Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Zo weer even een kleine update.
Mijn NS1212 was uitgerust met een Marklin decoder (een redelijk braindead ding van een jaar of 5 geleden)
Een matig motormanagement en weinig extra functies en Marklin Motorola
Ik heb hem zojuist uitgerust met een LokPilot4.0 (54611) van ESU. Het is een multiprotocol DCC MM en SX
Deze decoders hebben ook de mogelijkheid om de verlichting met de fade in/out functie mooi te laten Wisselen.


Klik maar.......

grt Piet.

Michael

Piet daar knapt je 1212 wel van op van zo'n wisseling, welke cv's pas je aan om je verlichting zo te schakelen?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PietB

#152
Citaat van: Michael op 04 juli 2013, 18:17:18 PM
Piet daar knapt je 1212 wel van op van zo'n wisseling, welke cv's pas je aan om je verlichting zo te schakelen?
Hallo Michael,
Joh dat is een gewetensvraag, dat weet ik niet want ik gebruik de ESU Lokprogrammer.
Ofschoon ik niet van de patat-generatie ben vind ik dat toch wel een makkelijk dingetje.
Ik zal de loc morgen eens op het programmeer spoor zetten en de gehele decoder voor je uitlezen.
Die lijst zal ik dan hier plaatsen.
Toch maar even vandaag de decoder uitgelezen.
Dit is het resultaat:

Decoder:  LokPilot V4.0 DCC (4.7.9148)
Filename: C:\Documents and Settings\Customer\My Documents\LokProgrammer4\NS1212.esux
Created:  07/04/2013 21:00:49
CV 001 = 012
CV 002 = 001
CV 003 = 001
CV 004 = 004
CV 005 = 100
CV 006 = 060
CV 007 = 255
CV 008 = 151
CV 013 = 001
CV 014 = 001
CV 015 = 000
CV 016 = 000
CV 017 = 192
CV 018 = 000
CV 019 = 000
CV 021 = 000
CV 022 = 000
CV 027 = 028
CV 028 = 131
CV 029 = 012
CV 031 = 016
CV 032 = 000
CV 047 = 001
CV 049 = 019
CV 050 = 002
CV 051 = 000
CV 052 = 015
CV 053 = 140
CV 054 = 050
CV 055 = 100
CV 056 = 255
CV 066 = 128
CV 067 = 001
CV 068 = 005
CV 069 = 008
CV 070 = 011
CV 071 = 015
CV 072 = 018
CV 073 = 022
CV 074 = 026
CV 075 = 030
CV 076 = 034
CV 077 = 040
CV 078 = 046
CV 079 = 052
CV 080 = 058
CV 081 = 066
CV 082 = 074
CV 083 = 082
CV 084 = 090
CV 085 = 100
CV 086 = 110
CV 087 = 124
CV 088 = 136
CV 089 = 152
CV 090 = 168
CV 091 = 188
CV 092 = 208
CV 093 = 230
CV 094 = 255
CV 095 = 128
CV 105 = 000
CV 106 = 000
CV 112 = 039
CV 113 = 050
CV 122 = 003
CV 123 = 100
CV 124 = 024
CV 125 = 030
CV 126 = 130
CV 129 = 015
CV 130 = 005
CV 132 = 080
CV 134 = 012
CV 246 = 000
CV 247 = 000
CV 248 = 000
CV 251 = 000
CV 252 = 000
CV 253 = 000
CV 254 = 000
CV 255 = 000

Index: 256  (CV31=1, CV32=0)
--------------------------------
CV 257 = 000
CV 258 = 000
CV 259 = 000
CV 260 = 000
CV 261 = 076
CV 262 = 111
CV 263 = 107
CV 264 = 080
CV 265 = 105
CV 266 = 108
CV 267 = 111
CV 268 = 116
CV 269 = 032
CV 270 = 086
CV 271 = 052
CV 272 = 046
CV 273 = 048
CV 274 = 000
CV 275 = 000
CV 276 = 000
CV 277 = 000
CV 278 = 000
CV 279 = 000
CV 280 = 000
CV 281 = 000
CV 282 = 000
CV 283 = 000
CV 284 = 000
CV 285 = 000
CV 286 = 000
CV 287 = 000
CV 288 = 000

Index: 257  (CV31=1, CV32=1)
--------------------------------
CV 257 = 000
CV 258 = 003
CV 259 = 032
CV 260 = 002
CV 261 = 032
CV 262 = 002
CV 263 = 096
CV 264 = 009
CV 265 = 096
CV 266 = 010
CV 267 = 000
CV 268 = 001
CV 269 = 000
CV 270 = 001
CV 271 = 000
CV 272 = 001
CV 273 = 000
CV 274 = 001
CV 275 = 000
CV 276 = 001
CV 277 = 000
CV 278 = 001
CV 279 = 000
CV 280 = 001
CV 281 = 000
CV 282 = 001
CV 283 = 000
CV 284 = 001
CV 285 = 000
CV 286 = 001
CV 287 = 000
CV 288 = 001
CV 289 = 000
CV 290 = 001
CV 291 = 000
CV 292 = 001
CV 293 = 000
CV 294 = 001
CV 295 = 000
CV 296 = 001
CV 297 = 000
CV 298 = 001
CV 299 = 000
CV 300 = 001
CV 301 = 000
CV 302 = 001
CV 303 = 000
CV 304 = 001
CV 305 = 000
CV 306 = 001
CV 307 = 000
CV 308 = 001
CV 309 = 000
CV 310 = 001
CV 311 = 000
CV 312 = 001
CV 313 = 000
CV 314 = 001

Index: 4096  (CV31=16, CV32=0)
--------------------------------
CV 257 = 000
CV 258 = 000
CV 259 = 002
CV 260 = 000
CV 261 = 000
CV 262 = 031
CV 263 = 000
CV 264 = 000
CV 265 = 000
CV 266 = 000
CV 267 = 002
CV 268 = 000
CV 269 = 000
CV 270 = 031
CV 271 = 000
CV 272 = 000
CV 273 = 000
CV 274 = 000
CV 275 = 001
CV 276 = 000
CV 277 = 000
CV 278 = 031
CV 279 = 000
CV 280 = 000
CV 281 = 000
CV 282 = 000
CV 283 = 001
CV 284 = 000
CV 285 = 000
CV 286 = 031
CV 287 = 000
CV 288 = 000
CV 289 = 000
CV 290 = 000
CV 291 = 001
CV 292 = 000
CV 293 = 000
CV 294 = 031
CV 295 = 000
CV 296 = 000
CV 297 = 000
CV 298 = 000
CV 299 = 001
CV 300 = 000
CV 301 = 000
CV 302 = 031
CV 303 = 000
CV 304 = 000
CV 305 = 000
CV 306 = 000
CV 307 = 001
CV 308 = 000
CV 309 = 000
CV 310 = 031
CV 311 = 000
CV 312 = 000
CV 313 = 000
CV 314 = 000
CV 315 = 001
CV 316 = 000
CV 317 = 000
CV 318 = 031
CV 319 = 000
CV 320 = 000
CV 321 = 000
CV 322 = 000
CV 323 = 001
CV 324 = 000
CV 325 = 000
CV 326 = 031
CV 327 = 000
CV 328 = 000
CV 329 = 000
CV 330 = 000
CV 331 = 001
CV 332 = 000
CV 333 = 000
CV 334 = 031
CV 335 = 000
CV 336 = 000
CV 337 = 000
CV 338 = 000
CV 339 = 001
CV 340 = 000
CV 341 = 000
CV 342 = 031
CV 343 = 000
CV 344 = 000
CV 345 = 000
CV 346 = 000
CV 347 = 001
CV 348 = 000
CV 349 = 000
CV 350 = 031
CV 351 = 000
CV 352 = 000
CV 353 = 000
CV 354 = 000
CV 355 = 000
CV 356 = 000
CV 357 = 000
CV 358 = 031
CV 359 = 016
CV 360 = 000
CV 361 = 000
CV 362 = 000
CV 363 = 002
CV 364 = 000
CV 365 = 001
CV 366 = 031
CV 367 = 000
CV 368 = 000
CV 369 = 000
CV 370 = 000
CV 371 = 000
CV 372 = 000
CV 373 = 000
CV 374 = 031
CV 375 = 000
CV 376 = 000
CV 377 = 000
CV 378 = 000
CV 379 = 000
CV 380 = 000
CV 381 = 000
CV 382 = 031
CV 383 = 000
CV 384 = 000
CV 385 = 000
CV 386 = 000
CV 393 = 000
CV 394 = 000
CV 401 = 000
CV 402 = 000
CV 425 = 000
CV 426 = 000
CV 433 = 000
CV 434 = 000
CV 441 = 000
CV 442 = 000

Index: 4098  (CV31=16, CV32=2)
--------------------------------
CV 257 = 006
CV 258 = 000
CV 259 = 000
CV 260 = 000
CV 261 = 000
CV 262 = 000
CV 263 = 000
CV 264 = 000
CV 265 = 000
CV 266 = 000
CV 267 = 000
CV 268 = 000
CV 270 = 000
CV 273 = 010
CV 274 = 000
CV 275 = 000
CV 276 = 000
CV 277 = 000
CV 278 = 000
CV 279 = 000
CV 280 = 000
CV 281 = 000
CV 282 = 000
CV 283 = 000
CV 284 = 000
CV 286 = 000
CV 289 = 005
CV 290 = 000
CV 291 = 000
CV 292 = 000
CV 293 = 000
CV 294 = 000
CV 295 = 000
CV 296 = 000
CV 297 = 000
CV 298 = 000
CV 299 = 000
CV 300 = 000
CV 302 = 000
CV 305 = 009
CV 306 = 000
CV 307 = 000
CV 308 = 000
CV 309 = 000
CV 310 = 000
CV 311 = 000
CV 312 = 000
CV 313 = 000
CV 314 = 000
CV 315 = 000
CV 316 = 000
CV 318 = 000
CV 321 = 020
CV 322 = 000
CV 323 = 000
CV 324 = 000
CV 325 = 000
CV 326 = 000
CV 327 = 000
CV 328 = 000
CV 329 = 000
CV 330 = 001
CV 331 = 000
CV 332 = 000
CV 334 = 000
CV 337 = 024
CV 338 = 000
CV 339 = 000
CV 340 = 000
CV 341 = 000
CV 342 = 000
CV 343 = 000
CV 344 = 000
CV 345 = 000
CV 346 = 002
CV 347 = 000
CV 348 = 000
CV 350 = 000
CV 353 = 068
CV 354 = 000
CV 355 = 000
CV 356 = 000
CV 357 = 000
CV 358 = 000
CV 359 = 000
CV 360 = 000
CV 361 = 000
CV 362 = 004
CV 363 = 000
CV 364 = 000
CV 366 = 000
CV 369 = 072
CV 370 = 000
CV 371 = 000
CV 372 = 000
CV 373 = 000
CV 374 = 000
CV 375 = 000
CV 376 = 000
CV 377 = 000
CV 378 = 008
CV 379 = 000
CV 380 = 000
CV 382 = 000
CV 385 = 004
CV 386 = 001
CV 387 = 000
CV 388 = 000
CV 389 = 000
CV 390 = 000
CV 391 = 000
CV 392 = 000
CV 393 = 000
CV 394 = 000
CV 395 = 064
CV 396 = 000
CV 398 = 000
CV 401 = 008
CV 402 = 001
CV 403 = 000
CV 404 = 000
CV 405 = 000
CV 406 = 000
CV 407 = 000
CV 408 = 000
CV 409 = 000
CV 410 = 000
CV 411 = 128
CV 412 = 000
CV 414 = 000
CV 417 = 004
CV 418 = 004
CV 419 = 000
CV 420 = 000
CV 421 = 000
CV 422 = 000
CV 423 = 000
CV 424 = 000
CV 425 = 000
CV 426 = 000
CV 427 = 000
CV 428 = 002
CV 430 = 000
CV 433 = 008
CV 434 = 004
CV 435 = 000
CV 436 = 000
CV 437 = 000
CV 438 = 000
CV 439 = 000
CV 440 = 000
CV 441 = 000
CV 442 = 000
CV 443 = 000
CV 444 = 002
CV 446 = 000
CV 449 = 004
CV 450 = 016
CV 451 = 000
CV 452 = 000
CV 453 = 000
CV 454 = 000
CV 455 = 000
CV 456 = 000
CV 457 = 000
CV 458 = 000
CV 459 = 000
CV 460 = 001
CV 462 = 000
CV 465 = 008
CV 466 = 016
CV 467 = 000
CV 468 = 000
CV 469 = 000
CV 470 = 000
CV 471 = 000
CV 472 = 000
CV 473 = 000
CV 474 = 000
CV 475 = 000
CV 476 = 001
CV 478 = 000
CV 481 = 004
CV 482 = 064
CV 483 = 000
CV 484 = 000
CV 485 = 000
CV 486 = 000
CV 487 = 000
CV 488 = 000
CV 489 = 000
CV 490 = 000
CV 491 = 000
CV 492 = 000
CV 494 = 000
CV 497 = 008
CV 498 = 064
CV 499 = 000
CV 500 = 000
CV 501 = 000
CV 502 = 000
CV 503 = 000
CV 504 = 000
CV 505 = 000
CV 506 = 000
CV 507 = 000
CV 508 = 000
CV 510 = 000

Index: 4099  (CV31=16, CV32=3)
--------------------------------
CV 257 = 004
CV 258 = 000
CV 259 = 001
CV 260 = 000
CV 261 = 000
CV 262 = 000
CV 263 = 000
CV 264 = 000
CV 265 = 000
CV 266 = 000
CV 267 = 000
CV 268 = 000
CV 270 = 000
CV 273 = 008
CV 274 = 000
CV 275 = 001
CV 276 = 000
CV 277 = 000
CV 278 = 000
CV 279 = 000
CV 280 = 000
CV 281 = 000
CV 282 = 000
CV 283 = 000
CV 284 = 000
CV 286 = 000
CV 289 = 004
CV 290 = 000
CV 291 = 004
CV 292 = 000
CV 293 = 000
CV 294 = 000
CV 295 = 000
CV 296 = 000
CV 297 = 000
CV 298 = 000
CV 299 = 000
CV 300 = 000
CV 302 = 000
CV 305 = 008
CV 306 = 000
CV 307 = 004
CV 308 = 000
CV 309 = 000
CV 310 = 000
CV 311 = 000
CV 312 = 000
CV 313 = 000
CV 314 = 000
CV 315 = 000
CV 316 = 000
CV 318 = 000
CV 321 = 004
CV 322 = 000
CV 323 = 016
CV 324 = 000
CV 325 = 000
CV 326 = 000
CV 327 = 000
CV 328 = 000
CV 329 = 000
CV 330 = 000
CV 331 = 000
CV 332 = 000
CV 334 = 000
CV 337 = 008
CV 338 = 000
CV 339 = 016
CV 340 = 000
CV 341 = 000
CV 342 = 000
CV 343 = 000
CV 344 = 000
CV 345 = 000
CV 346 = 000
CV 347 = 000
CV 348 = 000
CV 350 = 000
CV 353 = 004
CV 354 = 000
CV 355 = 064
CV 356 = 000
CV 357 = 000
CV 358 = 000
CV 359 = 000
CV 360 = 000
CV 361 = 000
CV 362 = 000
CV 363 = 000
CV 364 = 000
CV 366 = 000
CV 369 = 008
CV 370 = 000
CV 371 = 064
CV 372 = 000
CV 373 = 000
CV 374 = 000
CV 375 = 000
CV 376 = 000
CV 377 = 000
CV 378 = 000
CV 379 = 000
CV 380 = 000
CV 382 = 000
CV 385 = 004
CV 386 = 000
CV 387 = 000
CV 388 = 001
CV 389 = 000
CV 390 = 000
CV 391 = 000
CV 392 = 000
CV 393 = 000
CV 394 = 000
CV 395 = 000
CV 396 = 000
CV 398 = 000
CV 401 = 008
CV 402 = 000
CV 403 = 000
CV 404 = 001
CV 405 = 000
CV 406 = 000
CV 407 = 000
CV 408 = 000
CV 409 = 000
CV 410 = 000
CV 411 = 000
CV 412 = 000
CV 414 = 000
CV 417 = 004
CV 418 = 000
CV 419 = 000
CV 420 = 004
CV 421 = 000
CV 422 = 000
CV 423 = 000
CV 424 = 000
CV 425 = 000
CV 426 = 000
CV 427 = 000
CV 428 = 000
CV 430 = 000
CV 433 = 008
CV 434 = 000
CV 435 = 000
CV 436 = 004
CV 437 = 000
CV 438 = 000
CV 439 = 000
CV 440 = 000
CV 441 = 000
CV 442 = 000
CV 443 = 000
CV 444 = 000
CV 446 = 000
CV 449 = 004
CV 450 = 000
CV 451 = 000
CV 452 = 016
CV 453 = 000
CV 454 = 000
CV 455 = 000
CV 456 = 000
CV 457 = 000
CV 458 = 000
CV 459 = 000
CV 460 = 000
CV 462 = 000
CV 465 = 008
CV 466 = 000
CV 467 = 000
CV 468 = 016
CV 469 = 000
CV 470 = 000
CV 471 = 000
CV 472 = 000
CV 473 = 000
CV 474 = 000
CV 475 = 000
CV 476 = 000
CV 478 = 000
CV 481 = 004
CV 482 = 000
CV 483 = 000
CV 484 = 064
CV 485 = 000
CV 486 = 000
CV 487 = 000
CV 488 = 000
CV 489 = 000
CV 490 = 000
CV 491 = 000
CV 492 = 000
CV 494 = 000
CV 497 = 008
CV 498 = 000
CV 499 = 000
CV 500 = 064
CV 501 = 000
CV 502 = 000
CV 503 = 000
CV 504 = 000
CV 505 = 000
CV 506 = 000
CV 507 = 000
CV 508 = 000
CV 510 = 000


Succes er mee.
grt Piet.

Sattrickske

Mooi gedaan! Knap lichtefftect, en je loc zal nu zeker ook wel een stuk beter rijden met de LoPi.

PietB

hoi Patrick
Ja die ouwe Marklin decoders zijn toch een stuk rauwer dan de Lopi 4
En dat lichteffect had ik ook al bij mijn DE-I en DE-II van Artitec gemaakt.
Zie klikje voor de posting
Ik wil mijn Plan V en Hondekop ook met Lopi's uitrusten vanwege dat mooie fade-in en fade-out effect.
Iets dat nu eenmaal bij NS hoort.
Dat oude materieel reed met 48volt lampen op 36volt DC.
Iets dat NS ook deed met zijn lichtseinen, dat verlengede de levensduur.

grt Piet.

PietB

Ik was toch nog niet echt tevreden over de lichtopbrengst van de lampjes.
Dus heb ik leds en weerstanden ingebouwd, met dit als resultaat.
klik voor het filmpje.
De Lokpilot 4.0 de uitgansspanning zo aangepast, dat je geen lasbril op hoeft.
Na een beetje klooien met de spiegel om de wisseling van achter naar voor goed weer te geven is dit het resultaat.
Al met al een geslaagd effect, dacht ik zo.

grt Piet.

oetbeem

Ik vind het er goed uit zien die schakeling
Veel echter !  ;)

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

PietB

Ja ik ben er erg tevreden over, heb meteen maar een 6 tal Lopi 4.0 decoders besteld.
Ga er mijn andere materieel ook mee uitrusten.
Want zo hoort de lichtwisseling te zijn, toch?

grt Piet.

PietB

Ik heb al heel lang een probleem met de Roco 69456 Hippel, of wel het "Bakkie van Kandt"
Dit is van origine een 2-rail loc die ook met sleper uitgevoerd te koop is de 69456.

Er is een groot probleem met de stroomafname bij deze loc's, vooral de retour stroom via de wielen.
Dat gebeurt met twee minuscule stiftjes en een sleper die op de wielbanden drukken.
Rijden met het locje was een drama, alleen volgas en met veel licht geknipper.
De retour gebeurt op de links en rechts, voor en midden wielen (3 assen) door de stiftjes en een sleper op de achterste wielen.
Daar zit notabene een antislipbandje op beide wielen dus de sleper heeft geen effect.
Dus heb ik het rigoreus aangepakt.
Ik heb de volledige retour bedrading en sleepcontacten verwijderd en onder de voetplaat op de voorste vier wielen een tweetal sleepcontacten gemaakt, daar is zonder zagen geen ruimte voor dus dat moest dan maar.
In de uitgezaagde openingen heb ik een klein stukje styreen gelijmd met daar aan een strip verenbrons van 2mm breed.

Op beide plaatjes zie je het styreen zitten en de contactveer zit daar onder(klik maar op de foto's)
Wat een gepriegel met zulke grote handen als dat ik heb.
En dan ook nog eens deze temperaturen.

Maar het resultaat mag er zijn, het rijden op een proefbaantje met sleep gaf dit resultaat:

klik op het plaatje

Vanaf 1 min 13 sec rijdt de loc in stand 1 van 128, geen geknipper en een mooi gelijkmatige rijdgedrag.

grt Piet.

Sattrickske

Mooi en proper uitgevoerd Piet!  Ik gebruik dezelfde techniek om m'n wagons van stroom te voorzien.  En zelfs de poes kijkt goeddunkend toe ;)
Nu je de loc toch open hebt, zou je het lampje niet vervangen door één of meerdere leds?

PietB

Hi Patrick, het loc'je zit al weer dicht inmiddels.
Het heeft bijna 3 jaar in een hoekje afgedankt gestaan, nu moet het eerst maar eens wat meters gaan maken.
Die LED'jes kunnen altijd nog, de kap zit heel eenvoudig vast.
Maar het staat wel op mijn to do lijst.

grt Piet.

PietB

Ik had vandaag even de tijd om de Hippel op de pijnbank te leggen.

Met een sleep van 3 wagons en op een helling van 4%.
Er zit een Lopi3 - 28stappen decoder in en dit was rijstap 14.
De helling wordt zonder problemen genomen en wissels door rijden gaat zonder licht geknipper.
Het resultaat waar ik naar op zoek was.

grt Piet.

doomslu

Mooi resultaat, Piet.

Naar mijn 'gevoel' gaat hij wat te snel. Ik ben echt een liefhebber van trage modeltreinen (die 1/1 mogen gerust sneller, hoor  ;)).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Ja hij gaat echt als een speer die helling op.
Maar ik stond met mijn telefoon in de hand de opname te maken en de Intellibox stond achter mij.
En ik wilde me niet omdraaien om de regelaar terug te draaien en daarme het beeld nog onrustiger te maken.
Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken met een wat beschaafder tempo.

grt Piet.

TBCédric

Ziet er toppie uit! Volgend mij is je baan technisch compleet?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.