Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Dia dhuit!

Gestart door celtjan, 05 november 2012, 20:39:23 PM

celtjan

Dia dhuit!

Als 7-jarige had ik het genoegen om een Lima 'ovaaltje' met een beige/oceaan bauwe V200 met bijhorende 'Pop-tijtuigen' van de goede Sint te krijgen.
Het daaropvolgende jaar zag die het wat groter & bracht een LEGO treinset mee (Met blauwe rails). En vervolgens, jaar na jaar wat uitbereidingen + een nieuwe set met een rood treinstel dat verdacht veel op de MS type 'Break' leek.
Van vrienden des huizes kreeg ik als jonge tiener nog een Lima setje met een SNCF rangeer Locje & 2 wagonnetjes tijdens de 'Silversternacht'.
Een kleine 30 jaar later maakt deze Lima SNCF locje nog altijd z'n rondjes & is ook de 3-delige rode Break nog altijd ok.

Halverwege m'n tienerjaren schakelde ik over op het 3~systeem van Marklin, die het aanbod van NMBS loc's & rijtuigen deed 'boomen'.

Echter, als jonge twintiger ging ik me verder sociaal gaan engageren. En het spoorse gebeuren geraakte hierbij wat op de achtergrond.
Reeds 15 jaar trekken we over 't Kanaal naar onze favo-vakantiebestemming & kwamen de andere helft van mijnen trouwboek & ik terecht bij enkele zielsverwanten in een vereniging die rond Ierland werkt.

In 2004 kon ik in de Modelshop, vlakbij de City Hall van Belfast een Lima CIE - 201 Class loc op de kop tikken.
En enkele dagen later te Malahide Model Railway Village (even ten noorden van Dublin) een bijhorende 3-rijtuigenset aanschaffen.
Deze modellen zijn door Lima, net voor het in faling gaan gemaakt, voor de rekening van het Dublinse "Murphy Models".
Na de aanschaf van een Fleischmann railovaaltje & de inbouw van een Class 66 decoder, deed de reizigersversie van de Class 66 (die 201 Class bezit wel degelijk dezelfde motor), z'n rondje op 'Celtic Events' die we als vereniging ondersteunden.

Reeds enkele jaren is er bij Murphy Models een 'Boom' aan Ierse spullen. Vooral Bachmann is 'hof leverancier' gebleken met de GM 141 & GM 181 Classes met bijhorende rijtuigen. De voorbije 2 jaar zijn de 201 class loc's in de verschillende kleurstellingen opnieuw verschenen, maar dan in een (wellicht???) een Vi-Trains jasje.
O.a. de goedkope Brit-£ en de goede afwerking & rijeigenschappen van die modellen deden me 2 jaar terug de overstap maken van het 3~systeem van Marklin naar het OO 2-rail systeem van Bachmann/Hornby/Dapol.

Hélaas, door een drukke agenda is de start van de bouw van een baantje naar Iers voorbeeld nog in vertraging... .

Les meas,
Jan

Dirky

welkom Jan,

steeds leuk een "anders dan NMBS"-geinteresseerde op het forum te mogen verwelkomen!

foto's zijn hier altijd welkom... dan hebben we meteen een beter idee!

celtjan

Go raibh maith agat!

Ik heb begrepen dat ik eerst elders nog een plekje moet zoeken om m'n foto's te kunnen plaatsen.
Voor wie wat minder geduld heeft:

http://www.irishrailwaymodels.info
http://www.murphymodels.com

Les Meas,
Jan

Gerolf

Welkom, Jan  8)
00 is een (bij mijn weten) niet beoefende schaal op ons forum. Leuk om die er bij te hebben.

Mijn Celtisch is niet zo goed, maar ik vermoed dat het vriendelijke uitdrukkingen zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

celtjan

Dia dhuit = Old Irish voor Goede dag.
Go raibh maith agat = Dank U wel
Les Meas = de groeten

The Leprechaun made me do it! (Leprechauns zijn Ierse ondeugende wezentjes, 'k zat ergens op een dergelijke reactie te wachten  ;) )


Steam.N

Veel plezier hier op 't forum, Jan !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

Dia dhuit
Go raibh maith agat
Les Meas


ik dacht eerst, diene heeft te lang in de pub gezeten :D ;)
nietemin je soms onbegrijpelijke taal: welkom op het forum en nog veel (trein)plezier
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn