Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

De fiber-optiques staan in de volglijst, de verkoper is tot en met 25 Aug afwezig.
Ik ga er zeker mee verder, dan voor de tip Patrick.

Zowel frame als kap zijn van kunststof maar er zit een krimpkousje overheen inmiddels.

grt Piet.

Bolje

Citaat van: Sattrickske op 18 augustus 2014, 21:31:01 PM
De lichtgeleiders kan je vervangen door andere 'glasvezels', ik heb wat rolletjes van verschillende diameter van eBay gehaald (optische vezel, fibre optique): Bv. 1.5mm: http://www.benl.ebay.be/itm/170559824067, 1€90/m plus verzendkosten (1€50).  Die geleiders zijn iets makkelijker te bewerken dan Kristal Klear, maar ik plak ze wel vast met Kristal Klear...
Om er een lens van te maken, kan je ze effe verwarmen met een aansteker (bolle lens) of tegen een heet stukje metaal drukken (vlakke lens).
Dank Patrick voor de raad en werkwijze. Deze verkoper bied ook vrij goedkoop Led's aan. Ik heb er daar al besteld.
Vele groeten,
Ronald

Sattrickske

Citaat van: PietB op 19 augustus 2014, 10:53:30 AM
De fiber-optiques staan in de volglijst, de verkoper is tot en met 25 Aug afwezig.
Ik ga er zeker mee verder, dan voor de tip Patrick.

Zowel frame als kap zijn van kunststof maar er zit een krimpkousje overheen inmiddels.

grt Piet.
Graag gedaan!
Dat van je frame en kap wist ik niet (kende je model niet zo).  Maar het is inderdaad veiliger met dat kousje, je weet nooit welke andere componenten in de buurt geraken tijdens het monteren/reassembleren.

PietB

Vandaag de laatste hand aan de energievoorziening van de perronverlichting gelegd.
Gisteren heb ik de laatste onderdelen voor de print ontvangen.
De schakeling op de print bestaat uit een bruggelijkrichter met 4 maal 1N4007, een elco van 470 uF, 3 maal LM7810 en 4 maal schroef terminal.
De leddstrips worden gevoed met 10volt uit de LM7810, zij geven dan een wat mooier licht dan direct op 12 volt.


De voedings unit wordt geschakeld met de zelfde schakelaar als de baan.
Ik wil er nog een lichtsensor op maken dat er bij weinig licht in de treinkamer de voeding inschakelt.
http://youtu.be/dwyaGLuf0oc
opm: de reden dat het net lijkt of de uiterste lantaarns scheef staan is te wijten aan de slechte lens in mijn Phone.

grt Piet.

MickeyMouse


Michael

Piet mooi gedaan en bedrading netjes weggewerkt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PietB

Geert en Michael, dank voor het compliment.
Mijn hele treintafel is op die manier bedraad.
Kijk maar eens vanaf de eerste bijdrage  ;)
Het werkt prima met die bindruggen en alles blijft overzichtelijk.

grt Piet.

PietB

#352
Voor de trambaan bij Polderdam (2 rail DCC) wil ik bezetmelders gestuurd met met magneten onder de tram gebruiken.
Daar kun je natuurlijk reedschakelaars voor gebruiken maar het glazenbuisje is nogal kwetsbaar.
Dus heb ik 20 st  3144 hallsensoren gekocht, via Ebay, voor $3.16 = € 2.40.

En deze schakeling op een breadbordje in elkaar gezet.


Demo van het werken met een Hall sensor.
http://youtu.be/evTKOcDYX-g
De sensor reageert op één pool van de magneet en die moet ongeveer binnen 10mm van de sensor zijn om deze te laten aanspringen.

Om de sensor onder de rails te bevestigen is een plekje tussen de bielzen van de Peco code-100 een prima oplossing.

Dan zal de afstand magneet sensor target altijd binnen de 10mm blijven.

Nu moet ik alleen nog testen of deze oplossing aan de ingangen van mijn RoSoft S88N bezetmelders de poorten triggeren.

grt Piet.

Gerolf

Met Hall-sensoren heb ik nog niet gewerkt. Ik volg dus  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Dit is nog in de 'onderzoekende fase' Gerolf.
De volgende stap is kijken of ik een 'bezet' signaal op mijn centrale kan krijgen.
Als dat zo is kan ik komende winter op dit ingeslagen pad verder met de trambaan.

grt Piet.

Gerolf

Het is wat mij betreft ook niet dringend ;)

Op het schema staat er -5V, terwijl het eigenlijk "0" zou moeten zijn, lijkt me.
Stel dat je ingangen voor je centrale hebt met een pull-up-weerstand,
en de voedingsspanning niet te hoog is, kan je die sensor zonder meer aansluiten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 26 augustus 2014, 10:11:15 AM
Op het schema staat er -5V, terwijl het eigenlijk "0" zou moeten zijn, lijkt me.
De -5 moet inderdaad een "0" zijn, maar 't zou kunnen dat hij de -5 ook nodig gaat hebben als de versterker een op-amp is.  Sommige types op-amp kunnen ook werken met 0V en 5V ipv -5V en 5V als je maar één kant van het signaal wil versterken (positieve kant).  De hall sensor kennende, ga je de negatieve kant zeker niet nodig hebben (want die is er niet).  Gebruik dus gewoon een op-amp die niet met symmetrische voedingen moet werken.
Persoonlijk zou ik de schmitt-trigger weglaten en vervangen door een RC-filter.

Een andere simpelere aanpak is de uitgang van de hall sensor te voeren aan de basis van een transistor die je in verzadiging stuurt, dan heb je direct 0V of 5V (afhankelijk van de aanstuurspanning van de transistor) en die mag je direct in je microcontroller of andere logica stoppen.  Gebruikt veel minder componenten...

PietB

Citaat van: Gerolf op 26 augustus 2014, 10:11:15 AM
Op het schema staat er -5V, terwijl het eigenlijk "0" zou moeten zijn, lijkt me.
Ik heb dat schema'tje ergens van het internet geplukt en het zo in elkaar gezet.
En het massa symbool suggereert in mijn optiek dat dat het 0-potentiaal is en die -5 geeft aan dat daar de - van de 5volt voedingsbron aangesloten is.
Maar puur schematechnisch heb je gelijk.
Citaat van: Sattrickske op 26 augustus 2014, 11:31:50 AM
Persoonlijk zou ik de schmitt-trigger weglaten en vervangen door een RC-filter.
Die kun je niet weglaten de punten 1 2 en 3 zijn aansluitingen van de 3144 hall sensor, opamp en schmitttrigger zitten in de behuizing..
De Led en de voorschakelweerstand zijn externe componenten, zie ook het filmpje.

Citaat van: Sattrickske op 26 augustus 2014, 11:31:50 AM
Gebruikt veel minder componenten...
Moet je me toch eens uitleggen.
Ik gebruik nu een HallSensor, weerstand 1k5 en een ledje(gaat een BC327 worden met open collector)

grt Piet.

Gerolf

Patrick, ik denk dat je je hebt laten vangen door het schema:
  bijna alles wat je ziet, zit in die behuizing ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Ik moet eerlijk zijn, ik had het ook niet gezien.
Het vereenvoudigt natuurlijk wel alles :D
Vele groeten,
Ronald