Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Jocadis 11007 HLD8275 "Het Kalf"

Gestart door reeves, 06 november 2012, 16:01:06 PM

guy holbrecht

Verdund fosforzuur haal ik gewoon bij mijn apotheker. Met het kleine flesje doe ik al jaren.

Groeten,
Guy

loco

Dag Guy en de rest
Vroeger ja, heel lang geleden. Het moet inderdaad al heel lang geleden zijn. Met mijn flesje doe ik ook al jaren. Maar je zou eens terug moeten gaan naar de apotheker. Het zou kunnen dat hij geen fosforzuur meer heeft, want het tijdperk van magistrale bereidingen is ook zo goed als voorbij. Dat heb ik mij laten wijsmaken door een apotheker die toevallig ook met grote treintjes speelt en ook hier op het forum vertoeft. Als je een apotheker vindt, dan moet het er eentje zijn die waarschijnlijk nog wat overschot heeft staan.
Voor het soldeer voor witmetaal voor modellen die gemaakt zijn door Model Loco (DJH) kan je best de soldeerpastillen gebruiken die je normaal ook bij Jocadis kunt kopen. Deze pastille, zijn ongeveer zoals een muntstuk van 50 cent, maar dan dikker. Ik soldeer gewoonlijk met een bout van 15Watt met een scherpe punt. Maar je moet snel zijn. Want kleine onderdelen kunnen is met 15 Watt voor je ogen smelten. Kleine onderdelen kan je ook lijmen maar dan mogen er geen resten meer zijn van fosforzuur.
Succes.

reeves

Eens begonnen met de kit van jocadis,

Deel één het messing chassis
Geloof me hier kruipt meer tijd in dan je denkt...................

De messing aslagers bv deze moeten redelijk (lees 100%) juist staan tov elkaar anders draaien de assen niet soepel
Waar ik moest solderen eerst ligt opgeschuurd van de messing om het soldeer beter te laten "pakken"
De asjes , nadat de wielen gemonteerd zijn heb ik speciaal boutje met slip gefixeerd met een drupje sec.lijm
voor men eerste keer dat ik dit doe ben ik redelijk tevreden over het resultaat






Gerolf

Zulke dingen interesseren mij altijd, Tom. Laat maar komen, dat verhaal  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Blijf dit verhaal volgen.

Heb zelf twee reeks 84 rangeerloks van Jocadis gebouwd voor iemand, en de enige probleempjes die ik ondervond zijn.
Zorg bij de plaatsing van de motor dat je voldoende speling (weinig hé) hebt tussen het wormwiel van de motor en het tandwiel.
De motor maakt veel lawaai en hoog toerental, ondanks de lage (normale) rijsnelheid.
Het solderen van de vier trapjes (twee vooraan, twee achteraan) is en geduldswerkje
PS het chasis van de 84 is/was (bij het Jocadis model) hetzelfde als dat van de 80 reeksen
Met vriendelijke groeten
Peter

philippe_007

Interessant topic,

Zijn er zo geen startpakketten ivm witmetaal of messing kits?
Zou er ook eens willen aan beginnen, maar dan liever eerst een of ander wagen, als dit mislukt dan is het nog zo geen ramp. De mens moet eerst leren stappen voor hij begint te lopen he...

dus laat maar komen welke kit het beste is om te starten.

Gerolf

Er bestaat ook scenery in messing of nieuwzilver-kitjes.
Betaalbaar, en je leert er ook het vijlen, vouwen, solderen, ... mee  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

reeves

Vandaag beetje verder gedaan, de kontragewichten geplaatst op de wielen en de wiel"dop" , was niet simpel de onderdeeltjes zijn slechts enkel mm groot en moeten ook nog mooi gevijld worden, braampjes ed dergelijke moeten zeker weg zijn

Ook de reminstalatie geplooid en passend gemaakt op de lok, ten alle tijde getest of de  lokwielen soepel bleven lopen

Weer een paar uur mee zoet geweest

Grtn
Tom


de kontragewichten

de reminstalatiegeplooid


loco

Beste Reeves
Goed bezig, ik ben één van je volgers.
Je hebt de remmen geplaatst tegen de wielen. Er kan geen kortsluiting ontstaat. De wielen draaien vlot.
Dan zou je in de plooihoeken nog een beetje soldeer moeten aanbrengen om deze hoeken te versterken. Gewone soldeer, geen soldeer voor witmetaal. Eventueel een beetje soldeervet gebruiken en natuurlijk een zeer warme bout. Ik gebruik hiervoor een bout van 75 watt, maar met (veel) minder gaat het ook.

reeves

#24
Lang geleden maar weinig tijd, gisteren nacht toch ff een plekje gevonden en m'n stoute schoenen aangedaan en verder gewerkt aan het Kalf ;D

Het solderen is idd zeer moeilijk maar het is wel te doen!













Groet Tom ;)

reeves


krisds

mooi hoor. Ik ben benieuwd naar de volgende stap, het verven is iets waar ik nog op vastloop.

reeves

Heren,  heb dit toppic terug geopend en de eerste woorden waren "jaja" dit sloeg op ; jaja lang geleden
en niet op  de tips van vorige reacties ;) dat jullie niet denken wat ne boer is dat, wij geven tips en die zegt gewoon jaja ;D

Om misverstanden te vermijden 8) (jaja is ondertussen verwijderd)

Vraagje , op de wielen zitten schroefjes M1 waarmee de koppelstangen zijn vast gemaakt, ik zou deze willen "borgen" maar locktite is een beetje drastisch , kan ik deze borgen met iets anders sec lijm bv?

Het is maar zo'n schroefje is niet ideaal om te gaan zoeken indien verloren gegaan of losgekomen.

Groet Tom

bollen neus

En wat als dat schroefje nu eens afbreekt? Ga je dat dan kunnen uitboren en terug tappen met M1 draad?
Tis maar een gedachte hé.
De Eric.

reeves

Nee, da ga nie hé Eric, wat zou jij doen? of voorstellen, gewoon "goed" vastzetten?

Groet Tom