Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Zelfbouw seinmodule 72441 probleem

Gestart door Jordey, 28 december 2005, 16:34:59 PM

Jordey

Ik heb de seinmodule gebouwd die op de website staat van Huib Maaskant. Ik heb het volgende probleem.

Groen is gewoon doorrijden.

Echter als ik het sein op rood zet dan krijgt de afremsectie bijna geen spanning. De noodstopsectie blijft gewoon spanning krijgen. Ik heb alles al eens doorgemeten. De elco heb ik getest door het te ontladen via een weerstand en vervolgens de weerstand gemeten met de multi meter. De weerstand van de Elco loopt snel op totdat die op oneindig is.

Hierbij de link

urlhttp://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_8.htm/url

Ik weet echter niet hoe zeker de relais exact schakelt. Ik dacht als volgt:

   1   2
1   *   *
2   *   *
3
4   *   *
5   *   *
6   *   *

De contactpunten op rij 5 of 6 worden verbonden. Afhankelijk van de stand van het relais.

Heeft iemand een idee?

Jordey

Jordey

#1
Kleine aanvulling.

Als ik de weerstand meet tussen de rijstroom en de noodstop sectie als de schakeling onder spanning staat. Dan meet ik 1k5 Ohm weerstand. Meet ik de spanningverschil tussen beide dan meet ik 0 V (verschil). Rara hoe kan dit.

Jordey

laurens66

#2
Toen ik voor mijn aller eerste keer deze module bouwde, deed hij het ook niet, het was gewoon onverklaarbaar.
Daarna heb ik een tweede gebouwd en die deed het wel.

Jordey

#3
Ik heb al 1 slechte verbinding gevonden op diode D2. Dit verklaart waarom de afremsectie niet goed werkte en te weinig spanning had. (Hij remde wel[:D] maar loc doet dan ook verder niets meer.)

Ik begrijp intussen ook het relais je schakelt links en rechts onafhankelijk tussen 4-5 en 4-6

Jordey

Koen

#4
@Jordey

Als je R2 in het schema bedoelt, is dit vrij logisch. Wanneer je de aansluiting van de linker kant volgt, komt deze uit op de rijspanning. Volg je de rechter aansluiting, komt deze eveneens uit op de rijspanning (via het contact). Dus hier kan je geen spanningsverschil meten.

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren

Jordey

#5
Volgens mij als het relais schakelt naar rij 6 dan worden rijen 4 en 6 rechts verbonden en los daar van worden links  rijen 4 en 6 verbonden ipv rijen 4 - 5. Het gevolg hiervan is dat de rijspanning via rechtstreeks via R2 aan de noodstopsectie is verbonden. R2 zorgt dan voor het spanningsverschil (rood sein). Bij groen wordt 4-5 weer verbonden. Dan wordt R2 kortgesloten via het relais. Gevolg hiervan is geen spanningsverschil over de weerstand.

Ik zie dus maar 2 mogelijkheden hoe de noodstopsectie geschakeld kunnen worden 1 via weerstand en 1 via relais. Afhankelijk van de stand van het relais

Jordey

#6
@Koen

Even voor de zekerheid de kant van R2 die uitloopt op de noodstopsectie is een ge?soleerd deel. Het moet gevoed worden door deze schakeling.

Jordey

Jordey

#7
Jongens ik ben er uit. Het was inderdaad diode D2 die niet goed contact maakte.[:)][:)][:)][:)][8D][8D]

Bedankt voor de reacties.

Jordey