Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Hallo allemaal.
Vandaag en gisteren weer een klein stukje baan gebouwd.
De wisselstraat aan de zuidkant van het station is nu electrisch helemaal klaar en getest.
Door de welwillende hulp van een collega treinliefhebber die mij zijn IB leende (mijn IB is nog steeds in reparatie)

Dit paneel kan nu ook in de tafel plaatst worden en aangesloten worden op de ringleidingen.
Wordt vervolgd.

grt Piet.

PietB

Vandaag de gerepareerde Intellibox opgehaald bij AenW in Medemblik.
Bij thuiskomst meteen aangesloten, alles werkt weer perfect.
Kan ik tenminste weer met mijn eigen spullen verder bouwen.

Wordt vervolgd.

grt Piet.

ERVIN

Mooi en proper werk Piet , en nog veel succes met de bouw .  ;)

PietB

Dank voor het compliment Ervin.

Had zo net al heel veel gemak van deze overzichtelijke werkwijze.
De wisselstraat aan de noordkant daar waren de aandrijvingen op de 16v ringleiding aangesloten en aan de zuidkant op de 12v ringleiding tbv algemene baanverlichting, lantarenpalen, huisjes enz.
Die had ik begin December geinstalleerd en toen stond de 12v wel aan dus werkte alles naar behoren.

Die wissels wilden nu dus niet schakelen, ik was naast de 16v trafo vergeten ook de 12v aan te zetten.
Dus deze fout meteen maar even gecorrigeerd, één draadje van de 12v terminal naar die van 16v overgezet.
En alles werkte weer.

grt Piet.

Steven123

Inderdaad zeer netjes aangepakt, ziet er vaak heel wat rommeliger uit onder de tafel... ;)
Daar kunnen er veel een puntje aan zuigen  8)

nog veel succes,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PietB

Leuk al die positieve reakties, maar er is aan deze werkwijze een grote MAAR aan verbonden.
Ik heb hier en daar wat draden zoals rijspanning en bezetmelding in één bundel gemaakt.
Het kan zijn dat dat overspraak gaat geven, met als gevolg onbetrouwbare bezetmeldingen.
Sinds vandaag heb ik mijn Intellibox (gerepareerd) weer terug.
Ik kan nu met de bezetmeld monitor van de IB gaan kijken of ik evt. last van overspraak heb.
Er zijn op het Nederlandse 3-railforum nogal wat klachten in die richting bij gebundelde bedrading.

Wordt vervolgd.

grt Piet.

PietB

#36
Mijn bezetmelders vorden via loconet aan de centrale aangesloten.
Normaliter gebeurt dat op de manier zoals aangegeven met het linker plaatje.

Een klassieke S88n en een S88ln Loconet adapter.
Beide modules zijn van Rosoft.
Maar sinds een paar maanden heeft Rosoft deze twee gecombineerd tot één module.
Zie de rechter afbeelding.
Tevens is de 'diode truc' op deze module aangebracht.

Ook heb ik een hele tijd geleden een BR01 van een collega gekregen, enige weken daarna overleed deze collega.
De BR01 past niet echt heel erg im mijn thema van een Nederlandse baan tijdperk III tm VI, maar emotionele overwegingen hebben mij er toe gebracht hem toch op mijn baan te laten rijden.
Dus ben ik van plan hem te gaan inzetten als museum trein met waarschijnlijk een stammetje Donderbüchsen er achter.
Maar de loc was analoog dus die heb ik gisteren omgebouwd, met dit als resultaat:
http://www.youtube.com/watch?v=pInHFNHb724

wordt vervolgd.

grt Piet.

PietB

Een van de dingen die mij al langetijd stoorde was het abrubt in en uitschakelen van de verlichting van mijn twee PlanX stellen.
Met de ingebouwde Lokpilot 4.0 is het mogelijk om de lampen te laten in en uit faden.

Bij het aan en uitschakelen en het omschakelen van rijrichting gaan nu de lampen heel mooi langzaam uit en aan.
Zoals het ook bij NS op het oude materieel gaat.
Met behoorlijk wat hulp van mensen op het 3rail forum en ook van Walter Wissels is dit het resultaat.

grt Piet.

PietB

#38
Een "portable fiddle-yard" update.
vandaag de bedrading voor het test-programmeer spoor en de rollenbank aangelegd.


Dit is de fiddelyard layout:
een progammeer/test spoor van 4 lengtes Märklin 24188 rails en een Hornby rollenbank.
Links naast het schakelpaneel is ruimte voor de centrale.


Het schakelpaneel(randjes moeten nog netjes worden afgewerkt) waarme de centrale en de testrails
in de normale en programmeer modus kan woren geschakeld.


De bedrading.
De transformator voor de voeding van het geeel heeft een plekje onder het blad gevonden.
De twee opgerolde witte draden gaan gebruikt worden als indicatie voor de doorverbinding van de linker en rechter railstaaf, testen of alle assen doorverbinden.
Dit is van belang voor een goede bezetmelding op de hoofdbaan.
Het doorverbinden gaat met leds getoond worden.

grt Piet.

ERVIN

Zo , dat heb je weer mooi in mekaar gezet , proper werk , maar dat zijn we ondertussen al een beetje gewoon aan het worden bij U hé.

Je hebt trouwens een PB van mij.  ;)

PietB

Citaat van: ERVIN op 09 maart 2013, 14:56:22 PM
maar dat zijn we ondertussen al een beetje gewoon aan het worden bij U hé.
Dank voor het compliment.

Grt Piet.

PietB

Een "portable fiddle-yard" update.
De fiddle-yard is afgerond en getest.

In combinatie met de Intellibox, dankzij één van de stekkers die Geert opgestuurd heeft.
De linker groene stekker op de onderstaande foto.

En in combinatie met de ESU Lokprogrammer.

grt Piet.

PietB

Omdat ik op dit moment weinig tot niets aan mijn baan kan doen, ben ik maar eens voorzichtig begonnen aan de aankleding.
Voor mijn (nog te maken) materieeltuin, waar een stoomloc en 3 diesellocs komen te staan is behoefte aan een overdekte sleutelplek voor de technici van Polderdam Spoorwegen.
Omdat het budget van de spoorwegen onder druk staat is er besloten dat dit een Romney-loods met een duidelijk gebruikt uiterlijk zal gaan worden.
Een goede tweedehands dus.

Hieronder het eerste deel van het bouwverslag:
Men neemt een plaat 3mm triplex en zaagt er 4 cirkel segmenten uit.
Plus 2 balsahouten latjes 15x6x290mm de lengte wordt bepaald door de lengte van de langste locomotief.

Voor de diameter heb ik een basis van een dvd spindel genomen (het zwarte gedeelte)

Met een paar druppels lijm en wat schilderstape wordt de zaak haaks aan elkaar gelijmd.
In één van de kopwanden komt een opening waardoor het materieel naar binnen kan rijden.
Deze opening wordt later voorzien van twee schuifdeuren.

Ook de tussenspanten worden op de basis gelijmd.


Toch nog even snel passen voor dat de lijm helemaal is opgedroogd.

Zelfs de lange BR01 incl tender kan volledig naar binnen.

Dit wetend, kan nu de lijm drogen.
Wordt vervolgd.

grt Piet.


PietB

Gisteravond de loods dichtgemaakt, om golfplaat te simuleren heb ik de bekende IDE-SCSI bandkabel gebruikt.
Daar had ik toch nog massa's van liggen dus een paar goed gekreukelde repen afgesneden.
De loods moet tenslotte een doorleefde indruk maken, dus hier en daar een deuk of kier in de golfplaat geeft juist een mooi effect.
De loods zal in zijn leven (vlak na de 2de wereldoorlog zijn ze in massa's gebouwd) enige tientallen keren in elkaar gezet zijn en weer zijn afgebroken. Zo te zien is dat allemaal niet echt zachtzinnig gegaan.

Als ondergrond een roestbruine verf opgebracht, dan kan later dmv drybrushen roest door de "zink" laag heen zichtbaar gemaakt worden.

Het eindresultaat.

De loods is nu grotendeels gereed, er moeten alleen nog deuren gemaakt worden, zodat er echt binnen gewerkt kan worden.

grt Piet.

Gerolf

Goeie vondst, die lintkabel  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw