(Northern) Irish Railways

Gestart door celtjan, 05 november 2012, 21:53:28 PM

celtjan

Een poging om enkele foto's te posten van de digitale ombouw van de Bachmann OO IE 2700 Class DMU:

(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)

De Bachmann 2f decoder van het aangedreven rijtuig is ondertussen vervangen door een ESU Sound Decoder type Brittisch 158 Class "Regional Sprinter" (van BRELL Derby Works > Nu Gec - Alstom

De 2700 Class DMU's kwamen in dienst in 1998. Oorspronkelijk kwamen de 12 2-rijtuigensets & 3 'halve' enkeltjes 2750 Class in dienst in het pendelverkeer in-en-rond de hoofdstad Dublin. Dit in de oranje-zwarte "Arrow"kleurstelling, samen met de instroom van de de DMU reeksen "2600 (Mitsui)-2800 (Tokio Car) - 29000 (CAF). Al snel vervingen ze ook de getrokken treinen op de langere afstandsverbindingen, vooral op de Dublin-Rosslare diensten. In 2004-2005 kregen ze de "Commuter" kleurstelling van dit model, uitgebracht door Bachmann.
En momenteel krijgen ze opnieuw een nieuw jasje aangemeten en de kopdeuren worden weggewerkt.

Met de komst van de 22000 Class DMU's (Rotem-Mitsui), werden ze tijdelijk ingezet op het voorstadsverkeer Cobh/Middleton-Cork-Mallow-(Killarney-Tralee). En hebben nu als 'uitvalsbasis' Limerick. Ze worden o.m. ingezet op de opnieuw geopende verbinding Limerick-Ennis-Athenry-Galway; Limerick-Ballyprobhy via Nanagh - Limerick - Limerick Junction & Limerick Juncktio - Waterford
Er is ook een 'Hybride' in Running: de 2716 vormt een tweetje met het 2609 class rijtuig. Ze werden samengevoegd na avery.

celtjan

#1
Line Up Van enkele IE 201 Class loc's van Murphy Models (De IE 207 'River Boyne is een in 2002-2003 uitgegeven Lima model)
Van Links rechts:
NIR 8208 'River Lagan' in de nieuwe "Enterprise" kleurstelling (IC diensten Dublin Conolly - Belfast Central)
CIE 222 'River Dargle' in de nieuwe IC kleurstelling (Dublin Heuston - Cork Ceant)
CIE 210 'River Erne' in de vernieuwde 'klassieke' kleurstelling
CIE 220 'River Blackwater' in de org. kleuren
CIE 207 'River Boyne' in de oude "Enterprise" kleurstelling.

(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)

Met de komst van de 22000 Class DMU's van het Koreaanse Rotem, staan de 201-204 & 210-214 reeds vanaf 2009 in stock.
Deze loc's zijn niet geschikt voor TD-verkeer.
De 206/207/8208/8209 zijn voorbehouden voor de Enterprisediensten Dublin-Belfast in 7 delige rijtuigstammen 'De Diedrich' (Belfort-FR) & rijden dus wel in TD verkeer.

De CIE 201 Class loc's werden in 1994-1995 gemaakt bij GM & bevatten dezelfde motoren als de bij ons bekende "Class 66".
Van de 34 in dienst genomen loc's, zijn er momenteel nog maar 21 meer in gebruik. Ze verzorgen ook diensten op de goederen.

doomslu

Citaat van: celtjan op 21 november 2012, 13:23:38 PM
Line Up Van enkele IE 201 Class loc's van Murphy Models (De IE 207 'River Boyne is een in 2002-2003 uitgegeven Lima model)

Voor mij althans zijn de foto's onzichtbaar.
Ik geloof dat dit de juiste code is (gebruik 'citaat' om de code te zien):



In Photobucket moet je de 'IMG code' copiëren.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

celtjan


Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

celtjan


celtjan

#6
Bachmann - Murphy Models GM IE 141/181 Class:

GM-EMD leverde tijdens de herfst 1962, 37 loc's van van dit type (B141-B177), in de Black & Tan kleuren (zwat-wit/Guinness-...). En kregen bij de hernummering, herzieningen diverse oranje-zwarte kleustellingen (Supertrain/Irish Rail/Intercity/...)
Deze Bobo's halen een topsnelheid van 123 km/u. De laatste ging ter zijde in 2010.

Door de komst van diverse types motorwagens, zijn deze loc's overbodig geworden.

Een 4-tal loc's zijn voorbehouden gebleven. Onder impuls van Murphy Models, is er ééntje in oorspronkellijke toestand gezet. Maar de frontseinen zijn comfort gemaakt aan de huidige normen van de Ierse Spoorwegen. Ze is eigendom van de RPSI.
En die richt meermaals per jaar diesel/stoom excursies in over gans het (Noord-)Ierse Spoorwegennet.
Een deel van de opbrengst van deze laatste, gaat naar de RPSI, gehuisvest vlakbij het station van Whitehead, ca. 35 km ten noorden van Belfast, langs de lijn Belfas-Larne aan de Antrimse noordkust.

Uiterlijk zijn de GM 181 Class Loc's identiek aan de 141 class. Deze 12 loc's (B181-B192) kwamen een 4-tal jaren later dienst, maar werden uitgerust met een krachtiger motor, waarmee men snelheden tot 143 km/u. kon halen. in 2009 ging de laatste buiten dienst & de 190 is momenteel in bewaring bij de Irish Traction Group.

De modellen zijn uitgerust met een NEM 21-pin decoder plug. Hélaas is er onvoldoende ruimte voorzien om er een geluidsdecoder in te bouwen. Hier is wat freeswerk te doen:
www.murphymodels.com/files/Class_141_Sound_DCC_MR130_058-061.pdf


(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)

celtjan

#7
Stomertjes van de Ierse Staatspoorwegen in het groene "Flying Snail" jasje:

Beide modellen zijn door hun fabrikanten zowel afzonderlijk en als in sets op de markt gebracht

(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)

Bachmann (Riban) CIE N Class 2-6-0 "Woolwich" (Maunsell).
Door het uitbreken van WO I werd de produktie van het grote voorbeeld in vertraging opgestart.
De eerste N Class bolde in 1922 uit de fabriek van Ashford Works.
Bachmann heeft ook de 'Cherry Black' & 'Mat Black' versies van deze CIE loc's gemaakt.
Van deze zijn er 512 en met certificaat gemaakt in opdracht voor Murphy Models.
Zelf heb ik er een kleine TCS decoder ingebouwd, echter door het openen van de tandwielenkast,
lopen de drijfstangen niet meer lekker.
En 'huppelt' de loc over de baan. Ik ben nu op zoek hoe ik dit kan verhelpen.



(foto's worden niet meer ondersteund door Photobucket)

ERVIN

Zeker een mooie verzameling , die dingen zie je niet zo vaak hier in België.
Vanwaar die interesse in Ierse spoorwegen , ikzelf heb ooit een relatie gehad met een Iers meisje , vandaar mijn vraag. :)

celtjan

Goh! In 1988 trokken we met enkele toenmalige VKAJ - Kajottersbeweging 17+. voor een 10 daagse reis naar het (klassiek!)
zuid-westen. Die was supertof en is me altijd bijgebleven. Enkele jaren later leerde ik in dezelfde jongerenbeweging, tijdens een weekend m'n vrouwtje kennen. En nog voor we in relatie gingen, maakten we al plannen om nog eens 't Kanaal over te steken met de eigen wagen.

Tijdens die reis kwamen we ook op pittoreske stationnekes en Ierland is "Dieselland" (enkel rond Dublin,is er langs de oostkust zo'n 30km spoorlijn onder draad).  Tijdens onze verloving maakten we enkele "Shortbreaks" richting het Noord-Westen per Ryanair + trein & bus.
Het geluid van die GM diesels vielen erg in de smaak. In 2000 leerden we enkele vrienden kennen die aktief waren in de in 1999 opgerichte vzw Vlaanderen-Ierland. Daar werd/ben ik verantwoordellijk voor de Ierlandinformatie, gegevensbank & praktische ondersteuning van Celtic Events.

Tijdens een 6 daagse trein- & boottrip richting Noord-Ierland in 2004 (Eurostar-Virgin Trains-Stena Line-Irish Railways-Northern Irish Railways), kon ik een Lima GM 201 Class, 207 lok 'River Boyne' in de Enterprise Livrei voor de Dublin-Belfast diensten.
En laat nou net deze lok zijn, die ons van Dublin naar Belfast trok. Net voor terugreis enkele dagen later, kon ik een rijtuigenstammetje MKII's in de 'Galway' livrei op de kop tikken in het Malahide Modelrail museum, even ten noorden van Dublin.
De loc, werd door de vakhandel, van een Esu sound decoder "Class 66" voorzien. De IE 201 CLass is de reizigersversie van deze Canadees. Tijdens Celtic Events, waar we met onze reisinfostand te gast zijn. Rijdt het treintje steevast z'n rondjes.

2008 bracht Murphy Models in een stroomversnelling. En die lieten de reeks 141/181 class loc's in vele versies (elk zo'n 500 stuks) door Bachmann maken.
Zo ging de bal aan 't rollen om het "Continentale" af te bouwen, en is er de gedachte om een baantje naar Iers voorbeeld te maken.
Zo kan ik m'n 2 passies combineren. Hélaas lig ik, wegens een (te?) drukke agenda, al 2 jaar op schema achter. (net echt?)

gr,
Jan

celtjan

#10
Dia duit!

Deze middag aangekomen:

Een model van de Ierse 141 class, nu eigendom van de Rail Preservation Society of Ireland (RPSI).
Mede met de opbrengst van deze Bachmann loc, sponserde de opdrachtgever "Murphy Models" de RPSI, om de B141 & B142 in hun oorsrponkellijke staat terug te zetten.
Enige noodzakelijke toegeving: De front- en eindseinen zijn aan de huidige configuratie aangepast, zodat deze loc jaarlijks, voor talrijke museumritten over gans het Ierse Spoorwegnet ingezet zou kunnen worden. > www.steamtrainsireland.com

(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)

Met behulp van 2 schakelaartjes, kan men de front/eindseinen gaan 'afzonderen'.
De loc is 21 Pins DCC, en met luidsprekerruimte voorzien. Dit in de plaats van de vooraf aangekondigde 8 Pin DCC.

Les meas,
Jan

celtjan

#11
Overgekomen uit Belfast:
Een 071 class loc van de Ierse Spoorwegen, van Murphy Models: de MM0082 met sound


(foto's worden niet meer ondersteund door Photobucket)

Stedahult

Ah Jan! Je probeert hier ook wat Ierse invloeden te brengen  ;)
Mvh. Steef

Michael

Citaat van: Stedahult op 10 mei 2014, 22:39:28 PM
Ah Jan! Je probeert hier ook wat Ierse invloeden te brengen  ;)
Daar slaagt Jan heel goed in, prachtige verzameling van locomotieven die je bijna nooit ziet, nou nog een leuk baantje erbij, dan is het feest compleet.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

celtjan

idd Steef!

Een 10 jaren project is wel reeds een 15 jarenplan geworden.
m'n engagement bij de vzw Vlaanderen-Ierland zorgde wel voor de switch i.p.v. een modelspoorbaan met Franse; Duitse en Belgische spullen voor het 3R~ systeem zou het een Fantasy baantje naar Iers model moeten worden.
Dit is de schuld van 1 Lima loc, die ik in 2004 te Belfast kocht en tijdens dezelfde treintrip naar Ierland, een setje rijtuigen bij het  inmiddels gesloten Malahide Modelrailway museum.

Door m'n inzet in deze vzw, + het feit dat ik het spoorse gebeuren op schaal 1:1 mag ervaren, is het modelspoorgebeuren wat op de achtergrond geraakt. Dankzij Murphy Models, die de laatste jaren wat tandjes bijsteekt, loopt het Ierse zaakje wat uit de hand.
Voorlopig draaien de loc's en DMU 'ovaaltjes' af en toe eens op 'Celtic events'. Dit wanneer we er verwacht worden met onze Ierland stand.

Het is de bedoeling om tijdens het najaar te starten met 2 "Leprechaun Valley" modullen. (zeg ik reeds 3 jaar op een rij)
Echter, met de Herdenkingen 1914-1918 in het vooruitzicht... .
Ooit zal het er toch eens van moeten komen...

Gr,
Jan