Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uit De Morgen van vandaag

Gestart door Frans HOOYBERGHS, 28 december 2005, 07:43:48 AM

Steven86

citaat:
Geplaatst door argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???



Voor een recht op antwoord dien je wel echt betrokken te zijn in een artikel en moet het onjuistheden betreffen. Volgens mij kan dus enkel M?rklin of de 43 jarige sufferd die geen controle over zijn leven heeft een recht op antwoord hebben.

Ik heb drie kinderen dus ik voel me niet aangesproken [:D]

Frans HOOYBERGHS

Jongens, jongens, wat een heisa ?

Het oude Duitse familiebedrijf M?rklin staat bekend om zijn modeltreinen van topkwaliteit. Door namaak uit Azi? zit de firma in zwaar weer. Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk.

Of je nu van M?rklin houdt of niet, het klopt natuurlijk wel.

? De treintjes blijken overwegend in een behoefte van oudere mannen te voorzien. Psychologen hebben getracht dit verschijnsel te verklaren. Hun hypothese luidt dat vooral de liefhebber van orde en netheid zich tot de treintjes voelt aangetrokken. De condities van hun dagelijks leven worden overwegend door anderen bepaald. In de beslotenheid van hun hobbykamer kunnen zij hun eigen wereld cre?ren. ? Want hun hobby wekt bij nietingewijden veel onbegrip. In het boek Philosophie der Passionen wordt de treintjesverzamelaar getypeerd als ?een ? in het beste geval ? infantiele, in zichzelf gekeerde, verkrampte sufferd?. De gemiddelde afnemer van M?rklintreinen is 43 jaar, man, heeft iets met techniek, maar ook iets met het verleden, is meestal getrouwd en heeft ??n, hooguit twee kinderen.Een groter gezin zou bezwaarlijk zijn omdat een modelspoorbaan dan te veel ruimte zou vergen.

Ja en dan ? Ik ben liever niet zo iemand die van dieren is gaan houden nadat hij mensen leerde kennen. Laat staan iemand die dieren dan opsluit in huis, of aan een leibandje uitlaat, om liefst niet voor de eigen deur te laten p? en k? Dat de ander daar dan last van hebben, doet er niet toe.

Ja en dan ? Ik ben liever ook niet ??n van die duizenden die zo sportief is dat hij elke zondag naar het voetbal gaat kijken en dan ?s maandags bij de krant met een lichte kater van de voetbalcantine gewichtig sportief doet over hoe de die en de die had moeten sjotten. Laat staan zo iemand die voorspelt dat zijn zoontje van zes het later veel beter gaat doen.

Ja en dan ? Ik ben liever niet ? Ik kan er nog wat verzinnen.

Ja, ik zal wel wat gestoord zijn, maar weet, gelet op mijn opleiding en ervaring in het werken met mensen, dat ik nog nooit in mijn leven een normaal iemand ontmoet heb. Als iemand een normaal iemand kent heb ik liefst dat je me direct een foto stuurt, kan ik ook genieten.

... Anderzijds leggen zij een ?kritische betrokkenheid? bij de producten aan de dag. In kranten, vaktijdschriften en vooral op internetsites met een hoog incrowdgehalte, beklagen zij zich over innovaties en technische onvolkomenheden. ?Als een van onze locs zich in detail ? en dan heb ik het echt over een moertje ? van het origineel onderscheidt, maken onze trouwe afnemers daarover meteen hun verbazing of hun ongenoegen kenbaar.?  ? Deze zijn echter nooit allemaal te behagen, getuige de ontstemde reacties op de introductie begin dit jaar van de Jumbo ? De tolerantie tegenover productinnovaties is begrensd, erkent Gaugele. ?In dat opzicht genoten wij in het verleden meer vrijheid. Als we in Duitsland en de Benelux identieke treintjes op de markt brachten, deed niemand daar moeilijk over. Tegenwoordig bieden we treinen in alle denkbare nationale, regionale en historische varianten aan.? ...

Waarmee gezegd wordt dat zelfs M?rklinisten voor M?rklin moeilijke mannekes zijn. En gelukkig maar. Kritiek mag dus.

?Dat spul zou echt niet zo goedkoop zijn als het ook zo goed was als M?rklin.? Te vrezen valt dat de merkentrouw van Sch?pferling en zijn medehobbyisten voor M?rklin een te smalle basis vormt. Aziatische concurrenten slagen er steeds beter in om met goedkope productiemethoden een zekere ambachtelijkheid te suggereren. Zogenoemde starterspakketten met al dan niet geslaagde imitaties van M?rklintreintjes worden aangeboden voor 60 tot 70 euro, minder dan de helft van de prijzen die M?rklin tot dusverre berekende. Dikwijls in de passende ambiance van de Aldi of de Lidl. De schadepost voor M?rklin beperkt zich niet tot de onverkochte starterspakketten van 169 euro per stuk. De ijzeren verkoopwet in de wereld van de modeltreintjes luidt: wie bij ons begint, blijft bij ons. Vooral omdat de rails en het rijdend materieel, anders dan bij de echte spoorwegen, niet zijn gestandaardiseerd.

En geef toe, de journalist stampt een boel open deuren in, want vertelt eigenlijk niets nieuws. Maar legt tegelijkertijd de vinger op een wonde. Bekijk maar eens de zovele discussies, je zelfs bijna ruzies, tussen gelijkstroom en wisselstroomrijders (heb net vermeden AC-DC rijders te schrijven). Terwijl we beter wat meer respect en bewondering voor elkaar zouden hebben, en zo niet potenti?le rijders afschrikken.

In de slag om nieuwe klanten zijn de Europese producenten in het nadeel. Deze omstandigheid heeft al tot fusies (Trix met M?rklin in 1997) en faillissementen geleid. Dit lot lijkt ook te zijn weggelegd voor de Oostenrijkse treintjesproducent Roco, ooit een van de grootste concurrenten van M?rklin. Voor M?rklin zelf hebben de afzetproblemen geleid tot een inbreuk op zijn sociale verworvenheden. Vorig jaar werden 361 van de bijna elfhonderd werknemers in G?ppingen ontslagen. De achterblijvers droegen bij aan de bekostiging van de afvloeiingsregeling door afstand te doen van hun recht op kerstgeld. Een groter offer is in de Duitse context nauwelijks denkbaar. Het bedrijf moest 60 miljoen euro lenen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen.

En lees goed, er staat ?lijkt? en dat is niet hetzelfde als ?is?. En tegelijkertijd wordt eigenlijk gezegd dat het met M?rklin de facto gaat zoals met Roco, alleen houdt M?rklin voorlopig met veel moeite het hoofd boven water.

...

Eigenlijk vind ik het een goed artikel, wat zegt wat velen al vermoeden, en waarover ook op dit forum al vaak is gespeculeerd. Alleen mag het blijkbaar niet gezegd worden zonder dat heel veel lange tenen zijn pijn gedaan. Lees eens wat er echt staat, niet minder, maar ook niet meer. En als het al reclame is, dan is het gelukt, beter dan wat ik het laatste half jaar in de Vlaamse pers heb gezien, een halve pagina in een kwaliteitskrant op de economische pagina?s. Flink zo. Jongens haal de schouders op, en laat ons allen hopen dat de modeltreinen overleven in 2006, en dat modeltreinliefhebbers lief en vriendelijk gaan zijn voor elkaar, en we door wie we echt zijn, anderen ge?nteresseerd raken in wat we doen, en ? Zie je het? Misschien krijgen we dan in 2006 nog eens een halve pagina, met goed nieuws over hoe boeiend, mooi, plezant, gezellig, ? de modeltreinenwereld is. We hebben helaas wel geen hooligans, pitbuls, k .. op de stoep, en ga zo maar door. Dus, als mensen dat zoeken, dan moeten ze niet met ons op een zoldertje gaan zitten.

Echt gemeende hartelijke groeten aan allen, en een goed jaar gewenst in alle opzichten.

erik de noorman

Frans,

Ik ben het helemaal met je eens. Maar blijkbaar blijft objectief een artikel lezen moeilijk.

Erik.

P.s.wat al eens wordt vergeten, de modelen (met hoge afwerkingsgraad) uit het verre oosten zoals  van LS en andere merken, die kosten ook verschrikkelijk veel geld, voor een herschildering of hernummering van een rijtuig wordt ook de volle pot aangerekend. En ja ik koop die ook.

eric

Ik geef geen enkel modelspoormerk het voor of nadeel,
we zijn trouwens allemaal treinliefhebbers, grootspoor of modelspoor,
maar noem mij eens ??n merk dat M?rklin namaakt?

erik de noorman

Eric,

Dat geen enkel merk het voor of nadeel moet hebben ben ik het ook volkomen mee eens. Met het namaken van marklin wordt de modeltrein in het algemeen bedoeld denk ik. En niet zo zeer een zuivere kopie van een marklin produkt.

Erik

Havoc

H? zeg, het is komkommertijd, gun die arme journalisten ook wat. Tenslotte kun je niet iets begrijpen van waarover je artikels schrijft. Of dit nu verkapte reclame voor marklin of De Morgen is ga ik in het midden laten, maar we zijn hier van een mug een olifant aan het maken. Journalistieke integriteit is al lang zoek, en dit is het xxx_ste bewijs. En nu heb ik er al teveel woorden aan vuil gemaakt. Wie gelooft wat er in de gazetten staat gelooft ook nog in Sinterklaas...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

wacht nu even.

gaan we nu proberen met zijn alle die flauwe kul goed te praten.

wij weten (hoop ik)dat er geen sprake is van het namaken van marklin producten.
maar de onwetende of beginnende treinliefhebber weet dat niet en denkt dus.
O al die andere merken piko/mehano/brawa/roco dat is rommel niet kopen
en wat niet meer verkocht wordt is er straks niet meer.

overschat dergelijk artikelen niet.
Maar onderschat de negatieve uitwerking voor andere merken,en onze hobby ook niet.

Johnnytrein

@Havcoc, Wie zegt er dat wij treinliefhebbers niet meer in Sinterklaas geloven? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

eric

In Nederland stond het in de Volkskrant en nog een filmpje

http://www.volkskrant.nl/video.html

nog "niet uitgerangeerd" aanklikken

Gerolf

Geen kwaad woord over Sinterklaas, h?! Daar heb ik mijn eerste treintje van gehad!
@Wim ijsbeer: Ik ben het helemaal eens met je laatste reactie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Wat me in de tekst vooral is bijgebleven is de zin: "Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk....!!!"

Leuk filmpje. Vooral omdat er beelden in kwamen van de baan die ooit in Blankenberge op de Pier heeft gestaan.

Loco

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door loco

Wat me in de tekst vooral is bijgebleven is de zin: "Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk....!!!"

Leuk filmpje. Vooral omdat er beelden in kwamen van de baan die ooit in Blankenberge op de Pier heeft gestaan.

Loco



Cultmerk lijkt me wel het juiste woord te zijn als je het filmpje bekijkt. Ach ja, elke reportage, elk artikel, elke video geeft wel een op ??n of andere manier vertekend beeld van de werkelijkheid.
Het ligt er in dit artikel wel behoorlijk dik op, maar ze zullen in G?ppingen wel altijd blijven denken dat zij het enige merk zijn die gelijk heeft en dat al de rest fout bezig is. Trek ik mij niet veel van aan, we kennen die uitspraken ondertussen allemaal en we weten wat ze waard zijn... [:(]

Als ik een mooie M?rklin-loc zie en de prijs valt nog redelijk mee, dan bouw ik die om naar tweerail en doe ik er ook mijn ding mee. Trouwens, met DCC kun je ondertussen 28 functies hebben, voor wie daar iets aan zou hebben [;)]

Het filmpje steekt inderdaad leuk ineen, moet wel zijn dienst als reclamespot vervullen. En die baan uit Blankenberge was mij inderdaad ook al opgevallen!

Groetjes,
Mattias

Peter

Ik geloof er niks van dat de overnemers staan aan te schuiven.
Indien ze dat toch doen, hou dan je hart vast voor de voorwaarden, want die mensen zijn geen filantropen en het enige in wat die ge-interesseerd zijn is winst maken.Wat mij betreft mag M?rklin blijven. Want ondanks dat ik 2-rail rijder ben (digitaal) heb ik toch al een paar loks zowel van Trix als van M?rklin zelf (omgebouwd naar 2-R=)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Ik zit met een vraag,ik ben enkele jaren geleden begonnen met mijn spoorbaan,toen heb ik eens goed nagedacht welk merk ik zou nemen Marklin of Fleischmann,de verkoper zei mij toen,Fleischmann is de BMW onder de modeltreinen,Marklin is de Mercedes,Marklin was toen duurder dan Fleischmann (sporen,wissels,locs enz..),ik heb toen voor Fleischmann gekozen,als ik nu tegen iemand zeg dat ik thuis op zolder een modelbaan heb is het eerste dat men mij vraagt,van Marklin??,dan zeg ik nee,van Fleischmann,de meeste kennen zelfs Fleischmann niet,als je over Marklin praat weet iedereen waar je het over hebt.
Nu vraag ik mij af waar de "prestige"van dit merk naartoe is,ik hoor hier de laatste weken niets dan slecht over Marklin,wat is er eigenlijk aan de hand,over Fleischmann en al de andere merken hoor je niets,gaat het dan echt zo slecht met Marklin?Of zijn er hier mensen met een boycot bezig tegen Marklin,ik wil hier maar mee zeggen dat,als er mensen zijn die willen beginnen met modelbouw en ze lezen hier al die slechte commentaar over Marklin,ze mss afgeschrikt zullen worden om te beginnen met de mooiste hobby die er bestaat.(persoonlijke mening h? [;)])

svvander

Ervin, ik volg uw standpunt en ik maak mij hier ook zorgen over.

Er zullen altijd voorstanders en tegenstanders zijn van een bepaald merk. Meestal zal je van de voorstanders minder horen, dan van de tegenstanders.
Dit vind ik een spijtige zaak voor onze hobby. Persoonlijk maakt het mij niet uit welk merk er op mijn baan staat, zolang ik er maar plezier aan beleef. Heel die hetse er rond heeft niets met onze hobby te maken en lijkt meer op een discussie die thuishoort in de kindercreche.

Dit is mijn menig over al deze heisa. Ik ben geen voor-of tegenstander, maar goed voor onze hobby is het zeker niet. Dus mannen, voor ge negatief doet over iets, denk a.u.b. ook aan de gevolgen...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be