Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Vandaag de bezetmelder aansluitingen van het stations emplacement gemaakt.

2 x S88n modules met ieder 9 aansluitingen, de vrije aansluitingen worden later voor een H0e tram baan en/of DC-car installatie, daar ben ik nog niet uit.


Ook direct heel nauwgezet de documentatie bijwerken, is van belang bij het testen en evt foutzoeken

grt Piet.

doomslu

Ik ben in bewondering voor mensen die zo netjes werken...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Citaat van: doomslu op 16 november 2012, 19:04:35 PM
Ik ben in bewondering voor mensen die zo netjes werken...
Dank voor het compliment Luc.
Maar ik ben zo opgeleid, vanaf mijn HBO opleiding (1969 afgerond) in de burgerluchtvaart als electrotechnicus/electronicus gewerkt en daar móét je netjes en precies werken, anders gebeuren er ongelukken.
En de laatste 15 jaar in de ICT was het ook een pré dat ik precies was.
Het is met de paplepel ingegoten en ik vind het ook prettig werken als het netjes is.

grt Piet.

conducteur

Het maakt wellicht niet veel uit, maar hoe groot neem je je bindruggen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Het maak niet zo veel uit, de dikte en de hoeveelheid van de draden bepaalt de diameter.
Ik gebruik deze
21 ringen met een diameter van 10mm en daar stop ik maximaal 12 draden met een koper doorsnede van .5 mm2 in.
Meer kan wel maar dan wordt het draad trekken over wat langere afstanden wat moeilijker en kun je de ringen beschadigen.
Over het vastlijmen het volgende probeer zo veel mogelijk alle ring uiteinden aan de buitenkant te houden

Zoals op de foto de onderste.
Het voordeel daarvan is, dat de draden die de kabelboom verlaten niet de ringen kunnen opentrekken

grt Piet.

PietB

Zo vandaag even niet veel aan de baan gedaan, de ingang van de spiraal naar de benedenverdieping in ruwbouw gemaakt.

De lijm is nog niet droog of er wordt al gereden.

grt Piet.

PietB

Ik ben aan het aan het piekeren over een oplossing voor mijn schaduwstation.
Na een uurtje stoeien met anyrail kwam dit er uit

klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.
Ik wil graag 6 opstelsporen hebben waarvan 2 in beide richtingen als kopspoor uitgevoerd, daar mogen dus alleen treinstellen pendelen als de baan in bedrijf is.
De toegang tot het station is dubbelsporig één met de klok mee en één tegen de klok in, zo wordt mij hele baan.
Een rechtsom pendeltrein komt via A binnen en zal op spoor f aankomen, vertrek is via het overloop wissel naar B
Een linksom pendeltrein komt via C binnen en steekt over naar kopspoor a, vertrek is dan via D.
De sporen b en c worden alleen linksom bereden en de sporen d en e worden alleen rechtsom bereden

Hoe zit het in koploper met de wisselstraten?
Moeten beide meegebogen wissel combinaties in de opstelspoor wisselstraten worden opgenomen?
Maw als er links( via B ) een trein uit het schaduwstation wegrijdt moet dan het inrijden aan die kant( via A ) ook tegengehouden worden omdat beide meegebogen wissels ook bezet staan?

Graag jullie mening en commentaar als ik iets over het hoofd heb gezien.

grt Piet.

PeterC

Pieter,

Ik ben nog maar een beginnende Koploper gebruiker maar voor blok F en A kan je instellen dat je lok moet keren in het blok (wel treinstellen gebruiken anders komt je lok op handbediening om manueel te laten omrijden).

Bij het aan elkaar koppelen van je blokken in je overzichtstekening kan je voor elk van-naar blok afzonderlijk alle wissels ingeven.

In mijn geval heb ik voor iedere wissel een melder geplaatst en in de wisselstraten zelf alle rails die tussen de wissels liggen ook met een melder uitgevoerd.  Of dat persé nodig is in Koploper weet ik niet, maar het werkt en geeft een duidelijk verloop van de treinen.

De uitgebreide handleiding eens deftig doornemen...  ;)
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 25 november 2012, 11:06:48 AM
Ik ben nog maar een beginnende Koploper gebruiker maar voor blok F en A kan je instellen dat je lok moet keren in het blok (wel treinstellen gebruiken anders komt je lok op handbediening om manueel te laten omrijden).
Ja daar heb ik rekening mee gehouden Peter.
Citaat van: PeterC op 25 november 2012, 11:06:48 AM
Bij het aan elkaar koppelen van je blokken in je overzichtstekening kan je voor elk van-naar blok afzonderlijk alle wissels ingeven.
Heb ik ook gedaan en in de handleiding het fenomeen overloopwissel eens doorgenomen.
De linker en rechter meegebogen wissels zijn overloop wissels, in de wisselstraat kun je bij beide 'rechtdoor' de niet bereden wissel vrijgeven zodat het verkeer in de andere richting(op het andere spoor) door kan rijden.
Als de wissels zo staan dat je van het ene spoor naar het andere spoor gaat dus overlopend dan zijn beide wissels bezet.
Tenminste dat heb ik zo begrepen ook op andere fora werd me dit zo verteld.

grt Piet.

PietB

Deze keer een update van de baanbouw werkzaamheden en nu eens geen electrotechniek.
De ingang naar de klim-daalspiraal naar het schaduwstation moest nog even een wat realistischer aanzien krijgen.
Dit is het geworden:

Op veel plaatsen in Nederland zien we dit type tunnelingangen, dus waarom ook niet bij Polderdam?

Wordt vervolgd.

grt Piet.

PietB

Hallo allemaal,
Vandaag was het snert weer, dus mooi een gelegenheid om weer eens aan de treintafel te werken.
En omdat mijn Intellibox in reparatie is kan ik weinig aan de electronische besturing doen, dus is de verdere afbouw van de tafel aan de beurt.
De vorige keer kwam de 'tunnel ingang' voor de spiraal naar het schaduwstation al aan bod, nu is het het dichtbouwen van de spiraaltafel.


Met de beide deuren dicht kan ik mijn loc's mooi, redelijk tegen stof beschermd plaatsen.
Want het zagen en schuren geeft toch erg veel stof.
En wil ik een stukje vooruit of achteruit rijden dan is daar altijd nog de oude Mobil Station I uit een startset, waarmee ik toch nog een klein beetje kan 'machinisten', ja het is behelpen.
Maar daar komt verandering in.

Wordt vervolgd.
grt Piet.

PeterC

Piet(er),
Ik zie dat je met Loconet werkt: met een 63810 van Uhlenbrock is je Mobile Station ook bruikbaar als je IB hersteld is.
Heel praktisch om 'ergens-buiten-armafstand-van-de-IB' een lokje te sturen.
Ik heb er eentje en werkt zoals het hoort (en geen buitensporige kost  ;) ).
Groetjes, Peter


PietB

Hoi Peter,
Op mijn website staat nog een oude Marklin Controlunit 6021 met een UH63810.
Die installatie heb ik inmiddels niet meer.
Ik bestuur nu de IB basic direct via loconet.
En doe alles met DCC, de MS 1 die ik nu gebruik kun je niet combineren met de IB.
En een loc die de weg kwijt is pak ik met een met een zgn blikjes kijper (waar ze plantsoenen mee reinigen) op en zet hem met de hand weer in de baan.

grt Piet

PeterC

Citaat van: bossie op 02 december 2012, 22:18:33 PM
...En een loc die de weg kwijt is pak ik met een met een zgn blikjes knijper (waar ze plantsoenen mee reinigen)...

Ik gebruik er zo eentje om mijn zoon op afstand aan zijn oren te trekken  ;)
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 02 december 2012, 22:24:18 PM
Ik gebruik er zo eentje om mijn zoon op afstand aan zijn oren te trekken  ;)
Dit martelwerktuig?

:o :o Peter je bent een ontaarde vader  ;) ;)

grt Piet.