Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

dani

3wagons, check.....   en als je er wat zwaardere wagons achter hangt dan zal hij wel vanzelf vertragen, tenzij de lastrgeling haar werk doet natuurlijk :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 26 augustus 2013, 08:33:17 AM
3wagons, check.....   en als je er wat zwaardere wagons achter hangt dan zal hij wel vanzelf vertragen, tenzij de lastrgeling haar werk doet natuurlijk :-)
Hoi Dani,
Nee dat gaat niet lukken, er zit lastregeling in.
Ik heb er een stam ICE rijtuigen (6stuks) achter gehad maar dan stopt het met doorslaande wielen op de deze helling.
Maar dit loc'je is bedoeld om op het "vlakke" rangeer werk te gaan doen, dus die helling ach het is leuk maar meer ook niet.
grt Piet.

PS. goede reis.

dani

6 iC's op een helling achter een Hippel ?  je zou van minder gaan slippen :-)

Komt wel goed, Piet !

(en bedankt , ik ben er veilig geraakt ..)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 27 augustus 2013, 15:46:07 PM
6 iC's op een helling achter een Hippel ?  je zou van minder gaan slippen :-)
Ja het is eigenlijk ook gekkenwerk!
Citaat van: dani op 27 augustus 2013, 15:46:07 PM
Komt wel goed, Piet !
(en bedankt , ik ben er veilig geraakt ..)
;D

PietB

Zo de eerder genomen beslissing is nu verder uitgewerkt.
Ik had de klim/daal spiraal al buiten gebruik gesteld.

Omdat de modellen van Artitec het verdommen om een helling van 3,5 % te nemen.
Heb ik de hele zooi uit de tafl gesloopt.

De baan gaat nu maar één niveau krijgen.
De twee Artitec modellen heb ik gekregen resp. bij mijn 25 jarig dienstverband en bij bijn pensionering, van de collega's.
Je begrijpt dat ik daar geen afscheid van wil nemen, dus de baan(het plan) wordt aangepast op het onvermogen van de modellen.
Met enige pijn in het hart maar, ik heb er vrede mee.

grt Piet.

OlivierV

Was het eventueel geen mogelijkheid geweest om die Artitecs enkel boven te laten rijden? (of eventueel een spiraaltje maken dat minder stijl is?)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

jammer van al het werk en moeite (en kosten ) die in de spiraal zaten, maar uiteindelijk is dit een beslissing die je neemt, en dan ga je verder, ik ken het gevoel.

Succes met de nieuwe plannen, Piet .  Ik blijf aandachtig volgen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

als je in de spiraal gewoon enkele rechte stukken bijzet dan daalt je stijgingspercentage aanzienlijk.Je hebt toch nog plaats rechts.ik heb dat ook gedaan en is een hemelsbreed verschil.

PietB

Hoi Olivier.
Dat was misschien wel een mogelijkheid geweest, maar dan werd de ruimte tussen de windingen dusdanig klein dat ik mijn materieel met pantografen er weer niet in kon latenrijden.
En dat wilde ik ook niet, mijn uitgangspunt is op de gehele baan boveleiding, welliswaar een dummy maar als scenery onmisbaar in mijn optiek.
En het baanontwerp is geheel dubbelsporig met een hoger en een lager liggend gedeelte, dus de Artitecs alleen op het hogere deel laten rijden is ook geen optie.
Ik hoef nu alleen het lagere gedeelte plm 12 cm hoger te maken en dan heb ik twee ovalen in één.
En dan kan al mijn materieel op één niveau rijden.

@Johnny,
Ik heb die ruimte niet.
Mijn kleinste straal is R2 en de buitenste is R3, dat neemt nogal wat ruimte in hoor.

@Dani,
Inderdaad maar je moet soms taaie noten kraken  :(

grt Piet.


Sattrickske

Domme vraag misschien...
Maar kon je niet proberen om de Artitect locs wat te verzwaren?  Dan zouden ze ook minder snel doorslippen.

PietB

Citaat van: Sattrickske op 23 september 2013, 12:56:27 PM
Domme vraag misschien...
Maar kon je niet proberen om de Artitect locs wat te verzwaren?  Dan zouden ze ook minder snel doorslippen.
Heb ik geprobeerd Patrick, maar dat middel werkte ook niet.
Met het luidsprekervak vol visserslood kwamen ze 10cm verder op een helling van 2m50 lang.
Dus vandaar mijn rigoreuze beslissing.

grt Piet.

Sattrickske

Dan begrijp ik je beslissing volkomen.  Als Mozes niet naar de berg wil, moet de berg maar naar Mozes (of iets in die aard;-)).

Een andere oplossing, zou een verkleinde versie van Dani's lift kunnen zijn.  Maar ik weet niet hoe lang jouw treinstellen zijn en of je daarvoor dan wel genoeg lengte zou hebben om ze in de lift krijgen.

Ik parkeer m'n rollend materiaal liever 'ondergronds' om ze uit het stof te houden en meer speelruimte op het zichtbare deel te hebben.  Maar een 1-verdiepsbaan heeft ook wel z'n charme.

PietB

De helling naar het station is nu ook verleden tijd.
Ik ga zelfs de ruimte waar de spiraal in gesitueerd is verwijderen, geeft meer ruimte voor oa een bureau waar de laptop en controller kunnen staan.

En ik kan nu bij alle hoeken en gaten van de baan komen zonder dat ik de vuilgrijper iedere keer nodig heb.


Wordt vervolgd.

@ Patrick, mijn kortste trein is 5 ICE rijtuigen lang dus al snel 1m50 aan rijtuigen en dan nog een Loc van plm 15cm.
Dus dan zou ik de lift van Dani in volle omvang nodig hebben.
En daar heb ik de ruimte weer niet voor.
Tsja het blijft behelpen, niet waar?
Het 'opbergen' van mijn rijdend mateieel wil ik doen onder de nog te bouwen stationsoverkapping.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: bossie op 24 september 2013, 12:42:33 PM
Het 'opbergen' van mijn rijdend mateieel wil ik doen onder de nog te bouwen stationsoverkapping.
Ook een 'popere' oplossing ;)

dani

wat ook een mogelijkheid is , is om aparte   "bakjes"  te maken van bvb 2m lang waar een spoor in ligt , waat je net 1 trein op kwijt kan.  Die kan je dan gewoon stapelen, en als je een trein op de baan wil, koppel je het bakje aan een "inrijvak", laadt de trein, en rijdt... nadien omgekeerd : trein naar het invoeg/uitvoegspoortje, bakje in, bakje weg en klaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.