Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

conducteur

Ik werk met een gewone 25 Watt weller, is dat zo'n verschil een temperatuurs geregelde?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

#121
Best de discussie over solderen in een ander draadje verderzetten, want we zijn Piet's topic een beetje aan 't verknoeien...
Heb dit draadje aangemaakt.

Gerolf

We zitten nogal ferm off-topic, maar toch even:
@ Rian: Een klassiek boutje van 25W is niet slecht, maar een temperatuurgeregelde heeft meestal een stuk meer vermogen, en kan sneller bijverwarmen. Een constante temperatuur is dan weer belangrijk voor constant soldeerwerk.
Er is nog niet zo lang geleden in MSM een artikelreeks geweest over solderen. Misschien toch maar eens lezen? Wat ik nu verteld heb staat er in  ::)

Citaat van: Sattrickske op 12 mei 2013, 22:07:45 PM
Hmmm, en lukt dat ook voor SMD componenten (vooral leds)?  Want met die 0805 types heb ik de meeste vodden mee.  Nu soldeer ik deze aan 240° en vertin eerste alle contacten, geen kapotte leds meer.  ...de behuizing van IC's verdraagt maar 245° gedurende max. 30 seconden (sommigen zelfs maar 10sec).

Zelfs 0603 smd-leds  ;) maar kort solderen is de boodschap. Binnen de 5 seconden is je vloeimiddel trouwens weg gedampt.
denuderen = strippen (schoon Vlaams)  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Van mij mag alles dat gezegd is blijven staan.
Laat Polderdam in wording maar een vraagbaak voor alle facetten van onze mooie hobby worden/zijn!

grt Piet.

Gerolf

Ik vind het toch niet slecht dat Patrick die spin-off heeft gestart.
Het gaat niet alleen over het "bezoedelen" van een draadje, maar vooral om later iets terug te vinden op ons forum  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 13 mei 2013, 09:50:16 AM
maar vooral om later iets terug te vinden op ons forum  ;)
Ja daar heb je een goed punt.

Dan zou je vanaf #120 de rest weg kunnen halen, dan gaat er ook niemand op door.
grt Piet.

PietB

Vandaag de bedrading van het vaste deel van de baan afgerond.
Dus er kon een rondje, op handbediening, gereden gaan worden.
Nadat het uitneembare deel van de baan provisorisch aangesloten is.
Bekijk hier het Filmpje
De Marklin NS1212 en de Piko Hondekop ontmoeten elkaar(ieder op hun eigen spoor) op het uitneembare deel voor de toegangsdeur.
Het uitneembare deel moet ik nog even stekkers voor aanschaffen en dan het zaakje in koploper configureren.
Dan kan ik met de scenery aan de gang.

grt Piet.

dani

#127
Piet, je krijgt USA-soapserie-director-allures met je filmpje.    De begintitel en eindtitel duren langer dan het filmpje.   Ik miste enkel nog een "commercial break" in het midden :-) :-) :-)   
Leuk als je de eerste meters kan rijden, toch...  hoop in de loop van deze week ook mijn tweede schaduwstation (of een paar sporen daarvan) eens te kunnen "berijden".

Welke stekkers ga je gebruiken voor het uitneembare deel ? telefoon stekkers  of wat anders ?

En nog een vraag , vanwaar de wijziging van "zolderdam" naar "polderdam" eigenlijk ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 13 mei 2013, 14:43:42 PM
Piet, je krijgt USA-soapserie-director-allures met je filmpje.    De begintitel en eindtitel duren langer dan het filmpje.   Ik miste enkel nog een "commercial break" in het midden :-) :-) :-)
Ja het filmpje was wat aan de korte kant, dus ik dacht ik zet er een begin en eind omheen.  :-\
Het is ook moeilijk om er voor te zorgen dat ze precies op deze plek elkaar passeerden en dan ook nog een camera in de hand en gefocussed houden.
Maar neem jij deze oude man maar lekker in de maling hoor......je bent goed bezig  :D :D
Citaat van: dani op 13 mei 2013, 14:43:42 PM
Welke stekkers ga je gebruiken voor het uitneembare deel ? telefoon stekkers  of wat anders ?
Ik denk dat dat wel het makkelijkste en het betrouwbaarst is, voor D-shell connectors heb ik te weinig verbindingen 2 bezetmelders en de ringleiding fase en 0 past precies op 4 pennen.

grt Piet.  ;)

PietB

Even een klein stukje tekst, over de vorderingen in Polderdam.
Nadat alle bedrading van de bezetmelders is aangesloten en het hele systeem is gecontroleerd, heb ik Koploper geconfigureerd.
Vandaag de eerste rondjes automatisch gereden met twee treinstellen.
Er moet nog even het een en ander getuned en getweaked worden, maar dat is een kwestie van tijd.
Ik heb er nog geen beelden van, maar zodra die er zijn zal ik ze zeker plaatsen.
Eerst de bende in de treinkamer opruimen!
grt Piet.


PietB

De grootste rommel is opgeruimd, dus kon ik weer wat knutselen.
Dat gat in de baan voor de deur is natuurlijk mooi, want je moet ook eens de hobby ruimte uit kunnen.
Maar het is potentieel een gevaar voor je modellen, als het inzetstuk weg is heb ik 4 sporen die een behoorlijke afgrond hebben.
Ik moet er niet aan denken dat één van mijn treinen er in zou mieteren.
Dus heb ik voorlopig het volgende bedacht.
Klik op het plaatje.
Als het inzet stuk niet in de opening zit, kan ik dmv. een dummy stekker de blokken die op het inzetstuk zitten "op bezet" zetten in Koploper.
Uiteindelijk wil ik het zo maken dat de dummystekker komt te vervallen en dat er een magneet op het inzetstuk komt een reedswitch op het vaste deel.
Deze reedswitch op zijn beurt laat dan weer een relais afvallen, het relais neemt de functie van de dummystekker over.
Als de magneet niet in de buurt van de reedswitch is zullen de blokken in Koploper op bezet staan.
Ik heb bewust voor een bezetmelding in rust gekozen, bij het wegvallen van de relais spanning (om wat voor redenen ook) zal ook de beveiliging in "bezet" vallen.

grt Piet.

doomslu

Verstandige oplossing, Piet.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Heel professioneel weer Piet!

Mijn idiote verstand zou gewoon een matras op de grond zijn, maar voor sommige modellen zou dat ook nog altijd nefast zijn ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

inderdaad een hele mooie oplossing.
Als alternatief voor de magneet en de reed schakelaar zou je ook natuurlijk een combinatie van 2  microswitches kunnen overwegen   (of gewoon 2 reed/magneet combo's).

De reden van 2 (in serie dan) is om zeker te zijn dat BEIDE uiteinden van je plank goed in positie liggen alvorens je verkeer toelaat.
De microswithces zijn heel compact en kunnen naargelang het model zelfs tot 5 A schakelen indien nodig.   Je kan ze ook wat  "bijregelen" door het hefboompje uit verenstaal wat te plooien en vormen.  Je hebt er ook met  rolletjes op het hefboompje .
Ik ga mijn uitneembaar brugdeel tussen  containeroverslag en  treinlift ook zo beveiligen.   


bron : http://www.asia.ru/en/ProductInfo/1135833.html


bron : Honeywell Sensing
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Hoi Dani,
Ja daar heb ik ook aan gedacht, mijn keuze (niet definitief) voor reedcontacten is dat het schakelpunt niet zo heel erg vast ligt.
Als de magneet in de buurt is heb je contact, en een microswitch (die had ik op mijn vorige baan ook) is redelijk kritisch als het op de positie aan komt.

In mijn situatie is het belangrijk dat er gesignaleerd wordt als he 'plank' niet aanwezig is.

grt Piet.