Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

detectie schakeling

Gestart door janieburton, 20 november 2012, 23:04:56 PM

Michiel

Citaat van: doomslu op 26 november 2012, 20:14:59 PM
Michiel, die afbeelding is niet zichtbaar hoor.
Beneluxspoor.net blokkeert dat.
Via de link naar het draadje komt men er ook.  ;) Ik heb de verwijzing naar het beeld zelf dan maar verwijderd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

#16
Citaat van: ToThePoint op 26 november 2012, 23:20:55 PM
Men spreekt hier al snel van "programmeren", maar eigenlijk is de juiste benaming " instellen ".
Is dit nou geen haarkloverij? Of in goed Nederlands "mieren neuken" excusez le mot.
Ik vind het vergezocht, een video instellen is wel degelijk programmeren.
Je geeft een microprocessor de opdracht om op een bepaalde tijd een zekere handeling uit te voeren.
Maar Jean-Paul als jij dat geen programmeren wilt noemen is dat mij ook goed hoor.

grt Piet.

janieburton

#17
Citaat van: anne w op 26 november 2012, 22:14:57 PM
het enige wat de gebruiker moet doen is een pc, interface en centrale kopen en op elkaar aansluiten (niet bij de Raptor) en leren begrijpen hoe de gegevens in het programma ingevuld moeten worden
Groet, Anne W

@ Anne W,

Dank je voor de info, ik ga zeker eens de sites opzoeken van de firma's die je hebt genoemd.

Maar volgens uw citaat is het maar gewoon alles aan sluiten en begrijpen hoe de gegevens in het programma ingevult moeten worden. Welke merk van inteface's?

Maar dat laatste is nu waar ik op tegen zie, de gegevens in de computer typen of aan vinken, ik heb ooit een dvd te leen gekregen van iemand die een "workshop" had opgenomen in een modelspoorclub waar iemand een exposé gaf over werken met koploper, en ik vond de handelingen die men moest doen in de computer om een trein van A naar B en terug te laten gaan, met ook enkele wissels te schakelen, zeer omslachtig.

Misschien is het een "idee fixe" van mij maar ik krijg als ik dat zie het gevoel dat ik dan meer met een computer bezig ben dan met treinen. Een computer is misschien een hulpmiddel maar voor mij geen doel op zich.

 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 27 november 2012, 14:45:14 PM
.....maar ik krijg als ik dat zie het gevoel dat ik dan meer met een computer bezig ben dan met treinen.
Precies dat gevoel heb ik ook. En dat is een van de redenen dat ik nog steeds analoog rijd.

INFO

Citaat van: janieburton op 27 november 2012, 14:45:14 PM




Maar dat laatste is nu waar ik op tegen zie, de gegevens in de computer typen of aan vinken, ik heb ooit een dvd te leen gekregen van iemand die een "workshop" had opgenomen in een modelspoorclub waar iemand een exposé gaf over werken met koploper, en ik vond de handelingen die men moest doen in de computer om een trein van A naar B en terug te laten gaan, met ook enkele wissels te schakelen, zeer omslachtig.



Janie,

Nog geen 15 minuten werk.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Citaat van: INFO op 27 november 2012, 17:00:12 PM
Nog geen 15 minuten werk.
Voor jou misschien, maar iemand die er voor het eerst aan begint zal er wel meer tijd voor nodig hebben.
Ik heb indertijd ook eens Koploper gedownload om er eens mee te spelen. Ik kreeg het nog niet eens voor elkaar om een sporenplan ovaal met inhaalspoor te tekenen. Zelfs met hulp op het Koploperforum lukte het niet. Toen heb ik het maar opgegeven.
Kan me dus goed voorstellen dat Janie er tegen opziet.

janieburton

#21
@ INFO, met alle respect maar ik heb ooit eens een programmatje gekocht om modelspoorplannen te tekenen, van Data Becker dacht ik, daar ik dacht dat het gemakkelijk zou zijn en het mij ging ontspannen, als suggoraat omdat ik toen geen mogelijkheid had om een "echte modelbaan" te bouwen.

Ik heb het van miserie van mijn computer gezwierd want het werkte echt op mijn zenuwen, nu teken ik terug plannen met een sjabloon van Fleischmann( heb al een tweetal millimeterpapier blokken vol)

Ik zeg niet dat een computer geen meerwaarde kan geven aan een baan; maar als het op een andere manier kan vermijd ik persoonlijk een computer.

Ik ben al een heel eind, met de schema's die hier zijn gegeven; maar zijn er ook forumleden die deze hebben uitgeprobeerd?

Wat is het aantal diodes die men moet gebruiken om een stopsectie asymetrisch te maken( want via een van de links naar een ander forum) heb ik begrepen dat sommige decoders al reageren op 2 à 3 diodes en andere decoders niet reageren op 2 à 3 diodes en dat men er meer moet gebruiken.
 

INFO

Tja, Klaas zal maar niets meer zeggen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 november 2012, 17:50:08 PM
Ik kreeg het nog niet eens voor elkaar om een sporenplan ovaal met inhaalspoor te tekenen.
Nou ik kan me voorstellen dat het in het begin wat tijd kost.
Paul Haagsma heb ik zelfs eens op de uitspraak betrapt dat het teken programma niet het best ontwikkelde deel van Koploper is.
Maar het is mijn mening dat het best te doen is, en zeker niet mega moeilijk.
Als je nou echt eens wilt genieten van een, naar mijn mening, slechte teken module in een besturings programma, dan moet je iTrain eens downloaden.
WAT EEN RAMP!

grt Piet.

PeterC

Citaat van: bossie op 28 november 2012, 00:50:27 AM
...Paul Haagsma heb ik zelfs eens op de uitspraak betrapt dat het teken programma niet het best ontwikkelde deel van Koploper is...

Inderdaad.  Wat mij daarbij het meeste stoort is dat er op de tekening niet kan worden ingezoomd en op hoge resolutieschermen zit je constant naast je items te klikken.

Maar voor alles bestaat er een oplossing: in plaats van telkens je schermresolutie aan te passen tijdens het tekenen, open je het toegankelijkheidscentrum van Windows, zet je vergrootglas aan en je ziet alles plots veel duidelijker (en je werkt op die manier 10 keer sneller)!  Het wordt wel wat scrollen op je scherm...
Groetjes, Peter


Michiel

Citaat van: janieburton op 27 november 2012, 14:45:14 PM
Misschien is het een "idee fixe" van mij maar ik krijg als ik dat zie het gevoel dat ik dan meer met een computer bezig ben dan met treinen. Een computer is misschien een hulpmiddel maar voor mij geen doel op zich.
Er is niets "fout" met analoog. Je kan heel mooie dingen maken met bezetmelders, timers en relais. Het werkt minder flexiebel dan met computer, maar met een beetje planning kan je een indrukwekkend besturingsysteem in elkaar knutselen. Dat lijkt me trouwen best een leuke uitdaging, en tof om doen. Digitaal en computer is echt geen "must" om met plezier bezig te zijn met modeltreinen, hoor!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

anne w

Citaat van: janieburton op 27 november 2012, 14:45:14 PM
Citaat van: anne w op 26 november 2012, 22:14:57 PM
het enige wat de gebruiker moet doen is een pc, interface en centrale kopen en op elkaar aansluiten (niet bij de Raptor) en leren begrijpen hoe de gegevens in het programma ingevuld moeten worden
Groet, Anne W

@ Anne W,

Dank je voor de info, ik ga zeker eens de sites opzoeken van de firma's die je hebt genoemd.

Maar volgens uw citaat is het maar gewoon alles aan sluiten en begrijpen hoe de gegevens in het programma ingevult moeten worden. Welke merk van inteface's?

Maar dat laatste is nu waar ik op tegen zie, de gegevens in de computer typen of aan vinken, ik heb ooit een dvd te leen gekregen van iemand die een "workshop" had opgenomen in een modelspoorclub waar iemand een exposé gaf over werken met koploper, en ik vond de handelingen die men moest doen in de computer om een trein van A naar B en terug te laten gaan, met ook enkele wissels te schakelen, zeer omslachtig.

Misschien is het een "idee fixe" van mij maar ik krijg als ik dat zie het gevoel dat ik dan meer met een computer bezig ben dan met treinen. Een computer is misschien een hulpmiddel maar voor mij geen doel op zich.

Beste Janie,

De huidige, modere centrales hebben meestal een ingebouwde interface, waar nog wel eens "computer (lees uitzoek) problemen" mee zijn is het feit dat computers tegenwoordig geen seriële poort meer hebben, dan moet je weer een usb-seriële omzetter hebben.

Wat de modelbaanautomatiserings programma's wel wat omslachtig maakt is het feit dat ze allemaal werken met een baanplan op het scherm en om dat mooi en netjes op te bouwen moet je wel door een leerproces, maar dat baanplan heeft natuurlijk ook zijn nuttige kanten.

Daarnaast is dat scherm als je aan het rijden bent, een "aandachttrekker", waardoor het lijkt alsof je meer met de computer bezig bent als met je baan.

Heb je dat baanplan op het scherm niet, dan is het automatiseren van A naar B een fluitje van een cent, natuurlijk is het wel zo dat als je meer specifieke treinen hebt (keer-, stop-, snel-, boemel-, buurtgoederen-, blokgoederen- enz. treinen), je meer moet invullen met een grotere kans dat je wat verkeerd doet (iets verkeerd doen is de grootste fout die gemaakt wordt in de computerwereld, met meestal als uitroep: "hij doet het niet".

Als laatste, kijk eens bij mijn bouwtopic, ik ben op het moment flink gebouwen aan het bouwen, het verfwerk doe ik boven bij de treinen, dan rijden mijn 16 treinen ook, zonder dat ik last heb van een scherm, maar wel geautomatiseerd met een computer, die als zodanig niet herkenbaar is.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Huugooke

Citaat van: bossie op 27 november 2012, 11:42:46 AM
Citaat van: ToThePoint op 26 november 2012, 23:20:55 PM
Men spreekt hier al snel van "programmeren", maar eigenlijk is de juiste benaming " instellen ".
Is dit nou geen haarkloverij? Of in goed Nederlands "mieren neuken" excusez le mot.
Ik vind het vergezocht, een video instellen is wel degelijk programmeren.
Je geeft een microprocessor de opdracht om op een bepaalde tijd een zekere handeling uit te voeren.
Maar Jean-Paul als jij dat geen programmeren wilt noemen is dat mij ook goed hoor.

grt Piet.

De oudste en meest verspreide programmering: de wekker instellen op aflopen op een (onaangenaam vroeg) uur!
Heeft niks met detectie te maken, weet ik, maar vond het  een discussiepunt.
Als je een grote lay-out hebt is een geautomatiseerde baan wel indrukwekkend, en vooral het voorbereidend werk is heel wat.
Maar is dat niet juist het hobby? Ik zou zeggen begin met de voorbereiding, de rest komt later.

janieburton

Ben ook op een buitenlands modeltreinforum en heb daar dezelfde vraag gesteld en daar raad men mij aan om dedectiemodules met een transformator te gebruiken, de voedingskabel van 1 van de rails(centrale unit/ booster - rail) gaat door een gat in een "stroomtransformater" en wordt 2 tot 5 maal gewikkeld door de "stroomtransformater".

Volgens hen is het voordeel, dat alles elektrisch gesheiden is.

Heeft iemand hier al van gehoord of zoiets al gebruikt?
 

conducteur

Die dingen worden gebruikt op de loconet modules van Hans Deloof:
Heb er zelf nog geen gevonden (moet eigenlijk eens deftig zoeken)

http://users.telenet.be/deloof/sensor/HDM14a.jpg
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum