Jocadis 11007 HLD8275 "Het Kalf"

Gestart door reeves, 06 november 2012, 16:01:06 PM

reeves

Hallo,

Heb deze kit onlangs aangeschaft, mooie doos met onderdeeltjes, kan ik ergens meer info (met tips en trucs bv)  vinden om zo een wit metalen kit goed te monteren en tot een goed einde te brengen?

Handig ben ik wel  , maar ik informeer liever eerst alvorens er tegenaan te vliegen en achteraf gezien fouten te maken

Daarom de vraag, ook de verbindingen wordt dat gedaan met sec lijm of gesoldeerd?
Er zit een handleiding bij maar deze is redelijk spartaans ;)

Tips welkom
mvg
Tom

reeves


reeves


Huugooke

Solderen is voor een beginneling aartsmoeilijk: als je onderdeel wegsmelt is het onherroepelijk weg.
Secondenlijm en daarna verstevigen met tweecomponentenlijm; dat is te minste mijn methode.
Voegen opvullen met milliput.
Er is er bij mij na al die jaren nog geen uit elkaar gevallen ;)

Gerolf

Witmetaal solderen zou ik inderdaad niet zomaar eventjes doen.
Het smeltpunt ervan is laag, en mogelijk lager dan dat van je soldeertin.
Goed passende naden kan je met bvb secondenlijm (-gel) gerust lijmen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#5
Ik heb voor alle witmetalen modellen die ik gemaakt heb (niet voor mezelf) een klein soldeerboutje gebruikt dat "toen" verkocht werd (ik dacht door Dacker) samen met het fosforzuur en laagsmeltpunt soldeer.
Dat soldeerboutje is een laagspannings boutje dat gewoon op je gelijkstroom uitgang van je rijtransfo (Fleischmann, Trix enz. want van digitaal was toen geen sprake) aangesloten word en waar je de spanningsregelaar van de transfo zover van opendraait tot het soldeer makkelijk smelt. Details heb ik op de loks gelijmd met twee-componentenlijm merk UHU-Plus. Het voordeel van solderen is dat je naad veel steviger is, maar je moet het wel voorzichtig doen. Bijkomend voordeel (niet onbelangrijk trouwens) verkeerd gesoldeerde onderdelen leg je even in kokend water en de naad is terug los
Met vriendelijke groeten
Peter

reeves

Alvast bedankt voor de tips mannen,
Tom

Peter

Nog even een tip:
Na het solderen je model grondig!! wassen en de naad goed met een harde borstel of zelfs glaspotlood afborstelen want dat fosforzuur blijft anders inwerken
Met vriendelijke groeten
Peter

guy holbrecht

Ik heb ondertussen al enkele Jocadismodellen gebouwd, en dat steeds door te solderen. Ik gebruik een Weller terperatuurregelbaar soldeerstation. Dat is in aankoop een niet echt goedkoop ding, doch deze gaat al ruim 15 jaar mee en is prima voor vrijwel al mijn soldeerwerk aan locomotieven, wagons en modelspoorbaan. Je moet voor een witmetalen model echter wel soldeer met een laag smeltpunt gebruiken. Jocadis had dit indertijd in ronde pastilles. Als vloeimiddel gebruik ik verdund fosforzuur. Voor de Jocadismodellen stel ik de temperatuur van de soldeerbout in op ongeveer 150 graden. Op deze temperatuur smelt het 'low melt' soldeersel goed en wordt het witmetalen model niet beschadigd. Indien je met gewoon soldeermateriaal werkt op pakweg 300 of 400 graden, dan bestaat de kans dat je gaten smelt in je witmetalen model. En dat kan de bedoeling niet zijn.
gouden stelregel, na het solderen grondig wassen, want het verdund fosforzuur is een vrij agressief spul.
Staat één en ander niet mooi haaks gesoldeerd? Geen probleem. Even wat water koken en het werkstuk daarin onderdompelen. De stukken lossen vrijwel onmiddellijk in het kokende water en je kan, na het af te drogen vrijwel opnieuw aan het solderen gaan.
Proberen, zou ik zo zeggen.

Groeten,
Guy

Kris

Hallo,
Het merk carrs heeft alle mogelijke soldeerdraad en flux voor alle soorten (wit)metaal zelfs soldeer met een smeltpunt van 70°
Verkrijgbaar in veel Engelse webwinkels
Voorbeeld
http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Engineering_Menu_Carrs_Solders___Fluxes___etc_346.html

Als je carr's solder opzoekt op het internet kan je veel soldeertips en leveranciers voor witmetaalsoldeer vinden
Kris


reeves

Heb bij jocadis soldeer besteld voor witmetaal , de soldeerbout hebben we op het werk , dus die ga ik ff " lenen" ;)
het fosforzuur, waar vind ik dat? bij de brico?
Bedankt voor de reacties mannen

Havoc

Heb al enkele speciale soorten soldeer hier besteld: http://www.mbouk.co.uk/solderwire.htm Hebben types speciaal voor modelbouwers.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

reeves

Bedankt voor de link,heb zonet een bestelling binnen van Jocadis, oa nmbs groene verf
nu zou ik deze willen spuiten met airbrush, dus ik zal de verf moeten verdunnen mijn vraag:

hoe verdun je deze verf?
er staat op het flesje 15a20% synthetische verdunnning

bedoelen ze hier synthetische thinner?

Peter

Vergeet geen grondverf als eerste te gebruiken. Een goed metaalprimer vind je in iedere autoshop of eventueel Humbrol nr.1 verdund met synthetische of cellulose thinner (mondmasker en goed verluchten)
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

een goede grondlaag is heel belangrijk! De juiste verf "bijt" in het metaal en hecht zo het best. In de hobbywinkel kan men je helpen.
Verdunnen: eerst vaststellen welke soort verf het is!