Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Citaat van: DelticPower op 17 januari 2014, 00:01:07 AM
Hallo Piet, de kleur geel was voor de ombouw van de 1100. Tijdens de ombouw kregen ze helder witte frontseinen. Dit leidde tot protesten van de baanwerkers (weg & werken) die op afstand geen verschil meer zagen tussen hun rijdende machines en treinen.
Ja dat zou zo maar kunnen Jan.
Citaat van: DelticPower op 17 januari 2014, 00:01:07 AM
Vlg mij zijn ze op de 1100-den altijd wit gebleven. Als je op die dingen groot licht aan zette zag je iets in het donker, de anderen waren net gloeiende spijkers. ;D
Grootlicht/dimlicht schakelen was een kwestie van 48 naar 36 volt schakelen.
En dat kan ik helaas niet met mijn spulletjes, dus opteer ik voor de gelige variant.
Het grootlicht(wit) werd trouwens alleen als het noodzakelijk was gedaan, de machinist moest de knop vasthouden, als hij hem los liet was het weer gedimd licht.

Als hobbyist is het behelpen, Jan!

grt Piet.

DelticPower

CiteerGrootlicht/dimlicht schakelen was een kwestie van 48 naar 36 volt schakelen.
En dat kan ik helaas niet met mijn spulletjes, dus opteer ik voor de gelige variant.
Het grootlicht(wit) werd trouwens alleen als het noodzakelijk was gedaan, de machinist moest de knop vasthouden, als hij hem los liet was het weer gedimd licht.

Hallo Piet, waar dit verhaal vandaan komt weet ik niet, maar de schakelaar Normaal/Dimmen was een gewone tweestandenschakelaar. Volgens voorschrift moesten treinen overdag rijden op stand "normaal", dus groot licht. 's Nachts als je een andere trein tegen kwam, of wegverkeer er hinder van had kon je de verlichting dimmen. Meestal stond de verlichting gedimd uit gemakzucht. Het waren overigens gewone duplo-lampen. De rechterkoplamp stond iets gedraaid zodat ook in de gedimde stand borden langs de baan beschenen werden.
Maakt voor het model niet zoveel uit, maar dit ter informatie. ( Ik spreek hier over NL materieel)

Groeten Jan

PietB

Hallo Jan, dank voor de achtergrond info.
Ik had dit verhaal ooit eens op de site van Nico Spilt gevonden, maar kan het niet meer reproduceren. (Misschien is er iemand geweeste die hem ingefluisterd heeft dat het niet klopte)
Ik vond het ook al een vreemd verhaal, maar vertrouwde de info van Nico zijn site.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: bossie op 16 januari 2014, 21:28:35 PM
Ik vind het kleurtje bij led's altijd moeilijk.
In mijn 3055(NS1212) heb ik warm witte leds zitten, zelfs die vind ik nog te wit.

NS heeft/had op die loc's altijd de zelfde kleur die vroeger Franse auto's hadden.
Meer geel dan wit en dat bereik je met lampjes op een wat lagere spanning.
Je hebt gelijk qua kleur met LEDs: niet alle warm-witte zijn even goed.  Maar ik heb daar een trucje voor: ofwel met 'dure' correctielak voor leds (kan je bij Conrad vinden), ofwel met transparante verf (geel of oranje).
Telkens een dun laagje rechtstreeks op de LED lens aanbrengen, laten drogen en testen.  Als het nog niet goed genoeg is, herhalen.  Ik gebruik tegenwoordig airbrush verf van Golden om de ledjes te corrigeren.  Voor de echte oude lampjes gebruik ik oranje.  De kleur die jij wil bereik met verschillende laagjes geel.

just4fun

Citaat van: bossie op 16 januari 2014, 21:28:35 PM
Ik vind het kleurtje bij led's altijd moeilijk.
In mijn 3055(NS1212) heb ik warm witte leds zitten, zelfs die vind ik nog te wit.
Kleur zou eigenlijk ook niet "warm wit" moeten zijn, maar "ultra warm wit".
Ik weet niet of dit in SMD-LEDs te vinden is.
De kleurtemperatuur zou ergens tussen 2400-2900K moeten liggen.
Paul

PietB

Citaat van: Sattrickske op 17 januari 2014, 11:50:35 AM
Je hebt gelijk qua kleur met LEDs: niet alle warm-witte zijn even goed.  Maar ik heb daar een trucje voor: ofwel met 'dure' correctielak voor leds (kan je bij Conrad vinden), ofwel met transparante verf (geel of oranje).
Op de leds van de 1212 in het filmpje heb ik één laag Humbrol 1322 gedaan, dat komt nog het meeste in de buurt.
Maar zoals gezegd ik ben er niet content mee.
Ik ga jouw truuk zeker eens proberen, heb je nummers van die Golden verf?
Vraag me trouwens af of Golden in Nederland verkrijgbaar is.

Citaat van: just4fun op 17 januari 2014, 14:43:18 PM
Kleur zou eigenlijk ook niet "warm wit" moeten zijn, maar "ultra warm wit".
Ik weet niet of dit in SMD-LEDs te vinden is.
Dat weet ik ook niet Paul, een punt van onderzoek dus.
Het hoeft niet persé smd te zijn ik heb ruimte genoeg voor druppel leds.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: bossie op 17 januari 2014, 14:45:59 PM
Ik ga jouw truuk zeker eens proberen, heb je nummers van die Golden verf?
Vraag me trouwens af of Golden in Nederland verkrijgbaar is.
De Golden verf komt bij van Lucas Creativ, een hobby/artiesten winkel waarvan je er heel wat hebt in Vlaanderen. De nummers zal ik vanavond thuis eens opsnorren...

Maar eigenlijk kan elke transparante verf dienst doen.  Met de oranje verf krijg ik ong. hetzelfde licht als door kaarsen gegeven.  Met de gele die van de oude franse auto's.  Door wat te mengen en meer of minder verf te gebruken, kan je eender welke tint bekomen.


Citaat van: bossie op 17 januari 2014, 14:45:59 PM
Citaat van: just4fun op 17 januari 2014, 14:43:18 PM
Kleur zou eigenlijk ook niet "warm wit" moeten zijn, maar "ultra warm wit".
Ik weet niet of dit in SMD-LEDs te vinden is.
Dat weet ik ook niet Paul, een punt van onderzoek dus.
Zulke leds bestaan wel, maar je zal wel effe moeten zoeken.  In België en/of Nederland ga je ze niet makkelijk vinden.  De 2400K-2900K komt vaak voor in de goedkope chinese led spots, en als je nog beter zoekt kan je ze vinden bij de LED-fabrikanten in China (AliExpress bv.)

Sattrickske

Zoals beloofd de kleurtjes van Golden...
Geel: 0008557 (Transparent Hansa Yellow Medium)
Rood: 0008532 (Naphtol Red Light)
De rode meng ik met de gele (1:3) en wat water om oranje de bekomen voor de heel oude lampen.  Ik had nog een beetje oranje uit zo'n potje dat samen met de airbrush gekomen is: Hansa Pro-Color whisky 020; maar deze hield niet zo goed vast op de leds.

Maar zoals ik al zei, elke verf zou kunnen voldoen, zolang je laagjes maar dun genoeg zijn.  Transparante verf werkt iets makkelijker.

PietB

Dankjewel Patrick.
Ik ga eens kijken of ik daar mee verder kan.

grt Piet.

PietB

Ik was niet echt tevreden over de verlichting van mijn 1139.
Het ontbreken van sluitverlichting is een puntje van kritiek, maar aanbrengen zou een grote verbouwing tot gevolg hebben, dat doe ik nog maar even niet.
Dus heb ik me eerst maar op het frontsein gestort.
Naar aanleiding van de onderstaande opmerking van Jan ben ik eens wat gaan experimenteren.
Citaat van: DelticPower op 17 januari 2014, 00:01:07 AM
Tijdens de ombouw kregen ze helder witte frontseinen. Dit leidde tot protesten van de baanwerkers (weg & werken) die op afstand geen verschil meer zagen tussen hun rijdende machines en treinen. Vlg mij zijn ze op de 1100-den altijd wit gebleven. Als je op die dingen groot licht aan zette zag je iets in het donker, de anderen waren net gloeiende spijkers. ;D
Met dit als resultaat:

Met excuus voor het wat scheef staan van het beeld, de iPhone hing niet helemaal horizontaal.

Dit zijn de witte LED's van Conrad 180000 - 89 met hun body één keer in de Humbrol 1322 gedoopt.

Vraag aan Jan, is dit het licht dat je op een 1100 mag verwachten?

grt Piet.

DelticPower

#250
Hallo Piet, ik vind dit er heel realisties uitzien. Typisch 1100 zou ik zeggen.  Als je vroeger een trein over moest nemen, zag je al in de verte wat voor loc ervoor stond.

Groeten Jan

PS. Wist je Piet dat de 1139 in nov 1991 terzijde is gesteld.

PietB

Citaat van: DelticPower op 19 januari 2014, 13:17:13 PM
Hallo Piet, ik vind dit er heel realisties uitzien. Typisch 1100 zou ik zeggen.
Dankjewel, ik geloof ook dat dit best geslaagd is.
Citaat van: DelticPower op 19 januari 2014, 13:17:13 PM
PS. Wist je Piet dat de 1139 in nov 1991 terzijde is gesteld.
Ja ik heb de hele geschiedenis van de 1100 hier in de boekenkast staan

En wat nog veel erger is dunkt mij dat is dat ie binnen het jaar gesloopt is.

Het lot van veel van deze machines.
Maar gelukkig zijn er een paar behouden gebleven
1107 (NSM), 1111 (plukloc NSM)
1122 (Werkgroep 1501, wordt rijvaardig gemaakt)
1125 (als 1122 in het NSM, turkoois)
1136 en 1145 (SGB)

Soms gaat Nederland goed op met zijn technisch erfgoed.

grt Piet.

TBCédric

Zeg Pieter, welke CV en waarde gebruik je om je frontlicht langzaam aan te laten gaan?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

PietB

Ik moet je eerlijk bekennen Cédric, dat ik dat niet precies kan vertellen.
Om te beginnen zit die functie in de Lokpilot 4.0, maar ik heb het bereikt met de LokProgrammer van ESU.
Daarmee kun je de licht uitgangen de fade-in en fade-out functie meegeven.
Maar welke losse CV's dat zijn????????? Ik zou het niet kunnen vertellen.

grt Piet.

PietB

Hoi Cedric,
ik ben er nog eens in gedoken en heb de cv's van een nagelnieuwe decoder en de door mij gebruikte decoder naast elkaar gelegd.
Het gaat bij mij om de ESU Lokpilot DCC 4.0 decoder (54611)
De enige verschillen die ik kan ontdekken tussen beide decoders zijn:
CV259 staat bij de nieuwe op 1 en bij die van mijn loc op 2
CV267 staat bij de nieuwe op 1 en bij die van mijn loc op 2

vanaf pagina 45 hfdstk 12.3 van het onderstaande document
http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/ESU/ESU_lokpilot_V40_NL.pdf
wordt uitgelegd hoe je deze cv's moet programmeren.

Lees dat hoofdstuk even goed door, je moet de CV's 31 en 32 op resp 16 en 0 zetten voordat je 259 en 267 kunt veranderen.
31 en 32 zijn zgn index cv's, ik denk dat het daarom bij jou niet helemaal lukte.

grt Piet.