Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Citaat van: Bolje op 26 augustus 2014, 12:35:43 PM
Ik moet eerlijk zijn, ik had het ook niet gezien.
Het vereenvoudigt natuurlijk wel alles :D
Ja mijn fout.
Ik had er natuurlijk even deze figuur bij moeten zetten.

Sorry Patrick.
Grt Piet.

Sattrickske

Ah ok, idd, niet gezien, oopsie...  thx Gerolf!  Ook mijn fout Piet, ik had beter moeten kijken...
Dus dat betekent dat je nouga-bollen nodig van gans mijn verhaal nodig hebt ;), enkel een pull-up voor de open-collector.
Sorry voor de verwarring...

Citaat van: PietB op 26 augustus 2014, 11:59:59 AM
Ik gebruik nu een HallSensor, weerstand 1k5 en een ledje(gaat een BC327 worden met open collector)
De BC327 mag je weglaten, enkel de pull-up is voldoende.  De extra transistor (BC327) is enkel nodig wanneer je veel meer stroom nodig hebt, maar ik vermoed van niet...  De Hall sensor kan 25mA aan, wat ruim voldoende is voor alle digitale toepassingen.
Weet wel dat hall sensor die je gekocht hebt, niet meer gefabriceerd wordt (althans officieel). Kan belangrijk zijn wanneer je je experiment wil uitbreiden.

PietB

Citaat van: Sattrickske op 26 augustus 2014, 12:56:52 PM
Ah ok, idd, niet gezien, oopsie...  thx Gerolf!  Ook mijn fout Piet, ik had beter moeten kijken...
Dus dat betekent dat je nouga-bollen nodig van gans mijn verhaal nodig hebt ;), enkel een pull-up voor de open-collector.
Inderdaad Patrick, Dit is feitelijk alles dat ik nodig heb.
Ik heb al een email naar Wim Ros de leverancier van mijn S88N bezetmelders gestuurd, om te vragen of er een pull-up op de ingangen zit.
In dat geval hoef ik dat ook niet eens te doen.

Citaat van: Sattrickske op 26 augustus 2014, 12:56:52 PM
Weet wel dat hall sensor die je gekocht hebt, niet meer gefabriceerd wordt (althans officieel). Kan belangrijk zijn wanneer je je experiment wil uitbreiden.
Daarom waren ze ook zo goedkoop, denk ik.
Ik heb er nog 20 in bestelling staan.
Voor als ik nog een traject op die manier wil gaan uitrusten.

grt Piet.

Gerolf

Ik denk niet dat je (volledige) bezetmelders nodig hebt, enkel "S88" digitale ingangen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 26 augustus 2014, 15:22:37 PM
Ik denk niet dat je (volledige) bezetmelders nodig hebt, enkel "S88" digitale ingangen  ;)
Ik kan je even niet volgen Gerolf, maar de smiley aan het eind geeft me een beetje het gevoel dat je me in de maling neemt.
Goed ik heb deze S88N:

En ik vraag me af of de 10K weerstanden die bij de terminalstrip zitten pull-ups zijn.

grt Piet.

Gerolf

Geen maling, maar onwetendheid. Ik had begrepen dat je met

Citaat van: PietB op 26 augustus 2014, 15:00:10 PMmijn S88N bezetmelders

... de printjes bedoelde met aan de ingangen gelijkrichters en optocouplers en zo ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#366
Citaat van: PietB op 26 augustus 2014, 16:45:26 PM
...En ik vraag me af of de 10K weerstanden die bij de terminalstrip zitten pull-ups zijn.

Google eens op S88 schema's: volgens mij is er een 100K pull up en een extra 10K voorschakelweerstand per ingang.

[Edit]: die ingang met een verzadigde NPN en gemeenschappelijke massa schakelen gaat volgens mijn bescheiden mening lukken...  ...Dus ook met die Hall sensor.
...Proberen!

Groetjes, Peter


PietB

Ik heb inmiddels bericht van Wim Ros.
Met de bevestiging dat van de sensor die ik gebruik punt 3 aan de ingang van de S88N en punt 2 de massa op de massa aansluiting van de S88N het door mij gewenste resultaat gaan geven.

Dus daar moet ik nog even een proefopstelling voor maken.
Niet dat ik Wim niet geloof maar ik wil het zelf éérst even zien.

grt Piet.

PietB

Van middag werd er een pakketje aangeboden, met dit als inhoud:
De Funduino(Arduino) Mega 2560.



- De funduino mega 2560 is een microcontroller board gebaseerd op de atmega2560
- Het heeft 54 ​​digitale input / output pinnen (waarvan 14 gebruikt kan worden als PWM outputs), 16 analoge ingangen, 4 UARTs (hardware seriële poorten), een 16 MHz kristal oscillator, een USB-aansluiting, een voedingsaansluiting, een ICSP header , en een resetknop. het bevat alles wat nodig is om de microcontroller te ondersteunen.

Een veiling gewonnen.
Prijs $10,54 komt overeen met €8,16
Met gratis verzenden van uit China.

Bij Conrad kost het zelfde bordje €51,99

Ik ga eens kijken of ik er een soort van pendelcentrale voor mijn trambaantje mee kan maken.

grt Piet.

Geert

Mooie aanwinst, en dat voor die prijs. Binnenkort krijg je er nog geld bij als je zoiets besteld ;D


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

Hey Pietje Puk....  goed bezig, man...


By the way, als je interesse hebt, ik heb net mijn programma klaar (en getest) voor het genereren van DCC code  met de Arduino :-)
Je hebt enkel nog een LMD18200 printje nodig dat als booster kan fungeren  (tot max 2 Ampère dus 2 a 3  treintjes) en dat kost bij de Sjinees zo'n 7 euro.


Interessant dat je met Hall sensoren werkt, dat kan ik ook nog gebruiken, hoewel het me een fortuin gaat kosten aan magneetjes  als ik al mijn rollend materieel daarvan zou willen  voorzien .  :)


Ik volg... en als je Funduino vragen hebt, shoot !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 19 september 2014, 09:26:41 AM
By the way, als je interesse hebt, ik heb net mijn programma klaar (en getest) voor het genereren van DCC code  met de Arduino :-)
Yep zeer zeker maatje.
Wil je het met mailen?

Ik gebruik Deze magneten. 20 voor 78 eurocent, dat kan je toch de kop niet kosten denk ik zo.
Tenzij je onder ieder wagonnetje ook een magneet wilt hebben.

grt Piet.


PietB

Ik denk dat het devies is hoe kleiner en krachtiger hoe beter.
Want de Hall sensoren springen bij mij pas aan met de magneet op 10mm.
Met deze magneten.
Die van de chinees heb ik nog niet binnen

grt Piet.

Sattrickske

Amai heb je zo'n zware magneet nodig om 'm te doen overgaan?  Draai je sensor eens om, ik denk dat de sensor dichter bij de vlakke kant zit van de behuizing zit.
Je kan ook een meer gevoelige sensor proberen te plaatsen (eentje die minder Gauss of milliTesla nodig heeft om om te schakelen).