Jocadis 11007 HLD8275 "Het Kalf"

Gestart door reeves, 06 november 2012, 16:01:06 PM

Bolje

Citaat van: reeves op 16 september 2014, 11:40:12 AM
Vraagje , op de wielen zitten schroefjes M1 waarmee de koppelstangen zijn vast gemaakt, ik zou deze willen "borgen" maar locktite is een beetje drastisch , kan ik deze borgen met iets anders sec lijm bv?

Het is maar zo'n schroefje is niet ideaal om te gaan zoeken indien verloren gegaan of losgekomen.

Groet Tom
Even luidop denken:
Zou een streepje teflon kunnen helpen?  ::)
Vele groeten,
Ronald

Peter

Tom, bij de modellen die ik gebouwd heb is er bij mijn weten nog nooit een schroefje los gekomen. Mijn modellen zijn jaren geleden verkocht, maar ik heb nog altijd kontakt met de teonmalige kopen, en ondanks dat die modellen nog regelmatig rijden is er nog geen probleem geweest.
De schroefjes vast zetten maar niet  "TE VAST" want als er een breekt is het ofwel uitboren of een ander wiel zien te vinden
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

Citaat van: Peter op 16 september 2014, 11:55:54 AM
Tom, bij de modellen die ik gebouwd heb is er bij mijn weten nog nooit een schroefje los gekomen. Mijn modellen zijn jaren geleden verkocht, maar ik heb nog altijd kontakt met de teonmalige kopen, en ondanks dat die modellen nog regelmatig rijden is er nog geen probleem geweest.
De schroefjes vast zetten maar niet  "TE VAST" want als er een breekt is het ofwel uitboren of een ander wiel zien te vinden

Zo hier heb je het antwoord al Tom
Den Eric.

reeves

Aha zoals mijne bompa zaliger vroeger zei: vast is vast hé jongen ;)

Merci voor het meedenken, zou van deze kap een 3d scan willen laten maken en eens laten printen, weet iemand hier meer info over?

Waarom ,omdat ze :

1 niet meer verkrijgbaar zijn
2 er misschien nog mensen een "kalf" willen ( een lok hé) ;)

Groet Tom

Peter

In plaats van een 3D scan zou je ze beter in resin laten gieten.
Ik heb hier op het forum al pracht staaltjes daarvan gezien, zolas bv. op onderstaande foto. een kap van een Roco 62 aangepast naar een reeks 75 en daar dan kap(pen) van gegoten.
Buiten het aanbrengen van (origineel) Roco beglazing, handgrepen en schilderwerk was er geen werk aan.

Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

Tom voor grondverf voor wit metaal zal je dat beter hier eens vragen, zelf heb ik alleen wat ervaring met plastiek modellen en daar gebruik ik de Revell voor
Den Eric.

Peter

De meeste verf merken (HUmbrol, Tamiya, Revell, enz. hebben allen een goede primer.
Ikzelf gebruikte echter altijd Humbrol seme-gloss grijs verdund met Cellulose thinner (van bij de drogist)
Nooit problemen gehad.
Wel zeer goed het metaal ontvetten, echter niet met afwasmiddel want daar zit een produkt in voor "zachte handen" van de dames.
Je kan wel eerst afwasmiddel gebruiken en dan nog een goed reinigen met bv. aceton enz.

Bijgevoegd nog een foto van mijn 99 met resin kap (zit er nog los op)


Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

schroefjes borgen: als je het niet betrouwt kan je ze met "Crystal Clear" vastzetten. HEEL WEINIG. Dat wordt doorzichtig.
grondverf: voor metaal gebruik ik de primer van Tamiya, die is jammer genoeg alleen in spuitbussen te krijgen.

Huugooke

Citaat van: Peter op 16 september 2014, 15:02:57 PM

Bijgevoegd nog een foto van mijn 99 met resin kap (zit er nog los op)


De mijne is nog zo ver niet  ;D
Die koperen banden, hoe doe je dat?
Die handgrepen, is dat ook messing? Is ijzer/staaldraad ook goed?

(Sorry voor het kalf!)

Peter

Sorry voor het afwijken van het originele draadje, maar een aantal dingen komen ook voor metalen modellen van pas.

De handgrepen, en hun houders werden gemaakt uit uit 0,3 en 0,5 mm draad en messing houders van Paul Bellon
De koperen banden zijn eveneens van Paul (verkrijgbaar als tape of zeer dunne messing strips.
De beschifting had ik nog liggen van Stefan Appelmans.
De donkergroene verf is van Tamiya, het satijnzwart van Humbrol
Voor alle decals (stoomloks /diesel of eloks gebruik ik het Microscale systeem (vernissen en Sol en Set)
Een zeer goed alternatief zijn de decal setting solution van Danny Cooremans (Daco)
Met vriendelijke groeten
Peter

reeves

Geen probleem mannen, kunnen er alleen maar van bijleren.

Groet Tom

Huugooke

Ik bedoelde wel de "metal" primer. Blijkbaar houdt die beter op metaal. Ik had vroeger ook de grijze; goed omdat je dan goed de fouten kan zien. Tegenwoordig is die transparant. Waarom???

Huugooke

Er bestaat chemisch spul om de messing wielen te "zwarten". Geeft een veel authentiekere "look" dan schilderen.
Dat is wel uiterst giftig!!!
En waar je het kunt krijgen weet ik niet.
En werkt dus enkel goed op messing.

Gerolf

Saemann atztechnik heeft chemisch-zwart-middel voor messing, nieuwzilver en staal. 3 verschillende producten, weliswaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 17 september 2014, 08:20:17 AM
Saemann atztechnik heeft chemisch-zwart-middel voor messing, nieuwzilver en staal. 3 verschillende producten, weliswaar.
Dat is een goede tip Gerolf! Vooral dat vertinnen interesseert me.