Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Ja Jean, dat was duidelijk een tweedehandsje op een beurs.
Ik geloof dat het ding nieuw 63 Euro kost.

grt Piet.

PietB

Vandaag via Marktplaats.nl een deal afgerond rond deze loc.

De verpakking ziet er niet uit, maar daar koop je hem niet voor.
Ik heb via een skype verbinding de loc vooruit en achteruit zien rijden en dat ziet er allemaal goed uit.
Zodra de loc binnen is, hij wordt per PostNL verzonden, ga ik deze ombouwen naar digitaal bedrijf.
Inclusief een volledige schoonmaak- en waar nodig revisie beurt.
Waarvan hier verslag wordt gedaan.

grt Piet.

dani

handig toch, die Skype !   Mooi NS-lokje trouwens, Piet.  Een goeie aanvulling voor Polderdam :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ja ik had ook van Hoofddorp naar Hengelo plm 160km kunnen gaan rijden.
Dit is veel handiger.

grt Piet.

dani

dat bedoelde ik nou net !   Je ziet wat je koopt en het schept een stuk extra vertrouwen .
De moderne communicatiemedia goed gebruikt.   (en 't is weer es wat anders dan stomweg op elkaars kop te zitten turen terwijl je babbelt :) :) :) )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Vandaag kwam de loc per PostNL binnen.
Meteen uitgepakt en op een analoog spoortje gezet.

Prima rijden en schakelen, Piet blij.

Maar na het eten ging het toch kriebelen.
De loc geopend en daar kwam onder de kap een erg fraaie en schone loc te voorschijn.
(foto's van de ombouw volgen nog)
Nou toen het spul toch open lag meteen maar het motordraaistel uit het frame gehaald en de motor omgebouwd.
De testrun op de rollenbank wilde ik jullie niet onthouden.
klik op het plaatje.
Grt Piet.







PietB

De ombouw is gereed, ik zal in één van mijn volgende bijdragen een verslag met foto's maken.
Maar vandaag de loc in de baan gezet.
Na het afregelen van de motor parameters (de bekende ESU-run was voldoende), een tweetal PlanW wagons er achter gezet.
PlanW is uit het zelfde tijdperk als de loc, dus het is een mooi setje.



De loc rijdt voortreffelijk  en is erg stil, vergeleken met de 3polige analoog motor die er in zat.

grt Piet.








dani

Nou Moe... dat filmpje op de rollenbank... wat een snelheid bij 10 Volt .  Als je daar de volle 12V  (of 16V) op gooit heb je een rakt ipv een trein.

Ah ja't is waar ook, dat is kwasi onbelast op de rollenbank.... :)    Maar het geeft wel een beeld van de eigenschappen.

En dan het laatste filmpje, dat laat de rest zien.  Mooie aanwinst !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ja ik schrok ook eenn beetje van de snelheid.
Maar nadat de motor met de "ESU run" is ingesteld rijdt hij prima en is het zeker geen raket geworden.
In het filmpje is het stand 12 van de 28 die de snelheid geeft.

grt Piet.


dani

er is natuurlijk een hemelsbreed verschil tussen rechtstreeks 0-16 V gelijkspanning op de motor , tegenover een volle 16V met daarop een PWM signaal van je decoder.   Dat laatste is een pak nauwkeuriger te "doseren" vind ik persoonlijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ERVIN

Dat heb je weer mooi voor mekaar gekregen Piet , locje heeft een heel nieuw leventje gekregen , en daar zijn wij natuurlijk blij mee.  ;)
Nog veel plezier met dit , toch wel , schattig locje. :-*

PietB

Deze week had ik al gemeld, dat ik deze tweedehands loc heb aangeschaft.
Een analoge Märkin 3324 (NS1139)
Dit is een loc die helemaal in mijn baanthema past, een Nederlandsebaan periode III tm V.


De loc moet op mijn digitale baan komen dus moet er een decoder ingebouwd worden en een gelijkstroommotor
Ik had nog een setje 60760 met een defecte decoder liggen, dus dat kwam mooi uit.

De decoder die ik er in wil hebben is de Lopi 4.0 (54611)

Een goed begin naar mijn mening is het reinigen van het bestaande loopwerk.
Daarvoor moet het loopwerk uit het loc frame.
Het verwijderen van de scheenplaat en het loopwerk bevestiging is een kwestie van 2 schroeven loshalen

Schroef 40 is de bevestiging van de scheenplaat en schrooef 36 die van de loopwerk ophanging.

Daarna is be complete motor-loopwerk eenheid uit het frame te verwijderen.


En de motor moet uit elkaar, om de tandwielen goed te kunnen reinigen.
Er kwam een anker uit met heel vuile collector .

Dat dmv een glasvezelpen weer snel toonbaar was.
Anker en veldspoel gan in de 'bewaar bak' kan ik altijd iemand mee helpen.

Na de nodige sloopwerkzaamheden is dit wat er overblijft


En aan de kant waar de niet meer te gebuiken spullen liggen, is dit de oogst.


Het loopwerk (ontdaan van de bandjes) ging in zijn geheel 10 minuten in de
ultrasoon reiniger gevuld met wasbenzine.
Nadat de motor er uitgehaald was bleef dit achter, een haar en wat verharde olie en vet deeltjes.

Na het opdrogen zijn de wielen van nieuwe bandjes voorzien en is de 5* hoogvermogen set ingebouwd.
Nieuwe koolborstels gemonteerd en de zaak weer terug in het locframe gebouwd.

Voor de bevestiging van de decoder heb ik een steun gemaakt,
die op de plek van hat omschakel relais wordt bevestigd.


Omdat dit model een reputatie heeft van slechte massacontacten, heb ik een massaveercontact
bevestigd in het stroomafnemer loopstel. Deze massaveer is afkomstig uit een verpakking van de
Artitec Stalen D (20.241.03)


Wat nu nog op de rol staat is de verlichting, ik moet een bevestiging voor steekfittingen maken.
En ik twijfel nog of ik lampjes of LED's ga in bouwen.

(wordt vervolgd)

grt Piet.

Sattrickske

Kijk zie, Dat zie ik nu eens graag zie!! Iemand die een lastig karwei grondig aanpakt en tot een goed einde kan brengen.  Maar jou kennende, jij gaat altijd super secuur te werk...

Wat je lampjes of ledjes betreft, ik zou resoluut voor leds gaan.  Een klein drager printje, waar je de led(s) en voorschakelweerstand samen opzet.

Ik vraag me wel af of je massaveer nu niet in de weg gaat zitten van de sleper?  Of zit die op het andere wielstel?

En zo'n rollenbankje, dat moet ik gewoonweg ook hebben...  Dit is echt wel een must als je locs verbouwt, voorlopig behelp ik mij met een stuk spoor van een meter of zo; maar zo'n bankje is toch stukken handiger.

PietB

Hoi Patrick
Citaat van: Sattrickske op 15 januari 2014, 12:29:28 PM
Kijk zie, Dat zie ik nu eens graag zie!! Iemand die een lastig karwei grondig aanpakt en tot een goed einde kan brengen.  Maar jou kennende, jij gaat altijd super secuur te werk...
Ja maar daar kick ik op hè! Nooit de makkelijkste weg kiezen.
Dank voor het compliment.
Citaat van: Sattrickske op 15 januari 2014, 12:29:28 PM
Wat je lampjes of ledjes betreft, ik zou resoluut voor leds gaan.  Een klein drager printje, waar je de led(s) en voorschakelweerstand samen opzet.
Ik vind het kleurtje bij led's altijd moeilijk.
In mijn 3055(NS1212) heb ik warm witte leds zitten, zelfs die vind ik nog te wit.

NS heeft/had op die loc's altijd de zelfde kleur die vroeger Franse auto's hadden.
Meer geel dan wit en dat bereik je met lampjes op een wat lagere spanning.

Citaat van: Sattrickske op 15 januari 2014, 12:29:28 PM
Ik vraag me wel af of je massaveer nu niet in de weg gaat zitten van de sleper?  Of zit die op het andere wielstel?
Nee er is ruimte genoeg, de sleper zit op een balk die tussen de assen loopt en met de scheenplaten mee van het draaistel komt en de massa veer wordt ingeklemd door de schroef die het draaipunt van het draaistel vormt.
Citaat van: Sattrickske op 15 januari 2014, 12:29:28 PM
En zo'n rollenbankje, dat moet ik gewoonweg ook hebben...  Dit is echt wel een must als je locs verbouwt, voorlopig behelp ik mij met een stuk spoor van een meter of zo; maar zo'n bankje is toch stukken handiger.
Zeker bij het inlopen van de motor, na de verbouwing.
Je kunt hem op een voeding aansluiten en een uurtje laten lopen in één richting en daarna in de andere richting. Echt ideaal.
Citaat van: dani op 13 januari 2014, 18:18:04 PM
Nou Moe... dat filmpje op de rollenbank... wat een snelheid bij 10 Volt .  Als je daar de volle 12V  (of 16V) op gooit heb je een raket ipv een trein.
Nou je hebt gelijk hoor Dani op stand 28 is het abnormaal zoals die loc over de baan stuift, zelfs met die sleep van 2 PlanW wangons.
Ik heb CV5 op 32 ingesteld nu, dat is de helft van wat de fabrieks waarde is.
Dan is het rijbeeld veel normaler en heb ik toch de volle 28 rijstappen ter beschikking.
Ik heb dat eerst uitgeprobeerd door in koploper in de loc definitie het maximale aantal stappen van 28-24-20-18-16-14 te brengen.
En iederekeer te kijken of het wat mooier werd.
Nou bij 14 stappen was ik over de snelheid tevreden, 14 is de helft van 28, dus heb ik CV5 op 32 gezet.

grt Piet.

DelticPower

CiteerNS heeft/had op die loc's altijd de zelfde kleur die vroeger Franse auto's hadden.
Meer geel dan wit en dat bereik je met lampjes op een wat lagere spanning. 

Hallo Piet, de kleur geel was voor de ombouw van de 1100. Tijdens de ombouw kregen ze helder witte frontseinen. Dit leidde tot protesten van de baanwerkers (weg & werken) die op afstand geen verschil meer zagen tussen hun rijdende machines en treinen. Vlg mij zijn ze op de 1100-den altijd wit gebleven. Als je op die dingen groot licht aan zette zag je iets in het donker, de anderen waren net gloeiende spijkers. ;D

Groeten Jan