ik moet geen mozaiek sporenplan op een computerscherm hebben maar gewoon eens synoptisch stationsbord, ik wil mijn wissels niet sturen met de computer maar gewoon bedienen met schakelaars op het synoptisch stationsbord, ik wil geen muis gebruiken om de treinen te besturen; gewoon de treinen achter elkaar en af en toe een trein binnenhalen in een van de stations en dan rangeren

Gewoon: Als B(lok)5 bezet is dan moet het sein aan het einde van B(lok)4 rood staan en moet B(lok)4 asymetrisch zijn, B4 bezet dan sein B3 rood en B3 asymetrisch en B3 bzet - sein B2 rood.... enz. Op een Engelstaling forum noemt men dit "trains chasing trains" en om dit te doen denk ik dat men dit zonder computer met scherm kan doen.

In een Mechelse club heb ik zo een systeem gezien op hun clubbaan maar dat was Zimo met het blok systeem, de MX9, werkt alleen met het HLU systeem en enkel Zimo en De lokpilot4.0 kan bij mijn weten enkel op HLU gezet worden en Zimo is super duur(1.428,00€ voor een startset MX1HS+MX31 en 2 decoders en bijhordend kabels, ZONDER TRAFO's) en tel bij die 1.428,00€ nog eens +/-360,00 voor de MX9 en men komt aan een kleine 1.800,00€. Op de modulebaan van die club was het ook Zimo maar daar werden de stopsecties asymetrisch geschakeld.
Ter vergelijking: ECoS 2: +/-650€; MRC Prodgidy Advance²(of Gaugemaster, UK) +/-250-350€

Misschien lijk ik een "steenezel" maar een desktop of laptop(ook niet raptor) zie ik echt niet zitten
 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 15 december 2012, 04:40:34 AM
Gewoon: Als B(lok)5 bezet is dan moet het sein aan het einde van B(lok)4 rood staan en moet B(lok)4 asymetrisch zijn, B4 bezet dan sein B3 rood en B3 asymetrisch en B3 bzet - sein B2 rood.... enz.
Een sein staat niet aan het einde van een blok, maar aan het begin. Dus het sein aan het einde van blok 4 is eigenlijk het sein aan het begin van blok 5.

janieburton

Juist Klaas, mijn fout, een sein staat aan het begin van een blok.

Zodus moet het zijn:

Gewoon: Als B(lok)5 bezet is dan moet het sein aan het Begin van B(lok)5 rood staan en moet B(lok)4 asymetrisch zijn, B4 bezet dan sein aan het Begin van B4 rood en B3 asymetrisch en B3 bezet - sein aan het Begin van B3 rood en B2 asymetrisch zijn, B2 bezet dan sein aan het Begin van B2 rood en B1 asymetrisch en B1 bezet en het sein  aan het [b]Begin [/b] van B1 rood en B5 asymetrisch.

 

INFO

#51
Citaat van: janieburton op 15 december 2012, 04:40:34 AM
Misschien lijk ik een "steenezel" maar een desktop of laptop(ook niet raptor) zie ik echt niet zitten

Prima, maar het systeem wat je wil gebruiken maakt gebruik van een relais en een paar diodes, daar heb je geen bezet/terugmelders bij nodig in de vorm van de laatst genoemde ECoS detector.

Hier staat alle informatie over dat systeem en de kastjes die je daarvoor nodig hebt
http://www.digital-plus.de/digitalplus-abc.php

En voor de aansturing van het geheel kun je gewoon een simpele Multi-Maus gebruiken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

 

janieburton

Als men de BM3 modules gebruikt van Lenz moet men deze dan aansturen via een railbezetmelder of werken deze modules zelfstandig zonder externe bezetmelder?
 

janieburton

Wou vandaag enkele BM3 modules van Lenz bestellen, voor een testbaantje, bij een winkelier en die viel uit de lucht; heeft bestelling toch gedaan maar zegde erbij dat het tot anderhalve maand of nog langer kon duren voordat het zou geleverd worden.

 

INFO

#55
Dan kun je je afvragen of je wel op het juiste spoor zit. Ik denk dat Lenz ze nog even moet laten maken voor je in China

Maar op de BM3 zit een optie/ mogelijkheid om die op een terugmelder aan te sluiten zodat je op je systeem kunt zien dat het stukje spoor bezet is, verder kun je er dan niets extra's mee. Op voorwaarde natuurlijk dat je digitale centrale deze mogelijkheid heeft om terugmeld informatie te tonen in een display.
Alleen de waarheid ligt in het midden.