Uit De Morgen van vandaag

Gestart door Frans HOOYBERGHS, 28 december 2005, 07:43:48 AM

Peter

Ervin,
Ik geloof niet dat iemand met een boycot tegen M?rklin bezig is. Het zou trouwens absurd zijn. Heel die diskussie over voor of anti M?rklin is trouwens flauwekul. We zijn in de eerste plaats modelspoorders, en als dusdanig kies je een model (lok of wagon) omdat je het mooi vind , je aanspreekt, in je tijdperk past enz...
Past het niet direkt in je systeem, dan bouw je het om met andere wielen, motor enz.
Dat de meeste mensen M?rklin noemen als je over treinen spreekt is normaal. Vroeger toen ik jong was, vond je OVERAL M?rklin. Iedere speelgoedwinkel, supermarkt e.d. verkocht M?rklin. Soms vond je Lima en Jouef en nog zeldzamer Fleischmann (hier in Belgie toch) Vanaf de zestiger jaren is hier stilaan verandering in gekomen, zeker van toen Roco op de markt verscheen, ging 2R= met sprongen vooruit.
Volgens mij heeft M?rklin de voeling met de markt toen verloren door halstarrig vast te houden aan het 3 rail systeem. De enkele modellen die ze als Hamo hadden wogen hier niet tegen op.
Ik denk (ben ook niet alwetend)  dat ze toen beter in beide systemen een volledig gamma hadden uitgebouwd, want laten we eerlijk zijn: Ze hebben allebei hun voor en nadelen. (ik rij zelf 2R digitaal)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

citaat:
Geplaatst door Peter

Ervin,
Ik geloof niet dat iemand met een boycot tegen M?rklin bezig is. Het zou trouwens absurd zijn. Heel die diskussie over voor of anti M?rklin is trouwens flauwekul. We zijn in de eerste plaats modelspoorders, en als dusdanig kies je een model (lok of wagon) omdat je het mooi vind , je aanspreekt, in je tijdperk past enz...
Past het niet direkt in je systeem, dan bouw je het om met andere wielen, motor enz.
Dat de meeste mensen M?rklin noemen als je over treinen spreekt is normaal. Vroeger toen ik jong was, vond je OVERAL M?rklin. Iedere speelgoedwinkel, supermarkt e.d. verkocht M?rklin. Soms vond je Lima en Jouef en nog zeldzamer Fleischmann (hier in Belgie toch) Vanaf de zestiger jaren is hier stilaan verandering in gekomen, zeker van toen Roco op de markt verscheen, ging 2R= met sprongen vooruit.
Volgens mij heeft M?rklin de voeling met de markt toen verloren door halstarrig vast te houden aan het 3 rail systeem. De enkele modellen die ze als Hamo hadden wogen hier niet tegen op.
Ik denk (ben ook niet alwetend)  dat ze toen beter in beide systemen een volledig gamma hadden uitgebouwd, want laten we eerlijk zijn: Ze hebben allebei hun voor en nadelen. (ik rij zelf 2R digitaal)
Peter



Wel Peter, dit is zo min of meer wat ik bedoelde, maar dan anders uitgedrukt. [;)] Ik deel dus 100% uw mening.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

argilla

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???



Voor een recht op antwoord dien je wel echt betrokken te zijn in een artikel en moet het onjuistheden betreffen. Volgens mij kan dus enkel M?rklin of de 43 jarige sufferd die geen controle over zijn leven heeft een recht op antwoord hebben. Je hoeft niet direkt betrokken partij te zijn.
Tuurlijk zal de redactie oordelen of dit relevant is .

Ik heb drie kinderen dus ik voel me niet aangesproken [:D]



neen Steven mis poes .Recht op antwoord is er als "jij" denkt dat er is geschreven werd, waarmee jij niet akkooord bent. Dit recht kan je altijd opeisen. Om bv : iets te verduidelijken .
Mijn zoon is journalist vandaar ....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???



Voor een recht op antwoord dien je wel echt betrokken te zijn in een artikel en moet het onjuistheden betreffen. Volgens mij kan dus enkel M?rklin of de 43 jarige sufferd die geen controle over zijn leven heeft een recht op antwoord hebben. Je hoeft niet direkt betrokken partij te zijn.
Tuurlijk zal de redactie oordelen of dit relevant is .

Ik heb drie kinderen dus ik voel me niet aangesproken [:D]



neen Steven mis poes .Recht op antwoord is er als "jij" denkt dat er is geschreven werd, waarmee jij niet akkooord bent. Dit recht kan je altijd opeisen. Om bv : iets te verduidelijken .
je hoeft niet direkt betrokken partij te zijn . Een lezer kan dit ook , mits de reden te verklaren waarom. De redactie van de krant/magazine zal wel uitmaken of de redenen relevant zijn om de "het recht op antwoord" te publiceren.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Tom

Maar marklin verkkopt toch 2R modellen onder de merknaam trix.
Allen jammer dat niet alle modeltreinen die marlin maakt ook uitgebracht worden door trix en dat de 2 merken een -mischien lichtjes- verschillend gamma hebben.
Denk maar aan de 59.
Mischien zouden marklin en trix beter eenzelfde (en een groter) aanbod van modeltreinen?

Geen slechte woorden over marklin hoor, alleen maar een mening.
Tom

ERVIN

citaat:
Geplaatst door svvander

Ervin, ik volg uw standpunt en ik maak mij hier ook zorgen over.

Er zullen altijd voorstanders en tegenstanders zijn van een bepaald merk. Meestal zal je van de voorstanders minder horen, dan van de tegenstanders.
Dit vind ik een spijtige zaak voor onze hobby. Persoonlijk maakt het mij niet uit welk merk er op mijn baan staat, zolang ik er maar plezier aan beleef. Heel die hetse er rond heeft niets met onze hobby te maken en lijkt meer op een discussie die thuishoort in de kindercreche.





Voila,dat vind ik er ook van.

Steven86

citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???



Voor een recht op antwoord dien je wel echt betrokken te zijn in een artikel en moet het onjuistheden betreffen. Volgens mij kan dus enkel M?rklin of de 43 jarige sufferd die geen controle over zijn leven heeft een recht op antwoord hebben. Je hoeft niet direkt betrokken partij te zijn.
Tuurlijk zal de redactie oordelen of dit relevant is .

Ik heb drie kinderen dus ik voel me niet aangesproken [:D]



neen Steven mis poes .Recht op antwoord is er als "jij" denkt dat er is geschreven werd, waarmee jij niet akkooord bent. Dit recht kan je altijd opeisen. Om bv : iets te verduidelijken .
Mijn zoon is journalist vandaar ....



Die poes loopt bij jou thuis rond, vrees ik [:D]. Natuurlijk moet je betrokken partij zijn:

citaat:
Geschreven pers
-Wie kan het recht van antwoord eisen?
Volgens de wet van het recht op antwoord kan elke natuurlijke of rechtspersoon die in een periodiek geschrift bij naam genoemd of impliciet aangewezen wordt, aanspraak maken op dit recht. Rechtspersonen zijn verenigingen of ondernemingen met een juridisch statuut, dus niet een politieke partij of een vakbond. Als er een onmiddellijke associatie mogelijk is of als de lezers van een blad een persoon kan herkennen, is deze impliciet aangewezen. Het is niet nodig dat je een nadeel bewijst. Het vernoemen van je naam volstaat om de publicatie van een antwoord te eisen.

-Hoe kan je van het recht gebruik maken?
Binnen de drie maanden na de publicatie van het artikel kan je een verzoek tot publicatie van een antwoord naar de redactie van het blad sturen. Dit kan per gewone brief, maar een aangetekend schrijven geniet de voorkeur. Het verzoek moet duidelijk de teksten met de vermeldingen en aanhalingen waarop het antwoord betrekking heeft, beschrijven (publicatiedatum, titel, bladzijde). Als je antwoord gepubliceerd wordt, heb je nog steeds het recht andere stappen te ondernemen.

-Hoe moet het antwoord eruit zien?
De lengte van het antwoord bedraagt duizend letters of het dubbel van de lengte van het oorspronkelijke ?beledigende? artikel. Foto?s, titels en onderschriften mogen meegerekend worden bij het berekenen van de lengte van het artikel. Als je een antwoord schrijft over een deel van de tekst, moet je de lengte van het antwoord aanpassen aan dit deel van het artikel en niet de hele lengte ervan. Het antwoord moet opgesteld zijn in dezelfde taal als dat van het oorspronkelijke artikel.
De inhoud van het antwoord moet onmiddellijk in verband staan met het betwiste artikel. Het moet dus uitspraken uit het artikel aanvechten. Hierbij mag je echter geen gebruik maken van beledigende taal. Het antwoord mag ook niet in strijd zijn met de wetten van de goede zeden. Je mag alleen personen vermelden die rechtstreeks of onrechtstreeks meegewerkt hebben aan de redactie van het artikel. Derden vernoem je enkel als dit echt noodzakelijk is. Als deze vermelding aanleiding kan geven tot een recht van antwoord van de persoon in kwestie, mag de redactie het stuk weigeren.

-Wat zijn de plichten en rechten van de krant of het tijdschrift?
Het medium moet het antwoord dat aan alle eisen voldoet, kostenloos en integraal publiceren. Dit moet gebeuren in hetzelfde lettertype en op dezelfde pagina als het betwiste artikel, zodat het hetzelfde publiek kan bereiken. Schrappingen, tussenvoegingen of het plaatsen van het antwoord onder de rubriek lezersbrieven is niet toegelaten. De redactie mag wel een reactie of commentaar publiceren onder het antwoord. De termijn voor publicatie is afhankelijk van het blad. Voor dagbladen geldt dat het antwoord binnen de drie dagen na ontvangst van het verzoek moet verschijnen. Tijdschriften mogen om technische redenen het antwoord publiceren in het eerste nummer dat gedrukt wordt (en dus niet noodzakelijk verschijnt) binnen de drie dagen na ontvangst van het verzoek.
Het recht van antwoord kan geweigerd worden als het niet aan de wettelijke voorwaarden voldoet, als er ernstige twijfel bestaat over de identiteit van de aanvrager of als het antwoord een ander doel heeft dan het rechtzetten of verweer. De redactie is niet verplicht de weigering mee te delen.



Aanvraag dient ook nog van redenen 'omkleed te zijn', de eer aan te tasten bladibladibla. Kortom, je moet expliciet of impliciet genoemd worden. Dan heb je er zogenaamd recht op maar de redactie kan het weigeren zonder te motiveren. Bv. als je niet wil rechtzetten of verweren.

In het geval van Roco: hoe kan je nu iets rechtzetten wat sowieso genotuleerd is: failliet? Verweer? Hoogst onwaarschijnlijk. Met redenen te omkleden? Hoogst onwaarschijnlijk.

Enne, hoe ga jij een 43-jarige sufferd herkennen?

Mehano wordt zelfs niet genoemd...

Dus meteen op naar de rechter dus... Die zal vaststellen dat het artikel voldoende objectief is en het zal afwijzen.
Welkom in de echte wereld. [;)]

BTW, Bron: Fonds Pascal Decroos.

bartie

Ik volg de mening van Frans en Peter volledig. Ik snap niet dat er zo gereageerd wordt op een krantenartikel. En voor we met zijn allen die bewuste journalist (die zich hier ook niet kan verdedigen) stenigen, lees dan eerst is een paar oude draadjes terug en zie hoe objectief([?]) er hier door heel wat mensen stukjes worden geplaatst.

Bart.

argilla

Zo zie je maar Steven86 dat, aan de hand van een krantenartikel,  info kan gegeven worden in het modelspoorwegbouw forum. Alvast bedankt en heu........ welkom in de fantasiewereld[;)]
Kan misschien ooit nog eens van nut zijn [:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steven86

@argilla
[:)] Ik heb je zoon er ondertussen vantussen gehaald, want volgens mij is die man hard aan het werk en niet betrokken partij[;)]

Ik vind het artikel zelf vrij objectief. Het enige wat mij eraan stoort, is dat er slordig of geen research gevoerd is. Die quote van Paul Adams is echt al een paar jaar oud, dus die heeft hij gewoon ergens uit een nieuwsarchief geplukt. Je krijgt dus een oud citaat in een zgn. nieuw artikel, dat dan nog eens overge?rfd is van een buitenlandse krant (de Volkskrant). Persoonlijk noem ik dat bladvulling. De Morgen kreeg hoogstwaarschijnlijk zijn krant in deze feestdagen niet zelf meer gevuld dus hebben ze leentjebuur gespeeld [;)].

Ik vind het overnemen van oude citaten typerend voor de zwakke staat waarin de journalistiek zich momenteel bevindt. Teveel gekopieer van bronnen, te weinig onderzoek.

Overigens vind ik dat die van Walsum er wel in slaagt om zijn artikel taaltechnisch net zo te schrijven dat hij op niets kan 'gepakt' worden. Schrijfbekwaam is hij dus wel, maar ook dat maakt het in mijn ogen tot een zwak artikel. De man vertelt niets nieuws. Het nieuws was al bekend voor het in de Volkskrant stond of in de Morgen. Aan echte economische analyse wordt er ook niet gedaan en de citaten zijn gedateerd, zelfs van voor de malaise bij M?rklin.

Hoe kan je nu een citaat van voor de malaise bij M?rklin aanhalen in een artikel na de herstructerering en tijdens de malaise. Duh?

Steven86

citaat:
Geplaatst door bartie

Ik volg de mening van Frans en Peter volledig. Ik snap niet dat er zo gereageerd wordt op een krantenartikel. En voor we met zijn allen die bewuste journalist (die zich hier ook niet kan verdedigen) stenigen, lees dan eerst is een paar oude draadjes terug en zie hoe objectief([?]) er hier door heel wat mensen stukjes worden geplaatst.

Bart.



Omdat het niet echt een goed artikel is h?. Daar mag best op gereageerd worden. Een krant kost best wel wat geld dus mag de lezer best eens kritisch zijn.

Steven86

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik zit met een vraag,ik ben enkele jaren geleden begonnen met mijn spoorbaan,toen heb ik eens goed nagedacht welk merk ik zou nemen Marklin of Fleischmann,de verkoper zei mij toen,Fleischmann is de BMW onder de modeltreinen,Marklin is de Mercedes,Marklin was toen duurder dan Fleischmann (sporen,wissels,locs enz..),ik heb toen voor Fleischmann gekozen,als ik nu tegen iemand zeg dat ik thuis op zolder een modelbaan heb is het eerste dat men mij vraagt,van Marklin??,dan zeg ik nee,van Fleischmann,de meeste kennen zelfs Fleischmann niet,als je over Marklin praat weet iedereen waar je het over hebt.
Nu vraag ik mij af waar de "prestige"van dit merk naartoe is,ik hoor hier de laatste weken niets dan slecht over Marklin,wat is er eigenlijk aan de hand,over Fleischmann en al de andere merken hoor je niets,gaat het dan echt zo slecht met Marklin?Of zijn er hier mensen met een boycot bezig tegen Marklin,ik wil hier maar mee zeggen dat,als er mensen zijn die willen beginnen met modelbouw en ze lezen hier al die slechte commentaar over Marklin,ze mss afgeschrikt zullen worden om te beginnen met de mooiste hobby die er bestaat.(persoonlijke mening h? [;)])



Wat een verkoper [8)]. De BMW en de Mercedes onder de modeltreinen; ik lach me een breuk. Hij bedoelt waarschijnlijk dat Fleischmann achteraanwielaandrijving heeft in een stoomloctender [:)] en M?rklin aandrijving vooraan in de loc zoals in het echt. Ik kom bijna niet meer bij van het lachen. Dat is zoals zeggen dat Clouseau de Vlaamse Beatles zijn (ook al gehoord). Typisch zo van die verkopersdooddoeners... [:D]

Maak je maar geen zorgen. Alle merken hebben nog het nodige prestige dat ze zelf hebben opgebouwd (of weer verspeeld). Fleischmann locs zijn prachtig gedetailleerd met mooie filigrane locverlichting. En best wel duur. M?rklin locs zijn dan weer lekker robuust, kunnen makkelijker uitgerust worden met rookgenerator, niet altijd even goed gedetailleerd maar wel onverslijtbaar en ja vaak te duur. Etc.
Elk merk heeft zijn toffe kanten en minder toffe kanten. En her en der bestaat er wel iemand die doet alsof een merk enkel goede kanten heeft.

Dit forum is overigens niet echt een goede 'meetbron' als het erop aan komt om de reputatie van fabrikanten te meten. Daarvoor is het teveel een discussieforum met mensen met een gezonde voor- en tegen-mening.

En ja, de hobby heeft vele aspecten. De ene heeft een boon voor de scenery, de andere voor de elektronica, de andere voor treinrijden etc. En ja, er zijn er ook voor wie de hobby bestaat uit M?rklin bekladden, ook al wordt dat straks weer in alle toonaarden ontkend. Tip: je herkent ze aan de trefwoorden 'ski' (voor sleper) en 'speelgoed' en 'wagon niet op schaal' in hun berichten [;)]
Als je ??n van die trefwoorden in een bericht leest, mag je gerust diagonaal gaan lezen [;)]

Enne voor ik het vergeet: er zijn er ook nog wiens hobby is M?rklin de hemel in te prijzen of Roco de hemel in te prijzen.

Voor elk wat wils ;-)


janjozef

weet er nog iemand niet dat de morgen de krant is die morgen verteld wat gisteren is gebeurd, daarom noemt ze ook "de morgen"

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door bartie

Ik volg de mening van Frans en Peter volledig. Ik snap niet dat er zo gereageerd wordt op een krantenartikel. En voor we met zijn allen die bewuste journalist (die zich hier ook niet kan verdedigen) stenigen, lees dan eerst is een paar oude draadjes terug en zie hoe objectief([?]) er hier door heel wat mensen stukjes worden geplaatst.

Bart.



Omdat het niet echt een goed artikel is h?. Daar mag best op gereageerd worden. Een krant kost best wel wat geld dus mag de lezer best eens kritisch zijn.



Wanneer een stuk niet goed geschreven is of volgens de mening van de lezer fouten bevat kan hij altijd toch een brief naar de lezersrubriek schrijven? Wanneer alle mensen hier op het forum die in dit draadje hun kritiek op die bepaalde journalist hebben gegeven dit via een brief naar de gazet hadden gedaan was er iets zinvols gebeurt. Nu wordt er veel over geschreven maar noch de journalist, gazet of lezers  hebben hier iets aan. Spijtig.
Bart.

Steven86

Op een krant komen elke dag tonnen lezersbrieven aan. Het gros daarvan wordt weggegooid. Enkel een selectie wordt gepubliceerd. Ter vermaak van de abonnees. Waarom moeten we daar aan mee doen?