Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

Michael

Citaat van: dani op 24 september 2013, 14:04:32 PM
wat ook een mogelijkheid is , is om aparte   "bakjes"  te maken van bvb 2m lang waar een spoor in ligt , waat je net 1 trein op kwijt kan.  Die kan je dan gewoon stapelen, en als je een trein op de baan wil, koppel je het bakje aan een "inrijvak", laadt de trein, en rijdt... nadien omgekeerd : trein naar het invoeg/uitvoegspoortje, bakje in, bakje weg en klaar.
Dani mijn idee om later toe te passen bij de module baan. ;) ;) ;) ;)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PietB

Citaat van: dani op 24 september 2013, 14:04:32 PM
wat ook een mogelijkheid is , is om aparte   "bakjes"  te maken van bvb 2m lang waar een spoor in ligt
Ik heb dat eens gezien van RailKees die hat het voor Spoor0 loc's.
Maar dat is nog niet zo simpel te maken met die middengeleider, denk ik.
Voorlopig houd ik het op opstellen in het station.

grt Piet.

PietB

Weer even een update.
Vandaag heb ik weer het een en ander weggezaagd, om meer ruimte voor wat anders te krijgen.

Dit is nu de situatie, ik heb zo een mooi dubbel paradespoor gecreëerd met daar voor de ruimte voor een permanente fiddel yard.
Daar kan ik kleine reparaties gaan doen en onderhoud plegen aan het rollend materieel.
Tevens komt daar een plekje voor de stroomvoorziening/centrale en de laptop.
Er is nu geen weg terug meer naar evt een spiraal, als je het doet moet je het goed doen, toch?
Die kabel bos die midden op de foto op de grond hangt zijn de bezetmeld draden voor het rechte(parade)spoor en de bocht naar het uitneembare deel voor de deur.
Die draden moeten nog op de rails worden aaangesloten.

grt Piet.

doomslu

Ik denk dat je hier ook plezier mee gaat hebben, Piet.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Goed bezig Piet, ruimte maken.
Ik heb helemaal niks met spiralen, en ik snap ook niet goed waarom sommigen er zo graag een willen. Geeft naar mijn mening meer kopzorgen dan vreugde.

PietB

Citaat van: doomslu op 25 september 2013, 17:50:46 PM
Ik denk dat je hier ook plezier mee gaat hebben, Piet.  ;)
Ja dat denk ik ook, ik hoop van wel tenminste.
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 september 2013, 18:14:09 PM
Goed bezig Piet, ruimte maken.
Ik heb helemaal niks met spiralen, en ik snap ook niet goed waarom sommigen er zo graag een willen. Geeft naar mijn mening meer kopzorgen dan vreugde.
De spiraal heeft mij meer kopzorg dan vreugde bezorgd.
Dus daar ben ik nu vanaf.

grt Piet.

Chrisrail

#186
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Klaas Zondervan

Citaat van: Chrisrail op 25 september 2013, 18:29:44 PM
paradespoor boven, opstelsporen onder.
iedereen gelukkig ;)
Daar zijn andere oplossingen voor die minder ruimte vragen en minder kopzorgen veroorzaken.

Mattias

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 september 2013, 18:35:16 PM
Citaat van: Chrisrail op 25 september 2013, 18:29:44 PM
paradespoor boven, opstelsporen onder.
iedereen gelukkig ;)
Daar zijn andere oplossingen voor die minder ruimte vragen en minder kopzorgen veroorzaken.

Zoals?
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Chrisrail

#189
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

dani

#190
al eens gedacht aan een "scharnierlift", Piet ?

Ik bedoel een stuk spoor van zo'n 2 a 3 meter dat ergens achtereaan de baan zit en an de ene kant op een scharnier rust.

Dan laat je de vrije kant tot beneden zakken en aansluiten op je spoor beneden.  Je rijdt met de trein er op  (helling van 3%... ?) en als de trein op het spoor staat, trek je de vrije kant op tot aan het hoogste niveau. Zo kan je eigenlijk een helling van 6 % maken in 3m lengte ergens in een verloren stukje baan.   Nadeel is wel dat je dan moet "steken" en je achteruit op de hellende plank moet rijden, of er achterwaarts vanaf komt boven.

't is maar een wild idee..
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: Mattias op 25 september 2013, 19:15:57 PM
Zoals?
B.v. een hellend spoor langs de achterkant van de baan, achter het achtergrondscherm.
Mocht dit niet duidelijk genoeg zijn, dan wil ik er wel een prentje van tekenen, maar niet nu, want het is bedtijd.

PietB

Citaat van: dani op 25 september 2013, 23:03:40 PM
al eens gedacht aan een "scharnierlift", Piet ?
Neen Dani dat is nog nooit bij me opgekomen.
Citaat van: dani op 25 september 2013, 23:03:40 PM
't is maar een wild idee..
Ja lijkt me wel, maar wel creatief.
Is ook niet makkelijk te automatiseren met Koploper denk ik dan.

grt Piet.

Chrisrail

#193
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Michiel

Een helix is niet perse een kleine cirkelvormige spiraal. Met een langgerekt ovaal (14m is voldoende  ;D)  heb je plaats zat om rustig te klimmen. Een helix kan willekeurig welke vorm hebben, grillig als het moet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)