Treintrip in de Highlands van Scotland...

Gestart door pabe, 08 november 2012, 22:03:40 PM

pabe

Einde September, begn October, hebben we -eindelijk- een trip naar de Schotse Highlands kunnen maken.

Hieronder een kort verslagje wat betreft het treingebeuren en wat varia.   Voor geinteresseerden die ook eens naar Schotland willen, contacteer mij gerust per PM...

Met Ryanair van Weeze naar Edinburgh met zijn iconische control tower...


Verder een mooie en 'very spirited' stad   :P


Volgende dag op zoek naar Waverley Station...  je zou er zo voorbijlopen, ligt in een put ???


Even het juiste perron zoeken voor de trein naar Glasgow...   er zijn 'maar' 20 perronsporen  ::)  en allemaal diesels... wat een stank !!!


Leuke luxe treinstellen die om het half uur de verbinding met Glasgow verzekeren...  mijn ega had zich al een plaatsje gezocht


Aankomst is Glasgow Queen Street Station, waar we onze verbinding hebben met de boemel naar Fort William


Rit van ongeveer 4 uur met een diesel tweetje en talloze pittoreske stops...



Tot een probleempje met de signalisatie op deze single track spoorweg...



In totaal een uur vertraging, maar uiteindelijk toch in Fort William gearriveerd...  home of the famour Jacobite Steam Train.


Na enkele toeren met een gids, wandelingetje naar de ruines van Old Iverlochy Castle, die nu toch puur per toeval in de richting van den 'depot' lagen zeker...


oei oei... een spoorbrug ???


oops,  een voetgangersbrug in de middle of nowhere ??



naar den depot ??


En daar staan ze dan, zelfs onder stoom, maar van ver, want veel prikkeldraad en borden die dreigen met gevangenisstraf...






En nu nog enkele dagen wachten op de trein-hoogdag als we de Jacobite Steam Train van Fort William naar Mallaigh nemen (en terug natuurlijk)  :P

RESPECT !!!


een tussenstop... :P


En dan is het zover !!!   Ik laat nu de foto's voor zichzelf spreken...



























En er worden daar nog met de hand de wissels bediend, niet enkel voor de stoomtrein, maar ook voor de moderne 'sleeper' trains vanuit Engeland..




Tot slot onze favoriete Pub in Fort William...   



En een sfeerfotoke... of twee



Voila,  ik zou er een boek over vol kunnen schrijven...   buiten de train rides hebben we natuurlijk nog veel meer gedaan, oa de 'Great Glenn' en ook 'Isle of Skye', met een prive gids...  alleen maar positieve dingen over deze formule !     

Indien iemand meer informatie wil, stuur gerust een PM.    Aardig PS:  in 2014 houden de Schotten een officieel referendum over hun onafhankelijkheid tgn Groot Brittanie.  Simularities ??

Aye,   Paul



Dirky

mooie reportage! bedankt!

PS blijkbaar geluk gehad met het weer  ;)

pabe

Dirk,

zoals het moet, hebben we de 4 seizoenen op 1 dag meegemaakt...    Schotland onder een strakke blauwe lucht ... dat is niet Schotland eh !

grtz,  Paul

Gerolf

Prachtige foto's, Paul  8)
Ik was er een half jaar geleden ook, enkele weken te vroeg om de "Jacobite" te zien bollen,
maar toch heel wat andere leuke dingen kunnen vastleggen: http://meb.gerolf.be/home/foto/nvakantie.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Inderdaad een mooie reportage!
Ooit 14 dagen Schotland gedaan met de moto en moet toegeven dat het een aanrader is.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

evan

Leuke reportage paul!  Bedankt om dit met ons te delen.. het schept wat vakantiesfeer achter het computerscherm :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Heel mooi. Ben daar ook al eens geweest. De foto van het glenfinnan komt mij bekend voor. Hopelijk geen monsters gezien? 
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

René

Leuke serie met beelden die de herinnering van vorig jaar weer oproept.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

TBCédric

ik zou er ook wel eens naartoe willen gaan, naar schotland. ten eerste voor een kilt en ten tweede voor het uitzicht en ten derde voor de trains, oud en nieuw
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

pabe

Citaat van: René op 17 november 2012, 16:05:35 PM
Leuke serie met beelden die de herinnering van vorig jaar weer oproept.



Hi René,

The Glenfinnan monument...  waar de Jacobite rising met Bonnie Price Charlie begon, en acht maanden later stopte na de verschrikkelijke slachtpartij in Culloden...  ben je ook op het slagveld in Culloden geweest?

Aye,   Paul