Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

mark7758

Dat hangt af van de beveiliging. Men probeert 2 seconde te doen. Maar ik ken ze ook van 1 sec. En dan gaat het wel eens mis. (Defecte zekering.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 mei 2017, 13:26:05 PM
Ik heb op mijn huidige baantje twee van die overlopen en ik heb de wissels domweg mechanisch gekoppeld op één motor.
Ja dat is ook de simpelste oplossing Klaas, maar ik zou alleen niet weten hoe ik dat in Koploper zou moeten oplossen.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar misschien dat ik daar in een later stadium nog eens mee aan de gang ga.

Het is nl. een stuk dubbelspoor dat in maar één richting door gereden mag worden, aan het andere eind is ook zo'n zelfde overloop wissel straat.
Van uit het camera standpunt mag een treinstel dat op het rechter spoor aankomt en als het deel na het wissel(perron) bezet is, dan wordt er over gelopen naar de linker rail.
Van dat perronspoor mag alleen in de richting van de camera worden vertrokken, dus de binnenkomende trein stopt voor het perron en vertrekt in de andere rijrichting.
Een trein die van de andere kant (linker spoor) binnen komt en waar dan het perronspoor bezet is, zal overlopen naar het rechter spoor, als dat vrij is, stoppen en dan in de andere richting vertrekken.
Deze conditie geldt alleen voor treinstellen en niet voor getrokken treinen.

Vandaar dat ik het zo heb opgelost.
grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 25 mei 2017, 15:40:27 PM
Ja dat is ook de simpelste oplossing Klaas, maar ik zou alleen niet weten hoe ik dat in Koploper zou moeten oplossen.
Je geeft in Koploper het tweede wissel gewoon een adres buiten de reeks die je gebruikt. Koploper kan toch niet zien dat er geen wisselaandrijving aan hangt, kan zelfs niet zien dat er geen decoder is met dat adres.

PietB

Dat is inderdaad een oplossing.
Maar ik kies er toch voor om deze constructie te behouden, dan kan ik in de toekomst de wissels die nu aan de inrijd kant liggen vervangen door 3-weg exemplaren en zo dan twee opstel kopsporen maken.

Net Murphy op bezoek gehad, na 6 jaar regelmatig wissels om zetten stopte er gisteravond één wisselaandrijving.
Dit was een aandrijving waar ik nog niet de eindschakelaars van had doorverbonden.
Eigen schuld dikke bult.
Even de afvinklijst van werkzaamheden uit 2011 er bij gepakt en inderdaad die wisselmotor moest nog gedaan worden, was niet afgevinkt.
Was het straal vergeten dat ik er nog een had met schakelaars er in.

grt Piet.

PietB

Het is al weer een tijdje geleden dat de CFO van Polderdam spoorwegen fondsen kon vrijmaken voor een investering in rollend materieel.

Deze week was het zover.
Dit is de laatste aanwinst een Werkspoor Baldwin NS1200.
Naar mijn mening de mooiste E-lok die er in de afgelopen jaren op het NS railnet heeft rondgereden.
Van de pimp en ombouw (naar digitaal) acties komt een verslag, als de temperaturen weer wat gaan zakken.

grt Piet.

PietB

Een wat beelden van de omgebouwde loc, ik had een ste foto's op mijn camera van de ombouw.
Maar helaas ging de SD kaart defect, en ik had deze foto's nog niet naar mijn PC gecopieerd.
Dus geen foto's van de ombouw maar wel van het afgerondde project.



De loc is superstil nadat de motor unit ultrasoon gereinigd is en vervolgens de tandwielen met een klein tipje kogellagervet zijn gesmeerd.
Het geluid van het filmpje dendert nogal maar dat komt omdat de camera acoustisch contact met het tafelblad had.

Toch maar even de kap er afgehaald om het 'elektriek' te tonen.

Ik heb de loc bedrading, verlichting, motor enz in 3mm styreen buisjes gelegd.
Eens een electriciën altijd een electriciën, toch?
Deze bedrading loopt naar een verzamelprint met een NEM652 connetor waar gewoon een decoder in geprikt kan worden.



De warmwitte leds zitten in een steekfitting die precies in de metalen steun waar de lampjes in zaten, past.
Ze zitten met de pootjes schuin omgebogen precies onder de lichtgeleider die in de koppen van de kap zitten.

Helaas geen uitgebreidde ombouw beschrijving.

grt Piet.

Geert

Leuk filmpje.

Off topic Piet, jij kent iets van software. Hoe komt het dat op het 3rail forum je Youtube filmpjes kan afspelen zonder dat deze een nieuw venster opent. Bij dit forum gaat dat niet, nochtans draait deze op dezelfde software.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Citaat van: Geert op 30 augustus 2017, 21:22:18 PM
nochtans draait deze op dezelfde software.
Dus niet helemaal het zelfde, de core software is het zelfde.
Dat heeft te maken met een bepaalde plug-in Geert die ze op 3-rail gebruiken.
Die ziet een Youtube.com URL en zet er dan een flash venstertje omheen.
Maar dat gaat ook dikwijls fout hoor.
Dus ik begrijp Luc best dat hij wat terughoudend is met deze toeters en bellen.
Je moet ook bedenken dat als er een software update komt je alle plug-ins ook weer opnieuw moet installeren.
En voor de stabiliteit kun je beter de software zo standaard mogelijk houden.

grt Piet.

Geert

Duidelijk Piet,

Bedankt,

En ja, het is de mooiste Nederlandse E-lok ooit heeft rondgereden  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Voor één van de Polderdam projecten (MARDEC functie-wissel decoder) heb ik een Arduino nodig, maar om nu zo'n print 'kaal' onder de tafel te schroeven gaat me te ver.
Dus op Ebay twee behuizingen voor de Uno besteld, die kwamen vandaag binnen.

Links het bouwpakketje en rechts de behuizing in elkaar gezet met de Uno er in.

grt Piet.