Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Hoi Dani,
Er zit in de onderkant een vak voor eventueel een speaker, voor de soundpilot versie, die wil ik gedeeltelijk vullen met een zakje vissersloodjes.

Ook van dat experiment komt hier een verslag. ;)

grt Piet.



DelticPower

Hoi Bossie (Pieter), goed idee van die mal, denk dat ik dat bij de wissels van mijn schaduwstation ook ga toepassen.

Groeten Jan

PietB

Hi Jan,
ik moet je zeggen, ik heb er al vreeselijk veel plezier van gehad.
Twee keer een defecte aandrijving gehad, binnen 10 minuten zonder verbaal geweld was deze vervangen.
Op mijn oudebaan heb ik aandrijvingen gebruikt met de originele microschakelaars er nog in en heb daar in totaal vier keer een compleet station moeten afbreken.
Nou van die actie ging mijn humeur niet echt vooruit.
Vandaar het idee van die mal, en het gebruik er van.
Over de microswitches gesproken die heb ik er allemaal uitgehaald en doorverbonden.
Märklin heeft soms mooie en goede oplossingen maar die dingen zijn een regelrechte ramp.

grt Piet.



dani

ziet er "pretty cool" uit, als je dat nog een beetje gaat aankleden (wat gras, wat mos, misschien seinbrugje er boven ?) wordt het helemaal top !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ja die aankleding gaat er komen Dani, maar eerst moet de baan technisch in orde zijn.
Met andere woorden mij treinen moeten automatisch, door koploper gestuurd, rond rijden.
Op dit moment kan ik op de hand rond rijden, ik wacht nog op een rolletje soldeer uit Duitsland om op de k-rails melddraden te kunnen vastmaken.
Dan moet het 'gat' voor de deur beveiligd worden, als het uitneembare deel er uit is zullen de sporen die daar naar toe leiden stroomloos gemaakt moeten worden.
Dan pas is de techniek gereed en ga ik de zaak aankleden, met een Faller carsystem of een trammetje dat heen en weer pendelt.
Maar, daar ben ik nog niet helemaal uit.

grt Piet.

dani

we redeneren op dezelfde manier, man.  Eerst de techniek en dan daarna de aankleding.  Inspiratie komt dan wel als 't zo ver is.
Eerst goede fundering en dan het huis :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

En hier zit er nog eentje, die zo redeneert.  Eerst kijken/testen hoever ik kan gaan met m'n automatisatie en bouwtechnieken en dan pas gaan we serieus gaan beginnen bouwen.

De eerste praktijktest was m'n shaduwstation; dat lijkt te werken, her en der nog wat tuning.  En sindsdien veel bezig geweest met decoders, ombouwen, kleine testjes.  Maar stilletjes aan beginnen alle puzzelstukjes mooi in mekaar te passen.

PietB

Het speciale soldeer(tin) is binnen

Dus meteen maar de meldsecties bedraad

Toch wel even angstig voor het wegsmelten van de biezen.
Maar ik had mijn 60/120watt soldeerpistool lekker opgestookt, zodat ik heel snel een las kon maken.
Zonder verdere schade aan de rail of de railstoelen/bielzen.

Een goede investering zo'n rolletje "Sonder löt" dank aan Wim Ros voor de tip.

grt Piet.

Ludwig

Inderdaad een goede tip.
Waar heb je die soldeertin besteld als ik vragen mag.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

dani

12,5 euro voor 25 gram is een flink prijsje, maar als het doet wat het moet doen bespaart het je natuurlijk een pak kopzorgen en het is nu ook niet ht einde van de wereld.  Een pintje kost al meer dan 2 euro....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Ludwig op 08 mei 2013, 17:08:54 PM
Inderdaad een goede tip.
Waar heb je die soldeertin besteld als ik vragen mag.
Hoi Ludwig,
Bij de webshop van Miniatur Wunderland http://www.miniatur-wunderland.de/
Citaat van: dani op 08 mei 2013, 17:15:40 PM
12,5 euro voor 25 gram is een flink prijsje, maar als het doet wat het moet doen bespaart het je natuurlijk een pak kopzorgen en het is nu ook niet ht einde van de wereld.  Een pintje kost al meer dan 2 euro....
Je hebt helemaal gelijk Dani, maar geen bezetmelding is ook geen optie.
En ik kreeg dat uitneembare deel niet goed op elkaar aangesloten met C-rails.
En dan investeer ik maar 5 á 6 Jupilers in de baan.
Ik moet het geld toch ergens aan besteden.

grt Piet.

dani

sometimes a man's got to do what a man's got to do, Piet !

En als het er echt op aan komt, dan trakteer ik jou wel op een pintje :-)   Het ene plezier is 't andere waard.

Succes met de soldeerwerken, en hopelijk snel alles ok.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Tja, dat loodvrije tin is verschrikkelijk duur; en als je niet uitkijkt met de samenstelling, een pest om te solderen.
Deze die zilver bevatten zijn nog goed te doen, maar nog duurder.
Geef mij maar de goeie ouwe Sn/Pb 63/37 (met lood dus).

PietB

Citaat van: Sattrickske op 08 mei 2013, 19:37:32 PM
Geef mij maar de goeie ouwe Sn/Pb 63/37 (met lood dus).
Mee eens maar dat werkt niet op rvs railstaven, helaas.

grt Piet.

PietB

Citaat van: dani op 08 mei 2013, 18:12:08 PM
En als het er echt op aan komt, dan trakteer ik jou wel op een pintje :-)   Het ene plezier is 't andere waard.
Zouden ze genoeg bier in voorraad hebben als wij elkaar nog eens ontmoeten?
En als we elkaar ontmoeten trakteren we elkaar op ene goede pint!

grt Piet.