Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

dani

#195
Citaat van: bossie op 26 september 2013, 00:57:56 AM
Is ook niet makkelijk te automatiseren met Koploper denk ik dan.

Ach het moet niet altijd moeilijk zijn, toch ?

De aansturing zou ik simpel doen , met een functiedecodertje , 2 optocouplers, en een paar flinke torren in een H-brugje (Darlingtons in dit geval of MosFets) of via een  Solid State H bridge  (bvb een L 298  IC) die een motortje aansturen.  Voeg daar 2 eindeloopschakelaars bij   (microswitches voldoen wel) en je bent klaar.

*  1 uitgang van de functiedecoder via een optocoupler op elk  input "been" van de  H-brug
*  Als de ene "hoog" is zal de motor in één richting draaien (brug omhoog), is de andere hoog dan draait de motor omgekeerd  (brug omlaag)
*  Als de motor ingeschakeld is, en de brug bereikt een eindpositie (boven of beneden) drukt ze op de microswitch en wordt de ingang van de betreffende draairichting uitgeschakeld waardoor de motor stopt.

Dan kan je in koploper gewoon de functiedecoder aansturen en klaar is  Pietje.   Je moet er wel voor zorgen dat   uitgangen 1 en 2 van de decoder NOOIT tegelijk bediend worden anders heb je vonken en warmteontwikkeling in je H-brug en  "pets, kapot"




*edit*  : het kan ook met 1 enkele functie uitgang....
Op eht schema hieronder (sorry de site is in het turks maar ik vond het schema geniaal simpel)  zie je hoe een drukknop zorgt voor  UP-STOP-DOWN-STOP werking .  Vervang die drukknop door de optocoupler en je hebt aan 1 functie (die je maar heel kort moet pulsen) genoeg.   Als je dan je "eindeloopschakelaars" parallel over je optocoupler plaatst, dan zullen die beiden zorgen voor de  STOP  puls en moet koploper enkel even de F1  "aantikken"  om de brug in beweging te zetten.  De  H brug met de BD199 en BD140  darlingtons kan je dan weer vervangen door een  L398  solid state H brugje.     De  4017 is infeite niks meer dan een simpele  "10-counter"  (eigenlijk een 10-divider) bij elke puls op de ingang schuift de uitgang 1 pootje op, tot aan een bepaald punt (dat je zelf kan instellen van 1..10) en begint dan opnieuw te tellen.   In dit geval telt hij 1.2.3.4.  en herbegint.  dus   1=stop, 2=UP 3=stop, 4:=DOWN  en zo verder.  de niet gebruikte "stop" pinnen 3 en 4 op het IC kan je trouwens gebruiken om er een LEDje aan te hangen, dat bvb rood en groen kan zijn om aan te duiden in welke positie je brug nu eigenlijk staat.  bvb rood=boven, groen=beneden.  Zo heb je snel een zicht op je stan en kan je in geval van "fout" ook de situatie nog corrigeren door manueel in te grijpen als je ziet dat de fysieke toestand niet strookt met de LEDs.

http://www.izoelektronik.com/4017-entegresi-ve-bir-buton-ile-motor-kontrolu.htm


*** EDIT 2  ***  in het schema ontbreekt nog een elementje.  Pin 16 van het 4017 IC moet nog naar de +5V  aansluiting anders heeft het IC geen voeding en doet niks
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Nou moet je toch echt ophouden hoor.......moet ik ook nog Turks gaan leren!  ;)

Neen ik begrijp de bedoeling, maar ik zie er vanwege ruimte gebrek vanaf.
Bedankt voor het meedenken, maar ik houd het voorlopig ff op een 'vlakke' baan.
Ik ga er een vlak (Hollands) wijds polderlandschap van maken.

@Michiel: Ruimte he, dat is toch het probleem van iedere modelspoorder. :)

grt Piet.

Michiel

Is de "zig-zag" misschien een oplossing. Ik brain maar storm, en hoop dat het je op terug het spoor zet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

#Michiel = bij een korte sleep kan zigzag inderdaad een oplossing bieden, maar als Piet met treinen van bijna 2 meter rijdt, moet zijn zigzagtraject dus ruim 4m lang zijn natuurlijk.... (2M langs elke zijde van de wissels).  Dat zou een bijkomende handicap kunnen worden
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

mijn vrouw is best tevreden met haar spiraal !  ;D ;)

alle gekkigheid op een stokje, je kan bv heel wat opstelsporen voorzien op een ander niveau!  ::)

Groeten Peter ;)

Chrisrail

#200
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

PietB

Zo vandaag even de tijd genomen de meldsecties, wisseldecoders en ringleiding af te monteren.



Alle bedrading is gelegd in bindruggen en ook later nog bereikbaar.
Gecontroleerd of de componenten op de juiste manier zijn aangesloten.
En de ringleiding op evt kortsluiting gemeten.
Morgen maar eens een testrit maken.

grt Piet.

PietB

De eerste rondjes op de gemoderniseerde baan (zonder spiralen) zijn gedraaid.
klik op het plaatje

grt Piet.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Dank je Gerolf, nu kan ik verder met het afbouwen van de baan.
De besturing dmv koploper goed inregelen en dan aankleding, ballast aanbrengen en scenery bouwen.
Ik zal ook nog een beslissing moeten nemen of ik nou een faller car system of een H0(e) trammetje ga laten rijden.

grt Piet.

(wordt vervolgd)

dani

Citaat van: bossie op 23 oktober 2013, 09:13:02 AM
faller car system of een H0(e) trammetje ga laten rijden.

Doe zoals ik....   Doe es gek, bouw ze maar allebei in....


Gefeliciteerd met deze stap !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik ben het eens met Dani: Waarom kiezen ?  ;D  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Hahaha, ja een goed punt, maar het is een kwestie van ruimte.
Ik vind het een walgelijk gezicht om in de scenery een vrachtauto een bocht te laten rijden waar een bestelbus moeite mee zou hebben, zo kort.
En alleen maar omdat het er ergens tussen gepropt moet worden.
Ook heb ik me georienteerd in de besturing van de FCS, dus niet wat Faller op de markt brengt maar het systeem van DC-car http://www.dc-car.de/car-system.htm
Maar dat wordt toch wel een ingewikkelde en kostbare aangelegenheid.
En een trammetje heeft toch wel weer wat meer de zelfde eigenschappen als een trein.
Kortom die techniek begrijp ik.

Maar samen nee dat gaat echt niet lukken.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: bossie op 23 oktober 2013, 10:32:24 AM
Hahaha, ja een goed punt, maar het is een kwestie van ruimte.
Ik vind het een walgelijk gezicht om in de scenery een vrachtauto een bocht te laten rijden waar een bestelbus moeite mee zou hebben, zo kort.
Daar ben ik het volledig mee eens.  Ik heb al eens banen gezien die propvol scenery zaten, waardoor het geheel helemaal niet mooi meer oogde.  De strafste die ik gezien had, had de schaal van de huisjes serieus aangepast om toch maar genoeg ruimte voor z'n autootjes te hebben.  Alleen had ie nu een groot probleem: de vrachtwagens waren 2 verdiepen hoog  :o...

Maar je hebt nu wel een extra stukje ruimte voor wat mooie scenery.  En waarom zouden dat een FCS of een H0e tram moeten zijn?  Een paar prachtige gebouwen (met geluid en evt. animatie) kunnen ook heel mooi zijn.

PietB

Ik ga me eerste bezig houden met het station en er komen denk ik nog een paar opstelsporen bij.
En een insustrie gebiedje met een paar kopsporen.
Kortom plannen zat.
Daarna zijn de gebouwen aan de beurt met alles dat daar mogelijk bij hoort.

grt Piet.