Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

detectie schakeling

Gestart door janieburton, 20 november 2012, 23:04:56 PM

janieburton

Welke blokdedectie kan ik gebruiken voor mijn baan te automatiseren met DCC(geen zimo)?

Zijn er zelfbouw schemas om deze blokdedectors te bouwen?

Of is het misschien mogelijk om het TWIN T dedectors te gebruiken? Of nog simpler een diode en transitor  voor stroom dedectie of is dit te simpel?
 

PietB

Kijk eens op www.rosoft.info en dan specifiek http://www.rosoft.info/S88SD16-N.html als je 2-rail gebruikt en http://www.rosoft.info/S88-N.html voor 3-rail, een prima en veel gebruikt concept.

grt Piet.

ToThePoint

Als u zelf kan bouwen zijn op het net veel schema's te vinden van de S88 schakeling.
Nochtans is er hier op het forum ook een draadje van een S88 die een µC gebruikt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

Hallo,

Bedankt, vraagje voor de 1ste schakeling(http://www.rosoft.info/Schema-s88.html)
is dit voor 1 block of is elke IC voor een apart blok?

Ik kan niet echt uitmaken welk de aansluitingen zijn voor de rails, sein(eventueel via opto koppler) en bediening stopsectie vorige blok( eventueel ook via optokoppler).

De aansluitingen van de 2 andere schakelingen zijn duidelijk.

Nog een vraagke omdat de spanningsval, in het dedectiesectie van de blok, over diodes gaat bestaat het gevaar niet dat de decoder denkt dat hij moet stoppen(ABC Bremse) en moet men dan in de stopsectie ook niet hetzelfde aantal diodes plaatsen als in de dedectiesectie?

Hoeveel diodes moet men extra plaatsen in de stop sectie om de decoder te activeren om te stoppen(geactiveerd door de optokoppler van het volgende bezete blok)?

Is het niet zo dat als men 1 of 2 diodes uit de stopsectie schakeling neemt dat de decoder dan in 1/2 snelheid gaat


 

Klaas Zondervan

Janie, die schema's werken in twee delen.
De schakeling met de PC844 is een stroomdetector voor 1 sectie. De uitgang daarvan gaat naar de s88 (eerste schema) en die is voor 16 secties.
De s88 schakeling op zijn beurt geeft de bezetmeldingen via de centrale door naar de besturingscomputer. Hij geeft dus geen directe actie naar seinen of naar de stopsectie van het vorige blok. Bij digitaal heb je ook geen echte stopsecties.

De stroomdetector heeft geen invloed op het ABC systeem, want dat werkt op een asymmetrie in de spanning. Maar aangezien in beide stroomrichtingen evenveel diodes zitten blijft de spanning symmetrisch.


INFO

Misschien dat Janie even kan vertellen wat hij precies wil bereiken, ik heb zo maar het idee dat wij hem vanuit een verkeerde invalshoek een antwoord geven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

#7
Misschien druk ik me verkeerd uit.

Wat ik zeker niet wil is een computer gestuurde baan( zonder computer denk ik dat ik wel een stopsectie nodig heb), wissels ga ik op de klassieke manier bedienen(knoppen op een synoptish bord).

Daar ik niet veel verstand heb van computers wil ik computers vermijden.

Wat ik beoog is het klassieke blok systeem, een korte omschrijving.

De beide http://www.rosoft.info/PC844.html en http://www.rosoft.info/LB100.html zijn beide stroomdedectie units met een opto koppler als uitgang waar volgens mij een modelsignaal mee kan gestuurd worden(rood/groen via eventueel een NAND of NOR) en ook een LED op het synoptisch bord , via diezelfde uitgang wil ik dan ook de diodes activeren(eventueel via een micro relais) die dan het asymmetrisch signaal leveren voor de stopsectie.( Als ik me niet vergis maakt Lenz dit in apparte bouwstenen en zijn deze bouwstenen zeer duur)

Ik denk ooit ergens te hebben gelezen(pagina niet gesaved :() dat men minimum 5 diodes moet gebruiken voor een stopsectie asymmetisch te maken zodat een decoder zal rageren en stoppen, en indien men 2 diodes van de 5 overbrugt(bij geel seinbeeld) de decoder wel reageert maar niet afremt tot op 0 maar ergens tot 50% en de trein langzaam voort rijdt.






 

INFO

En houd er dan rekening mee dat niet alle decoder deze manier van stoppen en of reduceren van de snelheid ondersteunen.
Maar ik denk wat jij wil, dermate ingewikkeld is en dat daar zeer hoge kosten mee gemoeid zijn dat je toch maar eens moet overwegen de computer er niet bij te betrekken, je hebt dan niet alleen een gevarieerde bedrijfsvoering maar het ook nog leuker en makkelijker aan te passen. Ergens een vinkje zetten is nu eenmaal een stuk eenvoudiger en sneller dan een complete relais schakeling of een diodematix te herzien.
Maar het is jouw beleving en feestje.

Wat je wil is dermate complex dat daar geen kant en klaar antwoord voor is, en dat ik me er persoonlijk ook niet in wil verdiepen, vind ik zonde van mijn tijd.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

anne w

Beste Janie,

Als je logisch kunt nadenken dan is automatiseren niet zo moeilijk, want het komt altijd op hetzelfde neer: een trein mag van plaats A naar plaats B als het tussenliggende gedeelte van de baan "leeg" is.

Er is ook automatisering die geen personal computer nodig heeft, natuurlijk is het wel een computer, maar alleen is het er één die niets anders hoeft te doen, een fluitje van een cent voor wat onze Duitse buren een "rechner" noemen.

Dus ga eens kijken en praten met een paar computergebruikers in de modelspoorwereld.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

janieburton

#10
Hallo INFO en ANNE W, dank je voor de info en ik trek jullie kennis zeker niet in twijfel maar een computer lijkt mij nog steed ingewikkeld men moet toch de computer programmeren want anders doet die niets.

Mijn treinbaan heb ik ongeveer 25 jaar geleden moet afbreken wegens een verhuis en wil nu graag terug beginnen.

Ik ben begin november naar een opendeurdag geweest van een club, in Muizen en hun grote clubbaan daar wordt zelfs niet met een computer gestuurd, blijkbaar is hun bloksysteem van ZIMO en de DCC sturing is ook van Zimo; die club had ook een modulairebaan en daar gebruikte men ook Zimo maar voor het stoppen gebruikte men daar asymetrische stopsecties die werden aangestuurd door stroomdedectie modules(volgens wat ik begreep ook zelfbouw door de leden), er werd wel een computer gebruikt om de wissels te bedienen voor een bepaald stationetje op die modulairebaan.

Mijn aversie voor een computer gestuurde baan komt misschien doordat ik nog nooit een thuisbaan heb gezien met een computersturing.

Ik heb de schema's http://www.rosoft.info/PC844.html en http://www.rosoft.info/LB100.html bestudeerd en kom tot de conclusie dat de PC844 een gelijkenis vertoond met wat ik 30 jaar geleden heb zelf gebouwd als stroomdedectie.

Ik gebruikte toen een transistor(2N3055{15A en C-B 100V en C-E 70V}met een kloelvin, zeer kortsluitvast door zijn hoog werkings bereik, op mijn baan werd toen gevoed door een BREMI voeding van 5A) ipv 4 diodes, als men een transistor op een bepaalde manier aansluit is dit ook een soort diode; en deze 2N3055 stuurde dan 2 relais(Bij PC844 is dit een opto koppler) voor het onder stroom zetten van de stopsectie en het wissellen van het rood/groen op het signaal. Het schema LB100 is iets uitgebreid en daar wordt (volgens mijn beperkte kennis van electronica) de transistor gebruikt om het signaal dat komt van de diodes te versterken dat naar de optokoppler gaat.

Mijn toenmalige constuktie bestond uit een printje met 1 transistor en 2 relais en was geplaatst onder het begin van elke blok(B2, B3, B4, B5, B1) zodat de bedrading, naar het einde van vorig blok(B1, B2, B3, B4, B5) voor de stopsectie en signaal; zo kort mogelijk was.

Volgens mij kan men de optokoppler 2 mini relais laten schakelen voor de stopsectie( via enkele diodes voor asymetrische signaal) en seinbeeld.

Ik denk dat het mogelijk is om een stroomdedectie schakeling PC844 te maken met een opto koppler(0,89€/stuk bij Farnell) en 4 diodes en 2 weerstanden en printje en 2 mirco relais voor maximum ongeveer 10€.

Het einige wat ik denkelijk nog moet uitzoeken is het juiste aantal diodes(3, 4, 5, 6?????) dat men in serie moet plaatsen om de stopsectie asymetrisch te maken zodat de decoders reageren en beginnen af te remmen.
 

Michiel

#11
ReesCees heeft op het Benelux-forum een schema geplaatst met een voorstel van schema met diodes. Ik veronderstel dat het iets dergelijks is dat je zoekt (in combinatie met je bezetmeldercircuit natuurlijk, ipv de wisselcontacten).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Michiel, die afbeelding is niet zichtbaar hoor.
Beneluxspoor.net blokkeert dat.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

anne w

Beste Janie,

Zo'n krappe 30 jaar geleden heb ik aan de hand van een boekje "de logisch gestuurde trein" een baan gebouwd met behulp van logische poorten, op de laatste bladzijde van dat boekje stond: "u heeft nu een gesoldeerde computer gebouwd, het is natuurlijk handiger om dit met een echte computer te doen, je hebt wel een programmeur nodig".

Die programmeurs zijn er 30 jaar later al lang en hebben de bekende modelspoorprogramma's geschreven (zoals Koploper, I-Train, Windigipet, Railware, Traincontroler en ook Raptor), het enige wat de gebruiker moet doen is een pc, interface en centrale kopen en op elkaar aansluiten (niet bij de Raptor) en leren begrijpen hoe de gegevens in het programma ingevuld moeten worden (en dat is heel wat anders als "programmeren".)

Waarschijnlijk is er ergens in december of januari een workshopo automatiseren bij de MSG in Den Bosch, wellicht iets voor jou.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

ToThePoint

@ Anne w

Precies zoals u zegt. Als men een video instelt om een bepaald programma op te nemen is dat ook niet programmeren. Alhoewel hier in vlaanderen het een met ander verward cq verwisseld word.
Men spreekt hier al snel van "programmeren", maar eigenlijk is de juiste benaming " instellen ".
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI