Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

#601
[Volledig off-topic mode on]
Citaat van: Geert op 21 februari 2017, 20:29:20 PM
Foto en huidige positie van Polderdam .
Geert, bedankt voor de link, ik passeer dagelijks soms meerdere keren langs onze Ringvaart en zie daar soms 'speciallekes' passeren.  Met die link kan ik die volgen en wat meer te weten komen over hun lading en oorsprong en doel.
[Volledig off-topic mode off]

Piet, sorry voor de 'verontreiniging' van je draadje  8)  ...En helaas, geen k-rails richting Nederland maar richting Frankrijk (Denain)  ::)
Groetjes, Peter


PietB

Hi Peter en Geert,
Ja dat vind ik leuk zo'n bericht er tussendoor.
En het is nog een mooie boot ook


En hier de positie (bijna 9 uur geleden) op de kaart.


grt Piet.



PietB

In het kader van de C naar K rail omwisseling, moeten er  ook andere stootblokken komen.
Ik heb er op mijn baan 4, die kan ik natuurlijk proberen 2 de hands te verkopen, maar om dat weer voor de volle catalogusprijs 4 K rail uitvoeringen aan te schaffen is iets dat me niet aanlokt.
Ook polderdam moet op de kleintjes letten.  ;D

Dus ben ik begonnen met de stootblokken van de C-rail te scheiden.

Bevestigings schroefje er uitdraaien en de massa aansluiting van de led losnemen.


Het losse stootblok kan nu van een langere massadraad worden voorzien.

En als laatste kan het stootblok op een stukje K-rail worden geklikt.

Et voilà een K-rail stootblok.

grt Piet.

755philippe

Piet,
Ik heb de stukken binnengekregen van Conrad om de servo-saver te maken. Nu stelde ik mijn bedenking of het bij gebruik van armseinen die aangestuurd worden door een servo in combinatie met de OC32 of een servo-saver zijn nut heeft. Bij de OC32 kun je de minimale- en maximale waarden invoeren waar tussen de servo mag bewegen. Dus is het misschien niet erg nuttig de saver te plaatsen of wat is jou mening hierover ?
Moet de stang van de saver op het sein worden bevestigd want hier kan ik niet aan uit.
Mvg

755philippe


Michiel

Je zal steeds een mechanische beveiliging willen hebben om ervoor te zorgen dat je sein/wissel/"ding" niet kapot gaat bij een toevallige extreme uitslag van je servo. Die beveiliging kan op verschillende manieren gebeuren, maar ze is wel nodig. vb wat doe je vóór dat de OC32 is ingesteld? Wat gebeurt er bij een toevalige stoorpuls (vb bij aanleggen van spanning en servo gaat even wild heen en weer)? Wat indien je per ongeluk een verkeerde servo hebt ingesteld in OC32?... Een mechanische veiligheid is altijd nodig. Onder welke vorm? Dat bepaal je zelf.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

755philippe

Dus als ik hoe begrijp kan je eventueel een schroef zetten in de hoogste stand en een in de laagste stand die de servo-arm blokkeerd. Is dit ook van toepassing voor wissels ?
Mvg

755philippe

PietB

#607
Het is zoals Michiel schrijft.
Maar houd er ook rekening mee dat de wisseltong altijd mooi strak moet aanliggen op de railstaaf.
En dat bereik je, door een klein beetje de servo te laten doorlopen zodat de veerdruk er voor zorgt dat de wisseltong goed aanligt.
En dan wel op zo'n manier dat de servo niet staat te brommen, als of hij nog verder wil door draaien.
Bij seinen en spoorbomen is dat allemaal niet zo heel erg kritisch, daar is inderdaad de servosaver eigenlijk niet om de servo te beschermen maar meer om het object te beschermen.
En het afstellen doe je door middel van het opmeten met een liniaal of een schuifmaat van de benodigde slag.
Dan stel je je servo in op aan beide kanten één mm meer.
Dan zet de schroef in de klemring niet helemaal vast, en met het testen kun je zien of je meer of minder servo beweging nodig hebt.
Doordat je de klemringen 'slippend' hebt gezet hoeft een grotere slag niet direct desastreus te zijn.
Ben je tevreden met de werking, dan pas zet je de klemringen vast.

Even een verklaring van de benaming servosaver, die komt uit de RC wereld.
Een stuurservo van een modelraceauto, helikopter of speedboot kreigt nogal wat klappen te verduren van het object dat hij aandrijft en de miniatuur tandwielen in een servo moeten daar tegen beschermd worden.
Dat doet men met een servosaver, vandaar de naam.
Dit is een veel gebruikt model in RC raceauto's.


grt Piet.

raf

ik doe het anders en het werkt ook
twee luster klemmen en twee veertjes



de zwarte stang gaat naar de servo de andere naar de wissel
alle servo's doen  bij mij steeds de volle slag .
door nu de halve luster klemmen zo te verzetten dat de wissel tongen aan liggen kan nooit de wissel defect geraken want de servo kan nog altijd de veer wat in drukken
goed koop en makkelijk te maken
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB


raf

nee het verschil zit in de prijs en het model servo
de kleintjes die ik gebruik daar kun je die grote servo saver niet op kwijt
ook de veer die daar in zit die is nogal redelijk stevig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Citaat van: PeterC op 21 februari 2017, 20:57:48 PM
...En helaas, geen k-rails richting Nederland maar richting Frankrijk (Denain)  ::)

Er is nog hoop Piet, Polderdam wacht nu voor een sluis richting Willemstad (in Nederland  ;)) ...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Citaat van: Geert op 24 februari 2017, 18:07:32 PM
Er is nog hoop Piet, Polderdam wacht nu voor een sluis richting Willemstad (in Nederland  ;)) ...
Dat heeft die schipper dan snel gedaan Geert.

grt Piet.

PietB

Citaat van: raf op 24 februari 2017, 18:00:56 PM
nee het verschil zit in de prijs en het model servo
de kleintjes die ik gebruik daar kun je die grote servo saver niet op kwijt
ook de veer die daar in zit die is nogal redelijk stevig
Beste Raf,
dan moet je toch eens beter lezen kerel.
Die grote servosaver heb ik er bij gezet om te illustreren waar de benaming servosaver vandaan komt en niet omdat ik hem gebruik.
Ik gebruik de constructie in reactie #589 http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15835.msg368175.html#msg368175
En dat is dus het zelfde principe als jij met twee veertjes en een mini servo, in mijn geval een SG90
Dus ga nou aub geen verwarrende postings maken.

grt Piet.

PietB

Nog even terug naar het stootblok verhaal.
Uiteindelijk ziet het er zo uit:


Klikken op het plaatje geeft zoals altijd een grotere afbeelding.

grt Piet.