Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

OlivierV

Was het niet joliger geweest om zelf een stootblok ineen te prutsen ipv dat van Marklin te gebruiken?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Citaat van: OlivierV op 24 februari 2017, 22:52:10 PM
Was het niet joliger geweest om zelf een stootblok ineen te prutsen ipv dat van Marklin te gebruiken?
Ja dat is misschien wel waar Olivier,
maar ik had er 4 liggen voor C-rail en die waren ogenschijnlijk onverkoopbaar.
Dus dan moet het een met het ander gecombineerd worden, nietwaar?
En ik zag nog het meest op tegen het maken van zo'n lantaarn.
grt Piet.

PietB

Na het nodige experimenteerwerk met servohouders en wissel aandrijvingen, is dit het geworden.
In losse delen:
- servo SG90
- twee plaatjes styreen 30mm bij 70mm (Evergreen 2mm dik)
- een hoekhevel van Aeronaut 7492/02
- Staaldraad 1mm
- bevestigings clip (Graupner 3502)
- mini stangaansluiting (Kavan 3070)



De schroef wordt met de kop in de twee op elkaar gelijmde styreenplaten met 2 componentenlijm vast gezet.
En de hoekhevel wordt daar op gemonteerd.
De reeds gemaakte servohouder met SG90 wordt vervolgens op de basisplaat gelijmd.
De staaldraad wordt aan de hoekhevel kant met een bevestigings clip gekoppeld en op de servo arm in de stangaansluiting met een schroefje gefixeerd.
In de andere arm van hoekhevel wordt een staaldraad gelijmd, niet op de foto, die door het tafelblad de wissel gaat bedienen.



Op de laatste foto zijn beide aandrijvingen afgemonteerd en onder het blad bevestigd.
Nu kan het afstellen en koppelen met de centrale gaan plaatsvinden.

Op deze manier heb ik een licht lopende en spelingsvrije aandrijving gecreëerd.

De lelijke grote gaten op de laatste foto zijn een een erfenis uit het verleden.
Ik had de C-rail wisselaandrijvingen van onderaf bereikbaar gemaakt.

grt Piet.

efl045

Mooi gemaakt Piet, maar wat is de functie nu van al die onderdelen, mij lijkt het op hetzelfde neer te komen als had je de wisselsteldraad rechtstreeks op de servoarm gemonteerd, of doe je dat allemaal om het mechanisch makkelijker af te regelen? Afregelen kan toch ook via de elektronica of grof door het positioneren van de servo onder het wissel?

PietB

Ja dat is waar Franky, maar met deze onderdelen heb ik een lichtlopende speling vrije bediening.
Dat was met de andere oplossing bijna niet mogelijk, of er was te veel speling en dan sloot de wisseltong niet mooi aan, of het liep te zwaar en wilde het wissel niet betrouwbaar 'om'.
En de wissel draad rechtstreeks op de servo arm ging bij mij niet want de onderbouw van het tafelblad zat bij 3 van de 4 in de weg.

En de praktijk moet uitwijzen of het ook duurzaam is, maar de bezwaren van de andere oplossing zijn nu weg.
Vandaar.

grt Piet.

raf

#620
wel veel onderdelen die geplakt moeten worden
ik heb het anders gedaan en moet aan de elektronica niets afregelen
alle servo's doen dezelfde slag
ik regel de stand van de wissel tongen op de stuurstang zeg maar
en ik heb nu een versie die nooit de wissel tongen te ver kunnen laten gaan

de stang is in twee delen en kan dus schuiven .door nu met de kroonsteentjes de stand van de tongen te regelen kan de servo steeds dezelfde slag maken
nu van de andere versie heb ik nog geen foto maar er is een stukje bij gekomen tussen de wissel en de laatste kroonsteen

het is een buisje dat op een plaatje is gesoldeerd en waar de stang door loopt
ook weer twee kroon steentjes en die blokkeren de stang zodat die nooit te ver kan gaan in de twee richtingen
door de veren is ook de servo beveiligd want deze kan nooit zover gaan dat er schade kan oplopen
de servo zit vast op een stuk van 10 mm styreen maar ik moet de vijzen nog afslijpen waar de styreen mee vast zit onder de baan

voordelen is dat je bijna niets aan de elektronica moet afregelen .door de messing en andere delen er niets kan kapot gaan .en het minder werk is om ze te maken dan al dat gelijm wat het zwakste punt is in dit geval

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Dat is inderdaad ook een mooie oplossing Raf.

De electronica afregelen is niet zo'n heel erg groot probleem dat ik er tegen opzie.

grt Piet.

oebr

#622
Ik vroeg me af hoe dat kavan-dingetje vastgezet werd op het servobeugeltje,
maar al gevonden:  Includes spring steel starlocks for a secure attachment to the servo horn.
Nickel-plated steel


Wel elegant die houdertjes, goed gevonden ! 

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PietB

Citaat van: oebr op 25 april 2017, 11:21:51 AM
Ik vroeg me af hoe dat kavan-dingetje vastgezet werd op het servobeugeltje,
maar al gevonden:  Includes spring steel starlocks for a secure attachment to the servo horn.
Nickel-plated steel



Citaat van: oebr op 25 april 2017, 11:21:51 AM
Wel elegant die houdertjes, goed gevonden !
Dankjewel voor het compliment.

raf

ha zit daar geen schroefje meer aan ???
die ik heb liggen daar zit aan de onderkant draad welke je in de servo arm kunt schroeven en dan een moertje aan de onderkant

@ piet
je soms is dat geen probleem maar ik moet elke keer de pic processor die 8 wissels aanstuurt dan terug per wissel programmeren
en dat is dan wel een heel werkje
nu is min 1500 en de max is 2500 en dat zijn de uitslagen voor alle wissels
de rest regel ik met de klemmetjes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Inderdaad dat veertje en het pennetje zijn er voor om op de servoarm te verbinden.
Bedoel je met 1500-2500 de pulsduur waarden?

Grt Piet

raf

ja piet maar die kloppen alleen voor een 16f628A bij een 12f629 zijn ze iets anders heb ik onder vonden al draaien al de processoren op 4 mhz

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Piet goed bezig!

Citaat van: PietB op 24 april 2017, 17:36:43 PM


Bij deze zou ik, als je blijvend spelingsvrij wil blijven werken, nog een contra moertje op het moertje van de hoekhevel zetten.  Door de over en weer gaande beweging kan het enkel moertje loskomen (wat weer speling veroorzaakt) of extra vast komen te zitten.  Met een contra moertje (een extra moertje er boven op en de moertjes tegen elkaar vast draaien) voorkom je dat probleem.
Groetjes, Peter


raf

ja kunt ook een zelf borgende moer gebruiken deze zijn te vinden in de gewone modelbouw zaken op deze maat

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: PeterC op 25 april 2017, 20:28:43 PM
Bij deze zou ik, als je blijvend spelingsvrij wil blijven werken, nog een contra moertje op het moertje van de hoekhevel zetten.
Gaat ook gebeuren Peter en dank voor het compliment.
Maar ik zit nog te broeien op een kleine verandering op dat punt van de constructie.
wordt vervolgd.

Citaat van: raf op 25 april 2017, 21:10:42 PM
ja kunt ook een zelf borgende moer gebruiken deze zijn te vinden in de gewone modelbouw zaken op deze maat
Ik maak nu eenmaal spullen die ik toch heb liggen liever éérst op.
De hobby is al duur genoeg toch?

grt Piet.