Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

raf

zet er dan een druppel witte houtlijm op dan kan de moer ook niet meer draaien

ik ben vanaf dit jaar van die blauwe zooi aan servo's afgestapt
we gebruiken reeds een tijdje in onze kleine boten mg90servo's
die kosten de helft meer  1.97 euro maar ze hebben metalen tandwielen en ze doen het reeds een jaar in mini duikboten
waar ze veel meer afzien dan onder een trein baan

elke keer er zo een blauwe kapot gaat word die vervangen door een mG90

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

De bediening van onder de tafel bij K-rails kan op diverse manieren.
- de steldraad direct op de wisseltong laten bedienen.
- de steldraad de schuif van de wisseltong laten bedienen.
Beide methoden hebben m.i. het nadeel dat door de speling in de aandrijving de wisseltong kan loskomen van de railstaaf waar hij moet aanliggen.
Je kunt er ook voor kiezen om de servo iets verder te laten doorlopen, maar dat geeft in vele gevallen weer gebrom en met 16 servo's toch weer een aanzienlijk stroom verbruik.

Nu heeft Märklin daar een, voor ons gunstige, oplossing voor bedacht, in het schuifstuk van de wisselomzetter zitten twee kleine gaatjes en in de omzetter behuizing een nokje dat in één van beide gaatjes valt en zo de wisseltong strak tegen de railstaaf houdt.



Dus moet er iets gemaakt worden om de servo steldraad direct de wisselomzetter te laten bedienen.

Allereerst demonteren we de omzethandel, dat is simpel gewoon met een klein tangetje of pincet vertikaal er uit trekken.

Er moet een gaatje, iets groter dan de te gebruiken steldraad in de schuif en de onderplaat geboord worden.
Beschadig niet de nokken waar de stelhandel ingrijpt!

Vervolgens verplaats je de schuif naar de andere stand en boort dan door de onderplaat.
Op die manier krijg je twee gaatjes op het einde van de slag.


De schuif moet nu voorzichtig uit de de behuizing worden gehaald.
De schuif is van zeer buigzaam plastic, maar enige voorzichtigheid is wel geboden.


De twee geboorde gaten worden nu tot één sleuf gemaakt met een scalpel mesje en met een vijltje afgewerkt.


De zaak wordt weer in elkaar gezet, et voilà een K-wissel die betrouwbaar is te bedienen van onder de tafel.

grt Piet.

PeterC

Piet,
Dergelijk constructie werkt heel betrouwbaar.  Ik heb die ook al met succes toegepast.
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 13 mei 2017, 17:49:07 PM
Piet,
Dergelijk constructie werkt heel betrouwbaar.  Ik heb die ook al met succes toegepast.
Ja ik ben er vanavond achter gekomen dat je de wisselsteller wel even vast moet leggen op de tafel, want door de klik aansluiting en het slappe schuif stuk wil hij nog wel eens omhoog komen en dan schiet de steldraad er uit.

grt Piet.

755philippe

Piet,
Momenteel ben ik ook bezig mijn K-wissels te voorzien van servo's in combinatie met de oc32. Ik gebruik ook hetzelfde principe om de wisselstellers van Märklin om te bouwen. Nu komt de hamvraag : ik heb enkele driewegwissels en die zijn voorzien van een vaste aandrijving. Die aandrijving kun je wel verwijderen door deze weg te snijden,  maar kun je deze wissel voorzien van een servo.
Mvg

755philippe

PietB

Hoi Philippe,
ik ken de K-rail 3-weg niet goed genoeg om je te kunnen adviseren, maar als je moet gaan snijden, dan zou ik zeggen, laat lekker zitten joh!
Ik zie op deze foto bij de aandrijvingen schroeven(vijzen) zitten.

Kun je in de aandrijving kijken als je de schroeven los maakt?
En dan een foto plaatsen, misschien komen we er dan samen uit.

grt Piet.

755philippe

Hallo Piet,

Heb even een driewegwissel die ik nog in reserve heb ter hand genomen en even het deksel verwijderd. Ben nog niet zeker of ik er een servo onder ga steken, is een beetje afhankelijk naar de complexiteit van het probleem.
Even de foto

     

Mvg

755philippe

SuSke

Volgens mij kan die voorzien worden van servo's. Je hebt een afzonderlijke stelbalk (doorzichtig stokje) voor elk tongenpaar. Bij het wegsnijden van het aandrijfgedeelte wel opletten dat je die stelbalk niet mee wegzaagt. Hierin een gaatje boren voor de omzetdraad van je servo en het is gepiept (easier said than done) Vindt je dat niets, kan je in extremis ook een gaatje boren in de bevestiging van de stelbalk in de verbinding tussen de tongen (voor Gerolf een kleinigheidje)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Eens met Frans, met een beetje handigheid en durf moet dat mogelijk zijn.

grt Piet.

755philippe

Eigenlijk komt het er op neer dan je de stangen die er zijn met mechanisme verwijdert. In het doorzichtig buisje een vertikaal gaatje boort en meer is het niet.
Mvg

755philippe

PietB

Nou het is iets meer dat je moet doen, je moet er voor zorgen dat de steldraad van je servo, door de tafel en de grondplaat heen kan komen bij dat transparante deel.

Ik heb zo net mijn eerste twee servo gestuurde wissels getest.

https://youtu.be/PcyUrjDd6jM

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, even wat muggeziften: ik zie in het filmpje dat je die twee wissels afzonderlijk bestuurt. In het echt gaan de wissels in zo'n overloop altijd gelijktijdig om. Ik heb op mijn huidige baantje twee van die overlopen en ik heb de wissels domweg mechanisch gekoppeld op één motor.

755philippe

Piet, ik ging er wel vanuit dat ik een gat door de tafel moet maken en een steldraad tussen servo en doorzichtig buisje moet maken. Dit lijkt me wel logisch.
Bij mij ging het om de specifieke aanpassingen en niet om de standaard die je bij elke servo moet doen maar toch bedankt om dit te melden.
Mvg

755philippe

mark7758

Ziet er goed uit.
Hint de wissel lopen niet gelijktijdig om. Maar ongeveer 2 seconden na elkaar. (Reden de motorstroom beperken. Een wissel kan tot 20 Amp. trekken als piek bij het omlopen.  Tenministe in NL.)
Dus goed gedaan.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Citaat van: mark7758 op 25 mei 2017, 14:16:05 PM
Hint de wissel lopen niet gelijktijdig om. Maar ongeveer 2 seconden na elkaar.
Ik dacht dat het korter was. Ik weet dat de tweede motor pas start als de startstroompiek van de eerste voorbij is. Ik heb er wel eens naast gestaan en voor het oog lopen ze bijna gelijktijdig om.