ringkerntansfo en veiligheid?

Gestart door conducteur, 08 november 2012, 17:52:43 PM

Havoc

Er zijn veel soorten zekeringen. Meestal bedoelt men de klassieke buisjes (20x5). Er is ook een type met radiaal aansluitingen (zoals een elco), bvb Conrad 536962. Iets handiger op printen maar de houder is niet zo veilig als er trillingen zijn. Zelf heb ik op de printen SMD zekeringen gezet, de Littlefuse Nano-2. Voor lage spanningen/stromen en waar de kans op iets dat misloopt klein is zet ik SMD PTC's in (Polyswitches). Er zijn ook miniatuur herstelbare zekeringen, soort automaten. Eender welke zekering je kiest, altijd nakijken of ze geschikt is voor je spanning als je DC gebruikt.

Electronische zekeringen zijn inderdaad niet altijd snel genoeg om electronica te beschermen, maar dan is een smeltzekering zeker te traag en een ptc weet zelfs niet eens dat er iets mis gegaan is. Mijn probleem met electronische zekeringen is dat ze vaak meer componenten en plaats innemen dan wat ze moeten beschermen.

Isoleren en overstroom zijn verschillende dingen. Het is niet omdat je de logica optisch gescheiden hebt dat er geen overstroom door kortsluiting in je drivers kan zijn. Als je met een 1000VA transfo werkt ga je daar zeker rekening mee moeten houden.

Waarom 3v3? Omdat ik verkies om op 3v3 te werken. Al mijn logica is 3v3, een led werkt even goed op een 3v3 spanning (en al de voorschakelweerstanden verbruiken minder) etc. Dat maakt ook dat ik direct verbruikers op de 5V kan zetten omdat de logica toch een gefilterde en geregelde spanning krijgt. Er is geen enkele reden om op 5V te werken. Voordeel is dat ik dan een eenvoudig te vinden 5V voeding kan gebruiken als bus spanning en heel eenvoudig lokaal naar 3v3 gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Havoc
ok dan gaat de driver fet er eventueel uit door kortsluiting en is deze gewoonweg door een nieuwe in te pluggen hersteld
maar de rest van de elektronica blijft heel

keuze van 3v3 tja daarom maak ik de keuze van 5 volt dus daar zit geen verschil iedre een heeft een keuze niet waar


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.