Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

#570
Citaat van: efl045 op 11 maart 2016, 17:04:01 PM
Daar geloof ik nu niks van  :)
Dat mag hoor Franky :P
Citaat van: efl045 op 11 maart 2016, 17:04:01 PM
In alle oude Märklins is plaats zat want je kunt het omschakelrelais er uit halen.
Dit dingetje is maar 13cm lang en het frame heeft een enorme bult recht achter de motor zitten

Dus alleen de plek waar het relais heeft gezeten is beschikbaar, want de ruimte voor en achterop wilde ik gebruiken om de verlichting te plaatsen.
Citaat van: efl045 op 11 maart 2016, 17:04:01 PM
Is dit geen drogreden om eens met een LaisDCC te kunnen spelen ?  ;)
Die heb ik echt niet nodig hoor.
De LaisDCC had ik met dat doel aangeschaft.
Ik had de versie zonder stekkers besteld.
Voor de geinteresseerden er is ook een MTC21 versie, heb ik me laten vertellen.
Maar het is een behoorlijk weerbarstig ding, ik ben nog aan het experimenteren met de cv instellingen.
Zo uit de doos is de max snelheid bij stap 18 veel te hoog, mn railbusje lijkt wel een tgv.
Dus uitermate geschikt voor je Mehano TGV, Stieven :)

Citaat van: dani op 11 maart 2016, 16:25:49 PM
ik had het ook al gezegd op het feestbroek...  knap gedaan !
Dank dani.

grt Piet.

Ben

Voor wie ook met die brakke Lais decoders aan de slag wil gaan: wacht tenminste even op versie 3 om teleurstellingen te voorkomen. Niet alles wat goedkoop is bij de Afhaal Chinees is ook goed. ;)

Leuk ombouwtje weer  Piet. Maar wat Franky zegt, je kunt er wel 2 Esu's in kwijt. Ik hoop voor je dat je een Lais V2 hebt en geen V1. In het laatste geval zal je busje niet lang rijden en dat zou zonde zijn.

Gr, Ben.

PietB

Neen het is een V2 Ben.
En het is een experiment met de Lais, het zou zo maar kunnen dat er op een dag een ESU in gepropt wordt.
Want de ruimte valt heel erg tegen en de Lais is echt kleiner dan de ESU.

En dan gaat het vooral om de breedte van de print, hij kan niet plat in het frame dus moet ie verticaal worden opgesteld en dan is de ruimte echt beperkt.

grt Piet.

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 12 maart 2016, 11:03:08 AM
Waarvoor dienen die twee extra draden aan de Lais,en waar moeten die op aangesloten worden?
Ik lees ergens wel iets van stay alive of zoiets...wat houdt dat in?
Hoi Rudy, ik heb je PB vraag even hier beantwoord.
Dan hebben meer lezers er wat aan.
Die stayalive is er voor om dmv een kleine batterij of elco er voor te zorgen dat bij een stroomonderbreking de zaak toch spanning krijgt.
In mijn ogen net als de ESU powerpack een knap nutteloze toevoeging.
Als je zorgt dat je rollend materieel in goede conditie is en je rails schoon zijn dan zijn deze kunstgrepen echt niet nodig.
Om nog maar te zwijgen van de problemen die je hebt bij het inbouwen van zo'n voorziening(ruimte).

Voor de meer info
www.laisdcc.com/Stayin_Alive_laisdcc.pdf
http://members.optusnet.com.au/mainnorth/alive.htm
https://youtu.be/usXLUmTis5w

grt Piet.

PietB

Vandaag de MARDEC shield getest.

https://youtu.be/cSvVo8YGn_w

Mardec is een project van Nico Teering en behandeld op het BLNS forum.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.765.html
Het bestaat uit een shield gemaakt voor de Arduino (Uno) en een stuk programmatuur.
Als de code is geinstalleerd op de Arduino is via de USB poort deze dialoog beschikbaar om de diverse(19) poorten te configureren.

MARDEC, the Multifunctional ARduino dcc DECoder
USB version 1.0

Specify number for this MARDEC
Enter value between 1 and 100: 1
This is your MARDEC number 1

Starting configuration of MARDEC 1

Please specify action
P/R/T/D/C/S/M/E/?: p

Specify pin number
3-12,14-19: 3
Pin is undefined. First specify DCC address

Set DCC address for pin 3
Enter value between 1 and 2048: 1
DCC Address set to 1

Specify Accessory(1) or Servo(2)
Enter value between 1 and 2: 2
Pin 3 set as Servo pin.
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 75 degrees

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: -
LOW angle set to 74

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: c
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 105 degrees
Angle set to HIGH: 105

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: +
HIGH angle set to 106

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: f

Specify frog pin for servo on pin 3
3-12,14-19: 19
Pin 19 set as frog pin for servo on pin 3

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter: t
Testing servo 0 on pin 3
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 74 degrees
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 106 degrees
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 74 degrees
Servo 0 on pin 3 and address 1 set to 106 degrees

Specify action for Servo on pin 3
A/N/9/+/-/C/F/D/T/M/I/?/enter:

Pin settings are saved!

Please specify action
P/R/T/D/C/S/M/E/?: p

Specify pin number
3-12,14-19: 4
Pin is undefined. First specify DCC address

Set DCC address for pin 4
Enter value between 1 and 2048: 2
DCC Address set to 2

Specify Accessory(1) or Servo(2)
Enter value between 1 and 2: 1
Pin 4 set as Accessory pin.

Specify mode for this accessory
Enter value between 1 and 7: 4
Mode set to Double Flashing.

Specify companion pin for accessory on pin 4
3-12,14-19: 18
Pin 18 set as companion pin for accesory on pin 4

Specify 'on' time:
Enter value between 100 and 5000: 300
'On' time set to 300 msec.

Specify 'off' time:
Enter value between 100 and 5000: 300
'Off' time set to 300 msec.

Specify action for Accessory on pin 4
A/N/H/L/M/C/?/D/T/F/R/enter: t
Testing accessory 0 on pin 4 in double flashing mode
Accessory 0 on pin 4 and address 2 started flashing
Accessory 0 on pin 4 and address 2 stopped flashing

Specify action for Accessory on pin 4
A/N/H/L/M/C/?/D/T/F/R/enter:

Pin settings are saved!

Please specify action
P/R/T/D/C/S/M/E/?: d

Settings of MARDEC number 1

Pin  3: Servo with DCC 1, Nr 0, Angles 74/106, Frog pin 19, no Inversion, Speed 25
Pin  4: Accessory with DCC 2, Nr 0, Double Flashing, Comp. 18, Time 300/300
Pin  5: not used
Pin  6: not used
Pin  7: not used
Pin  8: not used
Pin  9: not used
Pin 10: not used
Pin 11: not used
Pin 12: not used
Pin 14: not used
Pin 15: not used
Pin 16: not used
Pin 17: not used
Pin 18: Companion pin for pin 4
Pin 19: Frog pin for pin 3

Default Servo speed: 25 ms/step
DCC address to start configuration mode: 1000
DCC address to save servo settings: 1001

Please specify action
P/R/T/D/C/S/M/E/?:


Na het configureren van de decoder ziet het controle scherm er zo uit:

Dit scherm is een ge-customiseerde Putty applicatie.

In het filmpje van de testopstelling staan alle gebruikers rechtstreeks op de Arduino poorten aangesloten.
Voor servo's is dat geen bezwaar maar zwaardere gebruikers dienen via een powertrap gestuurd te worden(wissels, verlichting enz.)

Voor mensen die met Nico in contact willen komen en geen toegang hebben tot het BLNS forum, kun je mij een PB sturen dan krijg je via die weg een emailadres.
Meer info is ook hier te verkrijgen:
www.henkdegans.nl/index.php/modelspoor/61-mardec

grt Piet.

PietB

#575
Omdat ik het storend vond dat, ondanks het nemen van geluids reducerende maatregelen, er bij het rijden van mijn treinen over de C-rails veel geluid versterkt werd door de holle ruimte van de bedding.
Deze ruimte fungeert als klankkast.
Ben ik gedeeltelijk over gestapt naar K-rail.
De C-rails en wissels buiten het stations emplacement van Polderdam zijn nu uitgerust met K-rails en wissels.
Het stations emplacement komt als de volgende fase aan de beurt.

Het is nu nog een bende op de treintafel maar zodra het weer een beetje toonbaar is zal ik hier wat foto's plaatsen.
Volgende stap is de wissels voorzien van servo's en deze aansluiten op de decoders.
Ook van die ombouw zal ik foto's plaatsen.

grt Piet.



PietB

Afgelopen week bezig geweest met het leggen van de wissels.
Op zich een simpele klus, maar als je het doet op een bestaande baan dan kom je altijd dingen uit het verleden tegen.
Zoals daar zijn een opening in de baan voor een deur en gedeeltes van de onderbouw die in de weg zitten.
Ik wilde perse servo bediening en geen mee-gebogen wissels meer op de baan.
Dat laatste betekende dat één van de overloop wissels erg dicht op de baanopening kwam te zitten.

Zoals hier te zien is.
En dan wordt de wissel ongeveer 6 cm van de rechter kant bediend.

De servo's moeten onder de baan komen en de bediening zou in principe recht onder de wissel moeten zitten.
Nou dat laatste was niet mogelijk omdat er dan dragende delen van de onderbouw moeten sneuvelen.
Dus heb ik gekozen voor de bediening met trek duw stangen(pushrods), maar bij één van de wissel was een korte directe verbinding niet mogelijk, dus moest het 'om een hoekje', nu ben ik in een grijs verleden bezig ge weest met RC-vliegtuigen en helikopters, en daar kun je relatief zware servo's ook niet zo maar op een willekeurige plek plaatsen.
In die tak van modelbouw is de beste plek zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van het model.
Dus werken met korte stukjes staaldraad en bellcranck's om een de hoek om te kunnen.


Op de linker foto de constructie die ik gemaakt heb voor de wissel die zo dicht op de rand zit.
Dat is op zich geen moeilijke opgave, maar het moet zo goed als speligs vrij zijn en licht lopen.
Welnu die twee voorwaarden zijn er met elkaar in tegenspraak.
Dus een compromis, met het accent op licht lopen.
Dan is het een kwestie van met de servo instellingen de speling wegwerken.
Als de speling niet erg groot is en het is me gelukt om 1mm speling bij de servo arm te verkrijgen, een kwestie van strak buigen van de verenstaaldraad.
Op de servo arm zit een klem bevestiging met een stelschroef die ook genoeg afstel mogelijkheden geeft.
In de ruimte waar de servo's zitten is ook nog plek voor de decoder.
Dus de volgende stap is aansluiten, afstellen en de tweede wisselstraat monteren en aansluiten.

wordt vervolgd.
grt Piet.

doomslu

Mooi Piet.
Het is z'n beetje als vroeger de bediening van mechanische seinen met stangen, maar nu onder de baan!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Frits.

Het is toch nog een hele operatie geworden om een wissel om te leggen. Was het oude staaldraden idee zoals Doomslu al noemde geen optie?
H0, 2 rail, digitaal, automatisering komt later nog. ??
Tijdperk 1960-1980. Rangeerterrein bij containerfabriek in Noord-Nederland.

PietB

Citaat van: Frits. op 11 februari 2017, 09:07:21 AM
Het is toch nog een hele operatie geworden om een wissel om te leggen. Was het oude staaldraden idee zoals Doomslu al noemde geen optie?
Ik geloof niet dat Luc dat bedoelde, ik meen dat hij het over stangenbediening had op de modelbaan.
De kabelbediening die jij bedoelt is zeker niet spelingsvrij te krijgen.
Kijk maar eens naar filmpjes van oude armseinen of overwegbomen die wiebelen altijd wat na op het eindpunt en dat wil je met wissels echt niet.

grt Piet.

Pierre

Mooi gedaan Piet. Toch nog een hele constructie maar het ziet er netjes uit. Wat is de reden dat je geen mee gebogen wissels meer gebruikt?
Groet Pierre.


PietB

Citaat van: Pierre op 11 februari 2017, 13:51:19 PM
Mooi gedaan Piet. Toch nog een hele constructie maar het ziet er netjes uit.
Dank voor het compliment Pierre.
Citaat van: Pierre op 11 februari 2017, 13:51:19 PM
Wat is de reden dat je geen mee gebogen wissels meer gebruikt?
Ik had de constructie uit het plaatje als overloop-wissel op mijn baan

En dan heb je effectief een R1 en een R2 boog liggen.
Nu rijd ik oa met getrokken passagiers treinen met oa deze rijtuigen

Nou het is geen gezicht als een stam met 6 van deze rijtuigen door een R1 boog loopt.
Vandaar dat op mijn baan R3 de kleinste boogstraal is.
Dan lijkt het er wat minder speelgoedachtig uit te zien.
grt Piet.

Pierre

Dat is duidelijk Piet. Ik ben ook niet zo van de krappe bogen maar met mijn ruimte ontkom ik er niet helemaal aan.
Groet Pierre.


PietB

Ik heb ook niet zo heel veel ruimte Pierre, maar heb er toch voor gekozen om het zo te doen.
Mijn ruimte is: 4 bij 3.20 dus dat houdt ook niet echt over.

Vandaag de andere wisselcombinatie geschikt gemaakt voor servo bediening.

De grote gaten die in de tafel zitten waren om de wisselaandrijving van de verwijderde C-rail toegankelijk te maken.
En dat geeft nu mooi de ruimte om de K-rail wissels makkelijk aan te sluiten.
Later zal aan de bovenkant de open ruimte worden gedicht, en met ballast onzichtbaar worden gemaakt..
Ook hier weer door middel van twee plaatjes styreen en een stukje styreen buis een soepel lopende fixatie en ondersteuning van de trek-duw stang gemaakt.
Op dit moment wacht ik nog op één servo en een servo tester, zodra die binnen zijn kan ik de uitslag die de servo arm moet maken heel nauwkeuring bepalen en dan dmv de centrale de decoders instellen.
grt Piet.

PietB

Vandaag weer verder gegaan, omdat de bestelde servohouders nog even op zich laten wachten, ben ik in de afvalbak gedoken.
En van een paar stukjes styreen zelf 2 servohoudertjes voor de SG90 micro servo gemaakt.

Klik op de afbeeldingen voor een groter plaatje.

Gebruikte materiaal
2mm styreen voor de grondplaat 35x20mm (1 maal)
2mm styreen voor de montage steunen 5x12mm (2 maal)
1mm styreen voor de verstevigingsdriehoek18x12mm (2 maal)
2 nylon schroeven M2 en moertjes.

Genoemde aantallen zijn per houder.

grt Piet.