Kolenopslag 1/29 jaren 1900-1950

Gestart door argilla, 12 november 2012, 12:13:01 PM

argilla

Begonnen aan een nieuw project. Een kolenopslag/verdeler voor mijn tuinspoorweg de Laek Valley RR. Het gaat om 1/29.
Volledig opgebouwd uit eik. Alle latjes, balkjes  op schaal gezaagd. Een heel werkje. Nu ben ik bezig met het dak gemaakt van golf platen ( de  kattenblik voer uit de Aldi zij grover dan die uit de Lidel die fijner golven hebben en meer geschikt zijn voor 0 en Gn15 schalen) Ook op schaal gesneden .
Als alles af is voor het "vervuilen" roest van de golfplaten en zwart van het kolenstof, gaat heel het geval ondergedompeld worden in de lijnolie voor 3 dagen zodat het hout de olie kan opnemen. Nadien laten drogen en verweren met olieverven ( geen acrylverven) Alzo blijft het jaaaaaaaaren staan zonder afbraak van het hout aan de elementen ( truc geleerd van een oude schilder die ook nog kon marmeren).




op dit skelet ( met fijne draadstangen M1 vastgezet) wer de latjes geplakt soms genageld . Ruwe planken op van verschillende afmetingen en kleuren.




Dan krijg je dit als de foto hierboven.


Ook de plaats waar de kolen komen is ingebouwd ( los) .


Het dak met de golfplaten onverweerd.


De kolenbucket kan je reeds rechts zien Geheel messing onverweerd..


argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

ardjoena

Ziet er netjes uit.

In een vorige topic was je de "lgb"sporen in je tuin aan het vervangen door andere , ik weet niet meer welk merk. Waarschijnlijk een hele klus. Heb je daarmee nog last slecht contact? Kan je eventueel niet een paar foto's van je baan plaatsen?

Dirk
 

argilla

Ik gebruik nu Aristo 18/8 rails. Vrij duur zeg maar duur. Hiervoor heb ik nog geen goedkopere (EU) leverancier gevonden. Een groot deel is gedaan. Het voordeel van deze rails is dat je ze aan elkaar maakt met Hex schroeven i.p.v. railschoenen. Hetgeen een zeer goede verbinding is en je moet niet geen verbindingen meer solderen. En natuurlijk zij oxideren niet zoals messing. maar zoals aangehaald een zeer dure operatie.
je hebt ook alu rails maar dat is nog erger dan messing rails.
Foto"s staan hier op het forum een trein in de sneeuw dacht ik ( het seizoen komt eraan !). Maar vind ze niet meer terug. sorry.
bedankt  , beide forummees, voor het compliment ! ;D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eddy

Livesteam,Mark.Geen problemen met vuile rails en slechte kontakten. ;)

groeten eddy

Havoc

Hij is zich aan het voorbereiden Eddy. Eerst een kolenopslagplaats, dan een kolengestookte live-steam loc. Logisch toch...

Argilla, kan je eens een foto plaatsen die het wat in zijn geheel laat zien? Het is mooi werk en het gebinte ziet er knap uit maar ik mis zo een overzicht.

Die lijnolie om het houtwerk in te laten trekken, is dat ruwe of gekookte?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#6
Gamma Havoc, Gamma mijn huismerk. Trouwens ook prima voor gewoon schilderwerk ( op blank hout eenders welk hout) voor buiten.

Pics here we go....








alles moet natuurlijk nog "verweerd" worden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Knap werk Argilla. Zie ik het goed op je eerste foto dat je ook pen-gat verbindingen hebt? (die lichte rondjes op de balken vooraan)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

JA klopt. Heb verschillende methodes uitgeprobeerd op deze schaal.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Knap gebouwd, Marc  8)
Vooral knap dat je bouwmethodes "zoals in werkelijkheid" hebt toegepast (pen-gat, halfhouts, draadstang-moer, ...)

Ga je die constructie werkelijk onderdompelen?
- zullen lijmresten geen blanke vlekken achterlaten?
- kan de lijm niet aangetast worden?
Al gedacht aan de azijn-staalwol-methode?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf, dank u voor het compliment

Die laatste optie azijn - dinges kan je die wat nader verklaren aub ? Lijkt me interessant om doen. Je moet alles uitproberen nietwaar
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eddy

Hoi Mark,

deze methode is een prop staalwol in een bokaal met schroefdeksel op te lossen in azijn.Na een paar dagen is de oplossing gereed.Daarin legt men het hout,en naargelang de duurtijd (langer en korter,om een schakering  te krijgen)van onderdompeling verkrijgt men een mooie patine van het hout.Dan laten uitlekken op keukenpapier.

Een vraagske,u kolenemmer is die niet wat groot tov de opslagplaats,zo lijkt het als men de emmer een paar maal vult,het vak al leeg is.


groeten eddy

argilla

#12
Gerolf n betreft de lijnolie-methode.

Om dit te verklaren moet ik een zijsprongetje maken naar mijn studenteverleden en een stukje verf-geschiedenis en als dit eventjes mag ( ja dat was een vak op school heb trouwens kunst onderwijs gedaan nu master in de ceramics)
Vroeger ME en wat later werden bv kerkdeuren gemaakt uit eikenhout. Maar eikenhout verdonkert door de tand des tijds. Omdat nu "op te klaren" een ge-eikte term daarvoor, brandde men de cellulose vernis af . Daarna wat schuren schroeiplekken verwijderen enz... Als deze bewerking gedaan is ging met het hout opklaren door het te "wassen" met oxaalzuur. Na weer wat bewerkingen stonden de poriën van het hout open en borstelde men de deur in met gekookte lijnolie + een siccatief ( zoals kunstschilders nu nog gebruiken wanneer ze hun eigen kleuren en verf maken) maar de siccatief had een donker blauwe kleur toen.  De lijnolie dringt in de poriën en vormt een water waterafstotende laag in het hout alleen het oppervlak was droog.

Na de gebruikelijke bewerkingen van schuren werd het opp "afgelakt" met cellulose vernislak. Na jaren van behandeling met deze methode waren de kerkdeuren en andere stukken "onverslijtbaar " geworden. Sommige van de deuren dateren nu nog trouwens uit de periode waarin de kerk werd gebouwd. Het was een bewerkbaar iets hoor. maar ja in die tijd telde men geen "manuren".

heb dat geleerd van een schilder die toen al 63 was en ik studeerde af in 1970 Zodoende. Die man was een "meester" in zijn vak. Hij kon nog "marmeren " en " eiken". Tot ver buiten onze landsgrenzen moest hij nog zulke dingen gaan maken of restaureren.
Ik kan dus ook marmeren en eiken, niet zoals hij ( de meester) natuurlijk maar toch ik mag met trots zeggen dat ik toen de beste van de klas was. Heb er trouwens een prijs voor gekregen op het einde van mijn studies. dat was toen nog de gewoonte bij de broeders in de Londenstraat.(de Cadixstraat waren de concurrenten toen) Dus ook deze methode en nog anderen verdwenen methoden.
Ik dacht dat nu ergens in A'pen nog een privé academie is waar je kan leren marmeren,eiken, restaureren van van alles. Het adres ???

Zo dat was dat.
Neen, het heeft geen invloed op lijmen ,watervast of niet geen vlekken. En het is milieu vriendelijk Gerolf puur natuur.Mijn garagedeur uit dennen heb ik zo gedaan en ze staat er nog na 36j onbeschadigd bij ( noppes rot door water)

PS ik zie dat mijn vraagtekens in het posten plots veranderen in emoticons. sorry.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

De azijn-staalwol-methode is inderdaad vooral bedoeld om een "patine" te krijgen. Onderdompelen hoeft niet, je kan met het vocht (ijzeracetaat dus) ook schilderen.
Ik was even vergeten dat het om een buiten-gebouw gaat, dat dus de weersinvloeden moet weerstaan.  :-\
Ik ben ervan overtuigd dat jouw methode degelijk (en duurzaam) is  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Citaat van: argilla op 15 november 2012, 12:36:20 PM
... gekookte lijnolie + een siccatief ...
Koop je gekookte lijnolie, of moet je dat zelf doen?
En wat is, 'k weet het ik ben een onkundige, een siccatief?

Citaat van: argilla op 15 november 2012, 12:36:20 PM
... de Londenstraat ...
Waar is de tijd ...
Paul