Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

dani

Daar kan ik je geen ongelijk geven, Piet.  Het totaal afwezig zijn van de plank is belangrijker dan het millimeterjuist op zijn plaats liggen.  Dat zal je waarschijnlijk wel op een andere manier bewerkstelligen.   Anderzijds, de buigzame hefboompjes laten je toch toe om een marge in te bouwen bij het schakelen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Even een gedeelte van mijn tractie materieel op de baan gezet, als een soort materieel line-up.
Niet direct een update van de bouw van mijn baan, maar even een probeersel met mijn Nikon camera


Dit is een uitsnede van een grotere foto, die krijg je als je op de foto klikt.

Er valt zeer zeker nogal wat op de foto aan te merken, maar ik ben nog in de uitprobeer fase.
Je camera leren kennen dat is het belangrijkste, toch?
Deze foto is gemaakt in de stand Auto en de camera besliste zelf dat er invul flits nodig was.
Onder deze licht omstandigheden moest ik met mijn EOS D20 altijd zelf de flits inschakelen.

grt Piet.

Sattrickske

Mooie 'probeer' foto en mooi materieel!
Toch opletten met de automatische stand van je toestel. Je opening (diafragma) is te groot (f te klein) waardoor de rechterkant vooraan snel onscherp wordt wegens te kort bij.  Voor deze foto overal scherp te krijgen, heb je een f8 of f11 nodig, maar dus ook meer licht.
Ik zie dat je f4, ISO-110 en 1/125 sec gebruikt hebt; dus als je je camera blokkeert op f11 zou ie naar ongeveer ISO-800 moeten gaan met dezelfde sluiter snelheid.  Dit zou perfect moeten werken met je D3200 (A-stand).

PietB

Zoals ik al zei, er is genoeg op de foto aan te merken.
Ik had ook niet voor niets het centrum als uitsnede genomen  :)
Fotografie was jaren geleden mijn hobby nog met 35mm film in een Pentax spiegelreflex camera.

Mijn traject van uitproberen van deze camera is:
Eerst in de nono (domme jongen) stand de nodige opnames maken.
En dan kijken waar ik verbeteringen kan halen.
Dus wat jij zegt is de volgende stap, die ik voor ogen had.
En dan eens heel nauwkeuring de opnames vergelijken.

Conclusie over de Auto stand:
Voor het snelle snapshot is de automaat uitermate geschikt vind ik.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: bossie op 24 mei 2013, 13:34:19 PM
Conclusie over de Auto stand:
Voor het snelle snapshot is de automaat uitermate geschikt vind ik.
Inderdaad als het zwaartepunt van je foto in het midden of rond het focus punt ligt.  De belichting was correct en je hebt toch serieus wat diepte als we de rechtervoorkant niet meerekenen.

Probeer eens uit te vissen vanaf welke ISO stand je ruis krijgt op je opnames,dat zal je helpen om de limieten van het toestel te achterhalen.

PietB

Het eerste vastgoed is gearriveerd.
Ik ben als vrijwilliger verbonden aan het http://www.nzh-vervoermuseum.nl/ en daar was zaterdag jl een bezoeker naar binnen gestapt met de woorden: "ik heb iets voor de liefhebber" en hij liet daar een doos met deze inhoud achter.

Nu weet de conservator van het museum van mijn hobby, dus die doos werd apart gezet "voor Piet"
Vandaag moest ik even nog wat unfinished business regelen voor de vakantie, dus werd de doos met vastgoed in mijn handen gedrukt.
Er zit wat Duits vastgoed bij, eigenlijk allemaal, maar ik denk dat met wat schilderwerk het wel zo op te knappen is dat het op een Nederlandse baan niet zal mistaan.

grt Piet.

dani

van een leuke verrassing gesproken, Piet...  zo iets is toch altijd mooi mee genomen !
Daar zeg je als liefhebber geen "neen" tegen kan ik me voorstellen.  Al was het maar om er uit te halen wat bij jouw baan past en met de rest iemand anders blij te maken.   Zo zou ik dat ook doen.  Afnemers zijn er altijd wel, zeker als 't gratis is.

Toch fijn dat mensen rekening houden met je hobby !  Dat getuigt toch ergens wel van respect :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Leuke verrassing zeg!
Geniet ervan ;)
Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

PietB

Ja Danny en Dani,
ik was zeer zeker blij verrast met die doos vol.
En als er dingen overblijven gaan ze gewoon de markt weer in.

grt Piet.

Sattrickske

Ge moet toch maar chance hebben in 't leven hé!  Maar 't is je meer dan gegund: als je vrijwilligerswerk doet, moet je daar in principe niks voor terug verwachten; maar toch leuk dat de conservator meteen aan jou gedacht heeft.
Er zit inderdaad heel wat potentieel in die huisjes...

conducteur

Citaat van: Sattrickske op 24 mei 2013, 13:05:57 PM
Mooie 'probeer' foto en mooi materieel!
Toch opletten met de automatische stand van je toestel. Je opening (diafragma) is te groot (f te klein) waardoor de rechterkant vooraan snel onscherp wordt wegens te kort bij.  Voor deze foto overal scherp te krijgen, heb je een f8 of f11 nodig, maar dus ook meer licht.
Ik zie dat je f4, ISO-110 en 1/125 sec gebruikt hebt; dus als je je camera blokkeert op f11 zou ie naar ongeveer ISO-800 moeten gaan met dezelfde sluiter snelheid.  Dit zou perfect moeten werken met je D3200 (A-stand).


Hoe weet je dat? Is dat ervaring? Zijn daar 'regeltjes' voor? Expirimenteren? Ik heb een canon D400 (beestje is al een wat ouder model, maar toch) en zou graag eens deftig leren werken met het ding.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 27 mei 2013, 22:34:44 PM
Citaat van: Sattrickske op 24 mei 2013, 13:05:57 PM
Mooie 'probeer' foto en mooi materieel!
Toch opletten met de automatische stand van je toestel. Je opening (diafragma) is te groot (f te klein) waardoor de rechterkant vooraan snel onscherp wordt wegens te kort bij.  Voor deze foto overal scherp te krijgen, heb je een f8 of f11 nodig, maar dus ook meer licht.
Ik zie dat je f4, ISO-110 en 1/125 sec gebruikt hebt; dus als je je camera blokkeert op f11 zou ie naar ongeveer ISO-800 moeten gaan met dezelfde sluiter snelheid.  Dit zou perfect moeten werken met je D3200 (A-stand).


Hoe weet je dat? Is dat ervaring? Zijn daar 'regeltjes' voor? Expirimenteren? Ik heb een canon D400 (beestje is al een wat ouder model, maar toch) en zou graag eens deftig leren werken met het ding.
Regeltjes en ervaring, ik ga er niet te ver op in om Piet z'n draadje niet te 'vervuilen'.  Maar google eens achter de relatie tussen 'f number and depth of field'.  Als je meer uitleg wil, start maar een ander draadje of een pm, dan help ik je wel...  Een gouden tip: veel proberen, digitale fotos kosten niks, alleen wat tijd...

PietB

Het is niet zo moeilijk hoor voor iedere stop van het diafragma verder open zul je de sluitertijd een stop korter moeten maken en omgekeerd.
Dus .250 sec met f8 is gelijk aan .125 met f11 en .500 met f5.6

@Patrick: in dit draadje kan geen vervuiling optreden, wat mij betreft kan en mag alles.

grt Piet.

Sattrickske

Dank je Piet, maar we zijn verhuisd naar een ander draadje.
Maar je uitleg met de 'stops' is volledig correct.  Mijn uitleg is zo ver nog niet gegaan, we zijn begonnen met de basis.  Aan de stops begin ik later als men eerst de basis begrippen onder controle heeft.

PietB

Hi Patrick,
Ik heb dat andere draadje inmiddels gevonden.
Dan gaan we hier stoppen over fotografie, en in het draadje Foto's nemen van Rian door.

grt Piet.