Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 08 mei 2013, 21:33:06 PM
Mee eens maar dat werkt niet op rvs railstaven, helaas.
Werkt wel, in samenwerking met het elders genoemde S-39 RVS. Maar ja, er waren lieden die je dat met alle macht wilden afraden.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 mei 2013, 21:41:26 PM
Werkt wel, in samenwerking met het elders genoemde S-39 RVS. Maar ja, er waren lieden die je dat met alle macht wilden afraden.
Nou doe je de historie geweld aan Klaas, ík wil die bende uit Schiedam niet in mijn huis hebben.
Dit is mijn eigen keuze, ik heb zoveel narigheid gezien op printplaten na dat die in kontakt zijn geweest met S39 produkten.
Dat is geen fraai gezicht.
Maar daar zijn wij (jij en ik) het in het geheel niet over eens, dat moet toch kunnen?

grt Piet.

Sattrickske

#107
Citaat van: bossie op 08 mei 2013, 21:33:06 PM
Citaat van: Sattrickske op 08 mei 2013, 19:37:32 PM
Geef mij maar de goeie ouwe Sn/Pb 63/37 (met lood dus).
Mee eens maar dat werkt niet op rvs railstaven, helaas.
Kijk zie, weer iets bijgeleerd, had er geen benul van dat die staven van rvs zijn.
Vroeger soldeerden wij nochthans alles met dat spul, maar je moest je oppervlakken wel voorbehandelen: voornamelijk ontvetten en effe inwrijven met (verdund) zoutzuur of fosforzuur.  Zou dat ook niet werken op dat rvs?  Uit ervaring weet ik dat ik de meeste metalen op deze manier aan mekaar kan solderen, soms met nog een extra hulpmiddel: S39 (vloeimiddel).  Dus ik heb een flauw vermoeden dat dit met roestvrij staal ook moet werken.
Maar ja, als je dat S39 niet wil gebruiken, dan is jouw oplossing vast ook wel goed.  En je hebt overschot van gelijk, dat spul mag niet in contact komen met printplaten, het bevat straffe zuren (pH ong. 0) dat je halve print kan wegvreten.  Maar voor mechanische constructies werkt het perfect, dus draden aan railstaven zou ook moeten gaan.

PietB

Citaat van: Sattrickske op 09 mei 2013, 10:29:52 AM
Maar voor mechanische constructies werkt het perfect, dus draden aan railstaven zou ook moeten gaan.
Oh ja absoluut, maar ik soldeer regelmatig in modeltreinen, ombouwen enz en zelf kleine printjes bestukken.
En als er dan maar een klein residu van de S39 aan je soldeerbout achterblijft heb je met een paar uur oxidatie en na één of twee dagen een waardeloze printplaat.
Nu kun je natuurlijk één soldeerbout voor dit werk en een andere voor fijn electronica gebruiken.
Maar er komt een dag dat je de verkeerde pakt.
Dat heeft ene Murphy (niet de bierbrouwer) bepaald.

grt Piet.

krispy

Citaat van: bossie op 09 mei 2013, 10:41:01 AM

En als er dan maar een klein residu van de S39 aan je soldeerbout achterblijft heb je met een paar uur oxidatie en na één of twee dagen een waardeloze printplaat.
Nu kun je natuurlijk één soldeerbout voor dit werk en een andere voor fijn electronica gebruiken.
Maar er komt een dag dat je de verkeerde pakt.

grt Piet.

Daarvoor is er eingelijk een heel simpele oplossing , voordat je alles uitzet , eerst bout afkuisen met een doekje of sponsje en daarna opnieuw vertinnen met soldeersel , dan blijven uw punten jaren goed , kunnen niet oxideren   ;)
Ik soldeer zeer veel (voor men werk ) en vervang mijn punten slechts jaarlijks ( soldeerstation staat alle werkdagen 8 uur op )
Als je je soldeerstation kan instellen :
Voor loodhoudend soldeer op 316 ° zetten en puntdikte aanpassen ipv temperatuur te verhogen  ;)
Voor loodvrij gebruik ik 321 a 330 ° ( afhankelijk van samenstelling soldeer ) , ook hier geld puntdikte aanpassen
Als vloeimiddel gebruik ik No clean flux ( echt waterachtig en geen gele dikke vloeistof/pap ) en als ik toch eens clean , isopropyl alc.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

PietB

Hoi Krispy,
dank voor de tips, het kuisen doe ik altijd, zodra ik de apparatuur uitzet.
De temperatuurtips zijn zeer welkom.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: krispy op 09 mei 2013, 10:55:41 AM
Voor loodhoudend soldeer op 316 ° zetten en puntdikte aanpassen ipv temperatuur te verhogen  ;)
Voor loodvrij gebruik ik 321 a 330 ° ( afhankelijk van samenstelling soldeer ) , ook hier geld puntdikte aanpassen
Ik hoop dat dit temperaturen zijn voor mechanische constructies en niet voor elektronica.  Voor elektronica is dit veel te heet...
Voor elektronica, afhankelijk van de tip en het te solderen object: tussen 240° en 270°.  Indien je een SMD rework station gebruikt met hete lucht: tussen de 250° en 300°

PietB

Vandaag weer verder gegaan met de baan bouw.
Het daalspoor naar het lager gelegen uitneembare deel heb ik geplaatst en aangesloten op de ringleiding.

De meldpunten moeten nog naar de S88 gebachtworden, ook hen ik de wisseldecoder voor het overloop wissel aangebracht en aangesloten.
De bedrading loopt naar een verzamelgoot die op de installatie van de hoofdtafel is aangesloten.
De wisseldecoder en de ringleiding aansluitklemblokken liggen, goed bereikbaar, voor de goot en de draden naar derails lopen in bindruggen van de goot naar de rails.

Maar omdat de rug begon op te spelen moest ik het hier bij laten, morgen verder.

grt Piet.

Sattrickske

Proper en keurig werk Piet!  Maar ja, van jou zijn we niets anders gewend ;)
Verzorg je rug een beetje, je gaat 'm nog nodig hebben!

ERVIN

Is weeral " Toppie" , en zoals Sattrickske het zegt , verzorg je een beetje hé.  ;)

dani

fijn werk Pietje Puk ;-)
je hebt gelijk dat je tijdig stopt als de rug protesteert, beter dan te forceren, dat weet ik na 12 jaar als rugpatient ook.  verzorg je goed maateke !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Weer "netjes" bezig, Piet  8) ... en goed dat je even zorgvuldig met je rug omspringt  ;)

Citaat van: Sattrickske op 09 mei 2013, 21:55:41 PM
Citaat van: krispy op 09 mei 2013, 10:55:41 AM
Voor loodhoudend soldeer op 316 ° zetten en puntdikte aanpassen ipv temperatuur te verhogen  ;)
Voor loodvrij gebruik ik 321 a 330 ° ( afhankelijk van samenstelling soldeer ) , ook hier geld puntdikte aanpassen
Ik hoop dat dit temperaturen zijn voor mechanische constructies en niet voor elektronica.  Voor elektronica is dit veel te heet...

Niet noodzakelijk. Snel solderen, en je componenten worden niet gebakken  ;)
Zelf soldeer ik elektronica ook meestal rond de 325°, en vrijwel nooit een probleem gehad (de laatste jaren)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Hahaha dat jullie weer allemaal bedankt worden voor de vriendelijke woorden, over de baan en over mijn rug.
De baan beleef ik veel plezier aan en die rug gaat nooit meer over, dat weet ik al ruim 30 jaar.
Ik ben een keer, tijdens het werk, van een werkplatform onder een 747 motor gevallen en plat op het beton terecht gekomen.
Drie gescheurde rugwervels waren mijn deel.
De onderste en de bovenste zijn vastgezet aan de naastliggende gezonde wervels.
De middelst is met schroeven en platen gestabiliseerd daarna zij de breuken netjes geheeld.
Maar een breuk wordt altijd dikker dan het origineel en aan de binnenkant drukt het bot lidteken op de zenuwen.
Dat geeft soms deze ongemakken.
Maar zoals gezegd ik ken mijn beperkingen, dus stop ik op tijd.

grt Piet.

viking

Ziet er goed uit Piet Chapeau! ;)

Een beschadigde rug is inderdaad niet alles ik heb ook een rits van 16 steken aan mijn onderrug en regelmatig "speelt die op" zoals je zegt tot nu toe valt het nog mee reglmatig oefeningen om de rugspieren te versterken doet al veel maar niet alles  :(

Bij Märklin op de seminaries  staan de soldeerposten altijd op 350°
Op deze temperatuur worden alle verbindingen in de loc en aan de decoders gesoldeerd.
Ik begin binnenkort aan de ombouw van mijn analoge loks (zorgen dat ze allemaal een adres hebben voor de CS 2) en iinitieel zal ik ook met deze temp werken op mijn station. Misschien eerst nog wat oefenen om korte en zuivere lassen te leggen. ;D

Grts

Johan

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 12 mei 2013, 21:27:22 PM
Niet noodzakelijk. Snel solderen, en je componenten worden niet gebakken  ;)
Zelf soldeer ik elektronica ook meestal rond de 325°, en vrijwel nooit een probleem gehad (de laatste jaren)
Hmmm, en lukt dat ook voor SMD componenten (vooral leds)?  Want met die 0805 types heb ik de meeste vodden mee.  Nu soldeer ik deze aan 240° en vertin eerste alle contacten, geen kapotte leds meer.  Mijn bout gaat alleen op 350° als ik lakdraadjes moet 'denuderen' (of hoe zeg je 'de isolatie eraf halen' in 't schoon Vlaams?).  Voor mechanische constructies gebruik ik een andere, iets zwaardere bout.
Voor de gewone 'through-hole' componenten maakt het niet veel uit, deze zijn groot genoeg en voeren snel genoeg de warmte af.  Maar voor IC's weet ik het toch zo niet, de behuizing verdraagt maar 245° gedurende max. 30 seconden (sommigen zelfs maar 10sec).