Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Citaat van: Gerolf op 20 maart 2013, 16:49:13 PM
Goeie vondst, die lintkabel  ;)
Hoi Gerolf,
Ik had deze methode een keer op een modelbouw forum gezien, daar was een gereedschapschuurtje voor in een moestuin gemaakt met wanden van bandkabel.
En dat onthouden, voor mijn modelbaan.

grt Piet.

Dirky

je kan de lintkabel ook als "tool" gebruiken. Zo maakte ik vroeger golfplaten allerhande....


PietB

#47
Is dat styreen wat je er tussen hebt liggen, Dirk?

grt Piet.

Dirky

Dunne alu-plaat die gerecupereerd werd van vleesschotels uit den Aldi (Renmans).

Als je een stuk plaat tussen de beide lintkabels legt en je hamert erop met een houten blok tussen krijg je een nagenoeg perfecte golfplaat. Hou er wel rekening mee dat na enkele tientallen platen maximum, de kabels moeten vervangen worden. Die vind je zeker ook in "afbraak"...
Voor de kleine golven is die aluplaat te dik en kan je werken met bijvoorbeeld alu-tape.

PietB

Dankjewel voor het antwoord, een prima tip.

grt Piet.

PietB

Vandaag de laatste hand aan de loods gelegd.
De deuren aangebracht, zodat de zaak echt dicht kan.

En de buitenkant van roestplekken voorzien, zo dat het echt hele oude meuk lijkt.

grt Piet.

PietB

Zo na weken van "Hoe nu verder" en "zal ik het doen of zal ik het niet doen" heb ik de beslissing genomen.
De baan Polderdam wordt geen baan met twee niveau's.
Ik wilde de volgende layout realiseren:

Nu heb ik wat rollend NS materieel van Artitec DE-II en DE-I treinstellen, die mooi in mijn baanthema passen (Tijdperk II tm IV)
Maar wat zijn de bedenkers van Artitec nou vergeten?
Juist om antislipbandjes op de aangedreven stellen te monteren.
Ik had mijn spiraal helling netjes op 2o ingesteld en alle meterieel(Roco Märklin Flesichmann) klimt perfect behalve die Artitec dingen.
Artitec claimt dat in hun atelier moeiteloos 3o gehaald wordt.
Maar ja dat is op een rechte helling, in een spiraal is er bij iedere starre as altijd één wiel dat slipt.
Dus heb je nog maar 50% adhesie en dat is kennelijk voor deze (lichte) modellen te weinig.
Dus de ene spiraal die ik al had gemaakt en in de baan gebouwd is gaat er uit.
Het (blauwe) schaduw spoor en spiralen komen te vervallen en er komt op niveau 0 een dubbel verbindings spoor langs de deur.
Dit wordt (uiteraard) een uitneembaar deel.
Want ik zit vaak in de hobbykamer maar ik wil geen kluizenaar worden.
Het is een lelijke domper op de vreugde, maar ik heb er vrede mee.
Ik kan ook mn creativiteit op de nieuwe layout kwijt, dat gaat zeker lukken.
Een definitief baanplan heb ik alleen nog maar in het hoofd en niet als plaatje.
Zodra dat gereed is komt dat hier ook te staan.
Want ik denk dat er in dat nieuwe deel ook nog een station komt, moet ik even uitvissen voor wat betreft de ruimte.

grt Piet.






Jurgen

Kan je geen extra gewicht inbouwen in je modellen? Het is zonde om je baan te moeten aanpassen omdat een model niet mee wil.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Citaat van: Jurgen op 30 maart 2013, 10:19:13 AM
Kan je geen extra gewicht inbouwen in je modellen?
Zou kunnen maar dan moet ik het interieur te veel aanpassen.
Citaat van: Jurgen op 30 maart 2013, 10:19:13 AM
Het is zonde om je baan te moeten aanpassen omdat een model niet mee wil.
Ja dat zou het zijn, maar het zijn 4 modellen en één in een vitrine plaatsen is nog te doen maar 4 stuks.
Nee dat is te gortig, vind je niet?
En trouwens aanpassen is een groot woord, ik was halverwege met het bouwen, dus zoveel is er niet aan te passen.
Eén spiraal was klaar en het schaduwstation en de andere spiraal moesten nog gebouwd worden.

grt Piet.

Gerolf

... of toch antislipbandjes plaatsen? Wielen vervangen, of er een sleufje indraaien, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Als je wielen niet voorzien zijn voor anti-slipbandjes, kan je deze gebruiken.

Beetje vreemde naam :o, maar efficiënt product.

http://www.bullfrogsnot.com/faq.asp
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PietB

Citaat van: Gerolf op 30 maart 2013, 11:43:49 AM
... of toch antislipbandjes plaatsen? Wielen vervangen, of er een sleufje indraaien, ...
Ja dat was mijn eerste gedachte ook.
Maar het zijn wielen met een diameter van 10.39 en de as bestaat uit twee delen, de breedte is instelbaar dmv een van de assen te verschuiven in de nylonbus waar het tandwiel op zit.

Ik ben een half jaar aan het rondbellen en mailen geweest maar niemand kan me deze wielen met een sleufje leveren.
En ik heb zelf geen draaibank om dit te doen, is een toekomst project.
Zodra mijn baan klaar is komt er een draaibankje, dan zijn deze stellen als eerste aan de beurt.
De spiraal blijft zoals hij nu is in de treintafel staat.
Er komt alleen na de eerste 90o een rechte rail die de kamer oversteekt naar de andere kant van de tafel.
Er gaat niets onherroepelijks gebeuren, het is alleen een pragmatische aanpak voor een probleem waar ik nu geen andere oplossing voor weet.

@Evan: dat kikkersnot ken ik, heb het een keer gebruikt.
De werking valt erg tegen.
En het pikt veel vuil van de baan op, is mijn ervaring.

grt Piet.

Gerolf

... en ken je niemand in je buurt die een draaibank(je) heeft? Het lijkt me niet zo lastig om te doen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Ik ben een redelijk solitaire modeltrein liefhebber.
Ben wel lid van een vereniging, maar dat zijn meer hard en 'rond' rijders en veel rails per m2.
Dan dat het modelbouw liefhebbers zijn..

Dat draaibankje is echt niet meer wer weg hoor, maar nu even niet.

grt Piet.

Jurgen

Als het draaibankje niet ver weg meer is, dan kan je de modellen toch wel even opzij leggen in de doos en je baanplan zoals gepland doorvoeren.

Maar je zegt dat de wijzigingen in je baan ook niet definitief zijn, dus misschien moet je ze dan toch maar even aanpassen waardoor je modellen kunnen rijden.

Amai, keuzes maken, 't is toch zo moeilijk hé.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.