Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

ERVIN

Goed opgelost Piet , moest je niet gezegd hebben waar je de reparatie had uitgevoerd , dan had ik het niet gezien.  ???

conducteur

Citaat van: ERVIN op 27 april 2013, 17:41:57 PM
Goed opgelost Piet , moest je niet gezegd hebben waar je de reparatie had uitgevoerd , dan had ik het niet gezien.  ???
Ik had toch ook eens goed moeten zoeken hoor... Mooi
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: Geert op 27 april 2013, 16:01:17 PM
Ik heb er ook zulke waar de biels zijn van afgebroken of verf- lijmresten op zitten. Deze gebruik ik in tunnels.
Dat durf ik niet Geert, om gemankeerde spullen op schier onbereikbare plekken te leggen.
In tunnels ga ik voor zekerheid, nieuw en onbeshacdigd dus.
Citaat van: ERVIN op 27 april 2013, 17:41:57 PM
moest je niet gezegd hebben waar je de reparatie had uitgevoerd , dan had ik het niet gezien.  ???
Daarom heb ik het er ook bij gezet, Erwin en Rian  ;)
grapje hoor, ik ben zeer content met het resultaat.

grt Piet.

oetbeem


banner by oetbeem, on Flickr

Sattrickske

Piet, let niet op m'n reactie, ik zet er gewoon eentje zodat ik je vorderingen kan volgen.
Ik heb altijd al je werk bewonderd en dat zal nu niet anders zijn.

PietB

Nou Patrick, je geeft me hierdoor wel een seintje dat ik even een update moet doen.
De afgelopen week heb ik wat probeerseltjes gemaakt om de doorgang bij de deur van mijn treinkamer goed op te lossen.
Dit is de uiteindelijke oplossing voor de uitdaging.

Voor de deur is een doorloop met een uitneembaar deel van 92x44cm 12mm MDF.
Dat rust op twee balkjes van 44x44mm aan weerszijde aan het vaste deel van de tafel.
En in de lengte richting zijn ook balkjes gelijmd om kromtrekken van het blad te voorkomen.

De rails heb ik éérst over de spleet heen gelegd en met schroeven( door de bielzen op de ondergrond geschroefd)
En daarna de rails doorgeslepen, de rail is in de rijrichting schuin doorgeslepen.
Waarom zul he denken?
Nou de lompheid van het dremel huis en mijn elegante handjes stellen mij niet in staat om precies vertikaal de railstaaf door te nemen.
En het is wat minder lawaaierig als je de rails waar de trein vandaan komt een pietsie hoger stelt dan de rails vaar de trein naar toe gaat is dat duidelijk merkbaar in het geluid.
Het achterste spoor wordt van rechts naar links en het voorste van links naar rechts bereden.

De ondergrond bestaat uit 3mm parketvloerisolatie, ter hoogte van rails heb ik de isolatie weg gesneden en daar stukjes ABS thermoplastic ingelegd van 1.2 mm dik.
Voorts heb ik in de langsrichting onder de bielzen van het vaste deel, een reepje vloerisolatie gelegd en en op het vaste deel een plaatje Styreen van 0.5mm
De reepjes vloerisolatie(zij tot op zekere hoogte samendrukbaar) stellen me in staat om met de schroefjes iedere rail aansluiting netjes op hoogte te stellen.

En zo ziet het er van boven uit.
Tijdens de afwerking van de baan zullen deze hulpmiddelen netjes on de ballast verdwijnen.

grt Piet.

Sattrickske

Een verdomd handige oplossing voor een idiote deur die in de weg zit!
Ik had wel twee ALU L-profielen eronder geschroefd om kromtrekken te vermijden ipv houten balkjes (ALU is lichter).  Maar ja 90cm is ook het einde van de wereld niet, 't gewicht zal wel meevallen.

Dat probleem met de Dremel heb ik ook.  Ik had vroeger zo'n buigzaam verlengstuk en dat was smaller dan de slijpschijfjes, daarmee kon je wel perfect verticaal zagen/slijpen.  Maar ik heb het stukje ooit eens uitgeleend en nooit meer teruggezien  :'( (en ik weet verdorie niet meer aan wie ik het geleend had >:()

Pol

En het zorgt er meteen voor dat je niet gestoord wordt als je in de hobbykamer bent ... (Die deur draait toch naar binnen open hé!)  ;D ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

PietB

@Patrick, ja Alu was een oplossing maar die had ik even niet voor hande. En hout wel  ;D
En over die afstand zal een vurenhouten balkje van 44x44 zonder knoesten toch niet zo snel krom trekken.
Daar ben ik niet zo bang voor.

@Pol, de deur draait inderdaad naar binnen maar gaat vervangen worden door een vouwdeur.
Mijn madam vond het idee dat als ik me niet goed zou voelen, ze dan niet bij me kon komen, niet zo prettig.
Dat is toch lief nietwaar?

grt Piet.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

jajaja maar dat heb ik de afgelopen zomer al heel goed gemerkt Luc.
En dat na 45 jaar, dat we elkaar kennen, wie kan me dat nazeggen  ;)

grt Piet.

ERVIN

Citaat van: bossie op 05 mei 2013, 22:20:54 PM

En dat na 45 jaar, dat we elkaar kennen, wie kan me dat nazeggen  ;)

grt Piet.

Tegenwoordig niet veel mensen meer Piet.  :-[

dani

na het doorlezen van dit draadje en vooral het met veel bewondering kijken naar de foto's van kraak nette bekabeling en minutieus uitgevoerde herstellingen aan beschadigde bielzen, zit ik even stil met open mond.    Ik wist al wel dat je een  "pietje precies" (op een positieve manier) was en het heel ernstig nam, maar dit is echt vakwerk...     Dit verdient respect.

Mooie baan bouw verslagen en super uitvoering, alleen jammer van je spiraal, dat is echt wel een baalmomentje als je dat dan vaststelt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Dat met die spirtaal komt denk ik wel weer in orde, maar dan moet ik de Artitec modellen verzwaren en op de drijfwielen van antislipbandjes voorzien.
Want dat zijn de spelbrekers, die klimmen niet graag in een bocht.
Dat komt allemaal in orde denk ik als de baan technisch gereed is.
Ik ben nu nog aan het bouwen en dan is het niet verstandig om je modellen uit elkaar te halen.
Dit doet ie als hij een 4% helling wordt opgestuurd.
En in een boog die omhoog loop gaat het bij 2% al fout.
http://www.youtube.com/watch?v=xDRMRMg49Gc&feature=youtu.be

De rijregelaar heb ik niet bediend, die staat gewoon zoals aan het begin op 12.

grt Piet.

dani

da's toch effe balen.

Misschien kan je 'm inderdaad wat verzwaren.  Koop in de DHZ zaak een zakje moeren van M8 of zo...   een moertje meer of minder in de bak leggen kan het verschil maken.  Een drupje lijm er op en ze schuiven niet heen en weer.

En om het te "testen" kan je gewoon die moertjes op het dak van het treinstel leggen om het effect na te gaan van eentje meer of minder.  eventueel met een elastiekje vast binden zodat ze er niet af vallen.  Je kan dan ook meteen de beste plaats bepalsn voor het extra gewicht.   (best boven de aangedreven as waarschijnlijk)   Zo heb ik mijn Mehano Hobby  Thalys verzwaard, nadat ik het eerst had geprobeerd met er aquarium steentjes in te leggen.

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.