Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

59erke

#540
Citaat van: Ben op 31 december 2015, 13:35:35 PM
Tja, wat moet Piet dan met al zijn C-rail en C-wissels doen, overstap naar K-flex en wissels is dan toch ook niet echt een optie?

En voor de digitale besturing maakt het allemaal niet uit. Alsof een centrale gaat zitten koekeloeren of er van een middenrail of spoorstaaf stroom wordt afgenomen? Digitaal = digitaal en trek zich niets aan van 2 of 3rail. En de bezetmelding op basis van massa detectie kan simpel behouden blijven en per module uitgebreid worden naar stroomdetectie.

Gr, Ben.

Flexen inderdaad in K flex met overgangsrails naar C rails daar waar het nodig is.
Van de digitale besturing dat kan zijn, daar was ik niet van op de hoogte daarom dat er ook bij stond "eventueel"

Ben, trouwens met uw voorstel om te veranderen naar 2 rail zijn alle C rails ook verloren hé.
Mijn oplossing is denk ik wel goedkoper dan de uwe.

Maar het blijft aan Piet om te beslissen, wij kunnen enkel onze mening geven
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

Citaat van: 59erke op 31 december 2015, 13:42:33 PM
Ben, trouwens met uw voorstel om te veranderen naar 2 rail zijn alle C rails ook verloren hé.
NOPE ....   C rails ka je perfect "knippen" en aldus de beide rail staven van elkaar scheiden  (zoals we ook doen voor massadetektie) dus kan je ze ook prima gebruiken voor een 2rail baan, al zit je dan wel nog met die pukkels op je bedding...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Piet heeft moeite met de Marklin rail geometrie zegt hij. Vandaar de suggestie om over te stappen op 2rail. Meer zei ik niet en verder is het natuurlijk aan Piet.

Dit is het materieel van Piet: Märklin 3055 - 3324 - 3048, Roco NS2305 en Kandt 691, Fleischmann Plan V en Piko Hondekop.

De 3 Marklin lok's krijg je moeilijk omgebouwd maar de Roco, Fleischmann en Piko is appeltje eitje. En 3rail wielen van wagons en rijtuigen ruil je met gesloten beurs voor 2rail wielen.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 31 december 2015, 13:50:05 PM
... C rails ka je perfect "knippen" en aldus de beide rail staven van elkaar scheiden 
Met de wissels gaat dat volgens mij een stuk lastiger, als het al mogelijk is.

Ronald

Zoals ik op Benelux al schreef:

CiteerPiet, de meesten van ons boven de 50 stappen juist over naar een grotere schaal, geen kleinere...... ;) vaak omdat onze ogen slechter worden en die kleinere treintjes zijn dan vaak toch wat lastiger.
Ik zou er nog eens goed over nadenken, vaak is de schaal waar je zover mee bent gekomen toch de betere. Voor ons beiden is dat H0  8)

En het is gewoon ook een dure beslissing hoe je het ook bekijkt.... ik zou lekker op deze schaal en merk door blijven gaan, zeker als het allemaal al zo vertrouwd aanvoelt na al die jaren :)

PietB

Citaat van: Ben op 31 december 2015, 15:06:50 PM
Dit is het materieel van Piet: Märklin 3055 - 3324 - 3048, Roco NS2305 en Kandt 691, Fleischmann Plan V en Piko Hondekop.
Inmiddels is er een tweede PlanV en 2 DE2's en een DE1 bijgekomen.
Ik wilde mijn signature niet te groot maken, er had een keer (op een ander forum) een moderator over de grootte geklaagd. ;)

grt  Piet.


PietB

Ik denk dat ik er wel uit ben.
De baan gaat drastisch vereenvoudigd worden, zonder spiralen maar wel een rondlopende dubbelsporige baan.
Moet een uitneembare oplossing komen voor de toegangsdeur.
En ik ga overstappen van c-rail naar k-rail, dan ben ik ondanks dat de rails van de tafel geisoleerd zijn, van de klankkast die onder de c-rail zit af en het staat beter, vind ik.
Op termijn zal er ook nog wat rollend materieel verdwijnen(de verkoop in, dus) want ik heb veel te veel, voor mijn baan.
Maar dat is in de laatste fase.

grt Piet.

Ben

Goed besluit Piet, rondje rijden is altijd leuk. En het aardige is dat je altijd tegen de binnenbogen aan kijkt waardoor je treinen beter ogen.

Gr, Ben.

dani

Het blijft dus bij H0...

Voor die doorgang aan de deur kan je meerdere dingen doen... Zelf heb ik een paar jaar terug bij iemand een soort viaduct gebouwd daarvoor... Op scharnieren en met een paar positioneerpinnen. Die gaat bijna dagelijks open en dicht en dat werkt goed.
Als je meer info wil laat maar weten.

De truuk daar was om de scharnieren boven de baan te zetten zodat er zo min mogelijk wringing is bij het openen.  Op filmpje hieronder zie je in het begin de brug. Later zijn de opstaande kanten dan aangekleed als een brug waar een baan over loopt...

https://youtu.be/njSc92jTkUw
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

Piet, je kan de gewone gebogen K rails ook makkelijk aanpassen door er een flex-rail van te maken.
Om de 3 cm aan de onderkant (binnenboog) door zagen zodat je de boog ruimer kan maken.
Als je de boog heel ruim maakt moet je een stukje railstaaf toevoegen.
De boog wordt wel ruimer maar de binnenste railstaaf blijft dezelfde lengte hebben.
Op deze manier kan je eigen geometrie bepalen die je wil gebruiken op de baan.
Verder M wissels, K wissels en C wissels en rails kan je makkelijk door elkaar gebruiken.
Ik gebruik daar zelfs geen overgangsstukken voor.  Eenmaal verweerd en belasterd zie je bijna geen verschil meer.
Enkel bij de M rails blijf je de gaatjes zien waar de pukkels door de metalen bedding steken.
Los ik op door tussen de rails schilderstape te kleven en de pukkels door de tape te duwen. Na verwering zie je het verschil niet meer enkel aan de railstaaf zie je verschillen nog tussen M,K en C rail.
Je kan natuurlijk ook altijd je eigen 3 rail bouwen met sporen voor 2 rail zoals ik momenteel doe. Keuze genoeg.

Erik.

OlivierV

Of misschien dan het uitgelezen moment om over te stappen op 2-rail?

Als je toch al van plan bent om een deel van je collectie van de hand te doen, dan kan je kijken welke eventueel makkelijk naar 2-rail kan ombouwen.
Je lijkt me ook wel de juiste persoon met de nodige finesse aan de slag te gaan met Peco code 75 rails of Tillig elite code 83. ;) Zal je minder kosten dan die "logge" K-rails...

Als Marklin hun railgamma nog eens wil updaten, dan mogen ze dat zeker eens doen met de K-rails (fijnere railstaven etc ...)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

@Erik, dat zou een mogelijkheid zijn, maar het doorzagen is niet iets waar ik nou echt op zit te wachten.
Want onder de K-rail  zit een metalen plaat die er voor zorgt dat het een en ander stevigheid heeft.
Als je die doorzaagt ben je de stevigheid kwijt.

@Olivier, heb ik ook over na zitten denken, maar ik kom op wat praktische bezwaren:
Ik bezit een 3055 en een 3048, die heb ik gekregen van een helaas veel te jong overleden vriend/collega.
Die twee modellen wil ik absoluut niet kwijt, dat is een emotionele overweging.
Mijn andere modellen zijn van Roco, Fleischmann en Artitec die zouden relaties eenvoudig om te bouwen zijn naar twee rail, dat is waar.
Voorts ben ik technisch heel gelukkig met het 3 rail concept.
Om een paar redenen, geen gepruts met = en - bij keerlussen, ja ik wet het er zijn goede oplossingen voor.
En de mogelijkheid om relatief simpel met massa detectie, bezetmelder te maken.
Voorts zal ik mijn wagons en rijtuigen van DC-assen moeten voorzien, een kleine 50 assen zijn dan nodig.

Neen ik blijf nog wel wat met 3-rail doen.  :)

grt Piet.

erik de noorman

Piet, het doorzagen van het ijzerplaatje heeft geen gevolg voor de stevigheid van de rail.

Erik.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 14 januari 2016, 10:24:06 AM
Om een paar redenen, geen gepruts met = en - bij keerlussen, ja ik wet het er zijn goede oplossingen voor.
En de mogelijkheid om relatief simpel met massa detectie, bezetmelder te maken.
Daar noem je precies de twee voordelen van het Märklin systeem. Ik denk dat je in jouw situatie ook het beste bij dat systeem kunt blijven.  Hoewel ik zelf een overtuigd 2-railer ben. Het eerste probleem omzeil ik door geen keerlussen te maken, en stroomdetectie is niet zo moeilijk.

Je weerstand tegen het doorzagen van rails zie ik niet. Je legt die dingen toch vast op de ondergrond, en dan krijg je vanzelf stevigheid.