Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Citaat van: Sattrickske op 20 september 2014, 11:45:58 AM
Amai heb je zo'n zware magneet nodig om 'm te doen overgaan?
Maar onder mijn trammetje heb ik tussen de onderkant aandrijving en de bovenkant biels minder dan 6 mm ruimte dus voor mij gaat dit wel werken.

Citaat van: Sattrickske op 20 september 2014, 11:45:58 AM
Draai je sensor eens om, ik denk dat de sensor dichter bij de vlakke kant zit van de behuizing zit.
Ja hij zit biij de vlakkekant.
Bij de andere kant doet ie niks.
Citaat van: Sattrickske op 20 september 2014, 11:45:58 AM
Je kan ook een meer gevoelige sensor proberen te plaatsen (eentje die minder Gauss of milliTesla nodig heeft om om te schakelen).
Ik zal eens gaan rond kijken.

grt Piet.

Sattrickske

Ah OK, sommige hall sensoren kan je omdraaien.  Deze dus blijkbaar niet.

Probeer eens met een Allegro A1101.  Kan je redelijk makkelijk vinden.  Deze schakelen reeds tussen 30-175 Gauss, de A3144 (of OH3144) schakelt bij 35-450 Gauss.
Nog beter Honeywell SS441A
Er zullen nog wel andere bestaan, maar let erop dat je een unipolaire neemt.  Zoniet zal ie niet uitschakelen; bipolaire hebben een negatieve Gauss nodig om uit te schakelen, dus een magneet in de omgekeerde richting.

PietB

Vandaag, de klimatologische omstandigheden zijn niet dusdanig dat buiten werken of luieren een pretje is, weer eens wat aan de baan gedaan.
Een begin gemaakt met het aanbrengen van binnenverlichting im mijn stammetje PlanW rijtuigen.
De éérste twee zijn nu klaar en worden via een stroomvoerende koppeling van energie voorzien.

klik maar.
Het filmpje is niet van de allerbeste kwaliteit.
Maar dat komt goed als de loc en de rest van de stam gereed zijn.
Dan zal ik een film maken met een goede camera.

grt Piet.

PietB

Citaat van: Sattrickske op 20 september 2014, 21:18:40 PM
Probeer eens met een Allegro A1101.  Kan je redelijk makkelijk vinden. 
Deze schakelen reeds tussen 30-175 Gauss, de A3144 (of OH3144) schakelt bij 35-450 Gauss.
Nog beter Honeywell SS441A
Ja maar zelfs bij de gratisthuisbezorgChinees kosten 10 Allegro's net zoveel als 10 pakketjes van 20xA3144.
En ik denk dat ik er plm 50 nodig heb.
Komt bij dat ik over de testjes die ik gedaan heb met de 3144 en de door mij gebruikte magneten zeer tevreden ben.
Dus ik houd het voorlopig nog even op de 3144's.
Maar hartelijk bedankt voor de info.

grt Piet.

PietB

Prototyping:
Omdat Nederlandse seinen schaars zijn in de kant-en-klaar handel, ben ik gaan prototypen.
Ik vroeg me af of het mogelijk was, met mijn grote handen en visuele beperking, om zelf een sein in elkaar te knutselen.
Als uitgangspunt heb ik dit ontwerp van de modelspoorclub Veenendaal gebruikt.
Na een paar uur knutselen was dit het resultaat.

Het afplak/schilder werk behoeft nog wat aandacht.
Maar ik dacht dat het als prototype best geslaagd genoemd mag worden.
Nog een 15 tal te gaan, deze winter heb ik voldoende werk.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, het ziet er duidelijk uit als een Nederlands sein. Maar kan nog wat verbeterd worden, want de lampenplaat staat te ver bij de paal vandaan.
Kijk eens bij de buren, in de Encyclopedie
Daar zie je dat de paal net bedekt wordt door de achtergrondplaat.

Ik heb zelf wel eens simpele seinen gemaakt waarbij de achtergrondplaat direct tegen de paal gesoldeerd zat.

PietB

Hoi Klaas,
inderdaad, daar heb je een punt.
Gaat bij de definitieve versie anders worden.
Ik wilde eigenlijk uitvinden of het mogelijk is om 4 draden door de buis te krijgen zonder dat de isolatie beschadigt.
En de tekening waar jij aan refereert heeft een wat vreemde maatvoering.
Ik was hem al eerder tegen gekomen.

grt Piet.


dani

Hey Piet,

Mooi seinpaaltje !

Ik had het eens geprobeerd met de 3D printer, maar 't resultaat is niet spectaculair te noemen.
Ik ga eens een fijnere instelling proberen één van deze dagen.

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Er moet hier en daar nog wat aan het uiterlijk gesleuteld worden Dani.
Maar daar is prototyping ook voor.
Ja het is allemaal wel erg dun voor 3D printwerk, dat realiseer ik me ook, nu ik bezig ben.
Als het niet lukt om die lampenplaat te maken is er geen man overboord, deze is van plasticard.
En dat gaat ook prima.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 04 november 2014, 01:30:48 AM
En de tekening waar jij aan refereert heeft een wat vreemde maatvoering.
Ik zag dat je op het benelux forum ook al een verwijzing kreeg naar dezelfde tekening.
Wat is er mis met de maatvoering? Ik zie er niks vreemds aan.
Je kunt het aantal draden door de paal met 1 verminderen, door de paal als gemeenschappelijke retour te gebruiken.

Gerolf

Klopt. en je seinplaat in (geêtst) metaal, en je hebt meteen vlakbij een gemeenschappelijke pool voor smd's ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Ziet er al niet mis uit.
Als je lakdraad voor je leds gebruikt, krijg je er een heleboel door de buis...

PietB

Ik ben dus overnieuw begonnen.
Het buismateriaal dat ik heb gebruikt is messing 2.4mm (44mm lang) onderste deel en 1.5mm (50mm lang) bovenste deel, dat 5 mm inelkaar wordt geschoven.

Dit gesoldeerd om aan elkaar te bevestigen.
De lengte van de mast is dan in totaal 89mm lang

Het idee van Gerolf om de seinplaten van geëtst messing te maken om zodoende het metaal als gezamelijke (+ in mijn geval) te gebruiken is aanlokkelijk.
Maar dat etsen is voor mij nog een brug te ver.
Ik heb het nog even bij styreen gehouden.
Overigens bij gebruik van lakdraad kunnen er probleemloos 4 aders door de dunste bus geregen worden.
Wel is het belangrijk de boring van de buisjes goed af te bramen, de lak van de lakdraad kan makkelijk beschadigen.
En dat in een metalen buis kan ongewenste effecten geven.
De buisjes voor de zonnekappen zijn weer van messing (4 mm) en worden door de styreenplaat heen gestoken en met 2 componenten epoxy vastgezet.


Na het uitharden worden aan de achterkant de uitstekende delen afgezaagd.

Als laatste wordt de bevestiging tegen de seinplaat aan gelijmd met de lamphouder.

Om de humbrol verf goed op het messing te laten hechten worden de masten éérst in de primer gezet.

De door mij gebruikte primer is Humbrol 01.
Daarna kregen de masten hun zwart/witte uitmonstering, deze foto is gemaakt voordat alle masten gelijk van lengte zijn gemaakt.

De seinplaat er vervolgens op gezet en vast gelijmd met 2 componenten epoxy vastgezet.
Met dit als resultaat.

Het wachten is nog op de ladders en de led's.

grt Piet.





Sattrickske

Mooi Piet!
Maar zou je niet beter de masten eerst van gelijke lengte maken voor je ze schildert of lakt?  Want nu riskeer je de kleur te beschadigen, nee?

PietB

Ja dat was een leermomentje Patrick.
Na het afkorten kon ik de beschadigingen weer even onder de loupe met een penseel met een paar haren bijwerken.
En nu de seinplaten er op zitten heb ik toen de lijm en verf droogwas de masten in de matte vernis gezet.
En wat betreft dat leermoment, ik ben ook nog maar een amateurke hè?  ;)

grt Piet.