Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vraagje ivm de Xtreme Keerlus module

Gestart door Cozzy, 11 november 2012, 13:23:32 PM

adrievans

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

trickl

Even dit oude draadje kapen... :P
Ik ben momenteel op zoek naar een betrouwbare keerlusmodule, en de Xtreme Keerlus module lijkt me wel wat.
Ik heb wel een vraagje: kan deze module zelfstandig gebruikt worden, of moet dit werken met één of andere terugmeld module?
Op mijn baan zijn er momenteel geen terugmelders, maar ik zou de keerlus toch al willen opzetten.

Alvast bedankt.
Groetjes.
PP

patrick smout

Dag Patrick,

de XTreme keerlus is een standalone module die je kan je gebruiken zonder bijkomende bezetmelders.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ERVIN

Goede keuze Patrick , ik gebruik deze keerlusmodules al vele jaren met veel tevredenheid.  ;)

trickl

Ik heb ze gisteren besteld en vandaag kwam de Xtreme keerlusmodule al toe.
Tijd om eens het één en ander uit te testen.
Bedankt voor de feedback.

Groetjes,
PP

trickl

Ik heb intussen de keerlus eens getest, en het is toch niet positief te noemen.
Als ik binnen kom via A dan krijg ik kortsluiting bij de overgang van D naar E
Als ik binnen kom via E dan krijg ik ook kortsluiting bij de overgang van E naar D
IK heb alles zeker 10 keer nagekeken en mijn alles lijkt correct aangesloten en ook correct gescheiden.
Weet er iemand wat ik verkeerd zou kunnen doen.
Ik heb de indruk dat de keerlus niet omschakelt op het moment dat dit zou moeten.

Groetjes,
PP

Michiel

Je kijkt waarschijnlijk steeds over dezelfde fout heen. Sectie E is waarschijnlijk niet helemaal goed. Ligt het wel aan de goede kant?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krispy

Misschien hier eens goed nalezen ( nuttig als debug misschien ) , hier vindt men ook een schema van het geheel , ik denk zelfs dat het hetzelfde is maar dan in zelfbouw
Heb deze indertijd ( 20 jaar geleden ) zelf nagebouwd en doet hier nog altijd 100% zen werk ( heb er twee in men baan zitten )

of ander draadje : https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,3533.0.html
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Michiel

Je hoeft normaal niets te debuggen. Gewoon aansluiten zoals aangegeven. Hoe aan te sluiten staat op de website van Rosoft http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html , met een duidelijk plaatje. Eenmaal werkend, vergeet je gewoon dat ie er is. Het doet feilloos z'n werk. Ik heb er ook 2 in m'n baan zitten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Begin bij het begin. Maak alle draden los. Kijk of de secties liggen zoals in de handleiding aangegeven. Ga dan meten of de railisolaties echt isoleren. Sluit dan de draden stuk voor stuk opnieuw aan volgens schema.

AtMoPo

de voeding niet vergeten hé  ;) De twee uiterst rechts!

De xTreme Keerlus module wordt aangesloten op een eigen voedingsspanning van 14..16V, of vanuit een booster.
AtMoPo

RobVille

Hallo,

Voor het geval jullie er niet uitkomen, is er een veel eenvoudiger oplossing. Ik maak dan ook veel gebruik van een Frog Juicer geleverd door Weichen-Walter. Niet alleen vanwege de polarisatie van wissels zowel 2L en 3L (zelfbouw wissels) maar ook voor een keerlusschakeling. De printplaat aansluiten op een centrale dan wel booster en beide, geïsoleerde spoorstaven op de printplaat zelf. Klaar. Geen gedoe, slechts vier draadjes. Oh ja, je kunt de keerlus ook onderverdelen in blokken voor de terugmelding.


Bron: Weichen-Walter

Je hebt ook printplaten met een zestal ingangen. Deze gebruik ik voor een Hosenträger. In dit geval vier ingangen voor de polarisatie van de wissels en twee ingangen voor de schakeling van de hartstukken. Je kunt deze schakeling ook gebruiken voor de bezetmelding van de draaibrug van een draaischijf.

Inbouwen, geen omkijken naar  ;)

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Asking me if that's black or dark green is not done!

Klaas Zondervan

De Frog juicer is gebaseerd op kortsluitdetektie. Dat betekent dat hij de polariteit van de keerlus of het puntstuk omschakelt als er een kortsluiting wordt geconstateerd.
De Xteme keerlusmodule is juist ontwikkeld  om de polariteit om te schakelen voordat er kortsluiting ontstaat.
De modules die op kortsluitdetektie werken zijn makkelijker te installeren, minder railscheidingen en minder draden. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

trickl

Citaat van: AtMoPo op 21 februari 2022, 11:38:14 AM
de voeding niet vergeten hé  ;) De twee uiterst rechts!

De xTreme Keerlus module wordt aangesloten op een eigen voedingsspanning van 14..16V, of vanuit een booster.

Moet die voeding er bij? Op het plaatje staat deze niet aangesloten.
Ik zal eens proberen.

Groetjes,
PP

trickl

... never mind.
Het was inderdaad die voeding die bijkomend moest aangesloten worden. Dat zou wel op het schema mogen staan voor stand alone gebruik.
Bedankt AtMoPo voor de hint. Nu doet hij het  :)

Groetjes,
PP