Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Uit De Morgen van vandaag

Gestart door Frans HOOYBERGHS, 28 december 2005, 07:43:48 AM

Frans HOOYBERGHS

Rep U naar de krantenboer of lees hier.

"Uit de Volkskrant door Sander van Walsum

M?rklin nog niet uitgerangeerd

Het oude Duitse familiebedrijf M?rklin staat bekend om zijn modeltreinen van topkwaliteit. Door namaak uit Azi? zit de firma in zwaar weer. Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk.

De eerste door elektriciteit aangedreven modeltreintjes waren ongeschikt als speelgoed: tot de introductie van de zwakstroomgenerator, in de jaren dertig van de vorige eeuw, liep de hobbyist het risico te worden ge?lektrocuteerd.

De treintjes blijken overwegend in een behoefte van oudere mannen te voorzien. Psychologen hebben getracht dit verschijnsel te verklaren. Hun hypothese luidt dat vooral de liefhebber van orde en netheid zich tot de treintjes voelt aangetrokken.

De condities van hun dagelijks leven worden overwegend door anderen bepaald. In de beslotenheid van hun hobbykamer kunnen zij hun eigen wereld cre?ren.

M?rklin koestert de lijst met prominente liefhebbers als een bedrijfsgeheim.

Want hun hobby wekt bij nietingewijden veel onbegrip. In het boek Philosophie der Passionen wordt de treintjesverzamelaar getypeerd als ?een ? in het beste geval ? infantiele, in zichzelf gekeerde, verkrampte sufferd?. Toch liet president Reagan zich ooit met zijn modelbaan fotograferen. Even openhartig over hun hobby zijn de Thaise koning Bhumipol en de Duitse minister Seehofer (Landbouw).

De gemiddelde afnemer van M?rklintreinen is 43 jaar, man, heeft iets met techniek, maar ook iets met het verleden, is meestal getrouwd en heeft ??n, hooguit twee kinderen.

Een groter gezin zou bezwaarlijk zijn omdat een modelspoorbaan dan te veel ruimte zou vergen.

Het in G?ppingen (deelstaat Baden W?rttemberg) gevestigde modeltreinbedrijf heeft een ambivalente verhouding met zijn klanten, zegt M?rklinwoordvoerder Roland Gaugele.

Enerzijds zijn ze loyaal, en is hun kooplust redelijk recessiebestendig.

Anderzijds leggen zij een ?kritische betrokkenheid? bij de producten aan de dag. In kranten, vaktijdschriften en vooral op internetsites met een hoog incrowdgehalte, beklagen zij zich over innovaties en technische onvolkomenheden.

?Als een van onze locs zich in detail ? en dan heb ik het echt over een moertje ? van het origineel onderscheidt, maken onze trouwe afnemers daarover meteen hun verbazing of hun ongenoegen kenbaar.? M?rklin (een familiebedrijf sinds 1859) is hun ter wille met clubs, uitstapjes en enqu?tes. Aan de introductie van nieuwe modellen gaat meestal intensief contact met hobbyisten vooraf.

Deze zijn echter nooit allemaal te behagen, getuige de ontstemde reacties op de introductie begin dit jaar van de Jumbo: de replica van de BR44-locomotief, ooit het werkpaard van de Duitse spoorwegen. Met een lengte van 71 centimeter, een ge wicht van 1,2 kilo, 16 verschillende digitale functies (waaronder stoomen geluidssimulaties) kan de Jumbo nog bezwaarlijk een modeltrein worden genoemd, klaagde een M?rklinadept in Die Welt.

De tolerantie tegenover productinnovaties is begrensd, erkent Gaugele.

?In dat opzicht genoten wij in het verleden meer vrijheid. Als we in Duitsland en de Benelux identieke treintjes op de markt brachten, deed niemand daar moeilijk over. Tegenwoordig bieden we treinen in alle denkbare nationale, regionale en historische varianten aan.?

In het M?rklin Museum, enkele kilometers van de fabriek, wordt het aanbod in de volle breedte ge?taleerd.

Afgelopen winter bleek dat het zich ook in de belangstelling van criminele verzamelaars mag verheugen: bij een inbraak werden ruim 150 museumstukken ? gezamenlijke waarde ruim een miljoen euro ? ontvreemd.

Maar op deze doordeweekse dag heeft de natuurlijke M?rklinachterban weer bezit genomen van de ruimte: overwegend mannen van middelbare leeftijd die in de ban verkeren van fraaie berglandschappen met lekker veel treintjes.

Markus Sch?pferling is helemaal uit Mannheim, ruim twee uur rijden van G?ppingen, gekomen om idee?n op te doen voor zijn eigen modelspoorbaan, waarvoor hij een kloeke logeerkamer heeft ingeruimd. Met instemming bekijkt hij een verlichte steengroeve, een strandje onder de spoorbrug en de chalets rondom het dorpsplein. ?Het is een wereld die je helemaal naar eigen inzicht kunt inrichten?, zegt hij. ?Soms zou je willen dat je in een van die huisjes kon wonen. Want het is een gave wereld.

Beter dan de echte.?

Voor de treinen geldt dat overigens niet. Die zijn even mooi als de echte.

En dat verklaart ook zijn aanhankelijkheid aan M?rklin. ?Het oogt allemaal net iets echter, het is degelijker en het rijdt beter.? Hij begon met 35 meter rails van de fabrikant Trix, inmiddels dochter van M?rklin. Met andere merken heeft hij geen ervaring opgedaan. Ook niet met M?rklinimitaties uit lagelonenlanden.

?Dat spul zou echt niet zo goedkoop zijn als het ook zo goed was als M?rklin.?

Te vrezen valt dat de merkentrouw van Sch?pferling en zijn medehobbyisten voor M?rklin een te smalle basis vormt. Aziatische concurrenten slagen er steeds beter in om met goedkope productiemethoden een zekere ambachtelijkheid te suggereren.

Zogenoemde starterspakketten met al dan niet geslaagde imitaties van M?rklintreintjes worden aangeboden voor 60 tot 70 euro, minder dan de helft van de prijzen die M?rklin tot dusverre berekende. Dikwijls in de passende ambiance van de Aldi of de Lidl.

De schadepost voor M?rklin beperkt zich niet tot de onverkochte starterspakketten van 169 euro per stuk. De ijzeren verkoopwet in de wereld van de modeltreintjes luidt: wie bij ons begint, blijft bij ons. Vooral omdat de rails en het rijdend materieel, anders dan bij de echte spoorwegen, niet zijn gestandaardiseerd.

In de slag om nieuwe klanten zijn de Europese producenten in het nadeel.

Deze omstandigheid heeft al tot fusies (Trix met M?rklin in 1997) en faillissementen geleid. Dit lot lijkt ook te zijn weggelegd voor de Oostenrijkse treintjesproducent Roco, ooit een van de grootste concurrenten van M?rklin.

Voor M?rklin zelf hebben de afzetproblemen geleid tot een inbreuk op zijn sociale verworvenheden. Vorig jaar werden 361 van de bijna elfhonderd werknemers in G?ppingen ontslagen.

De achterblijvers droegen bij aan de bekostiging van de afvloeiingsregeling door afstand te doen van hun recht op kerstgeld. Een groter offer is in de Duitse context nauwelijks denkbaar. Het bedrijf moest 60 miljoen euro lenen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen.

Maar M?rklin zal niet met deze lapmiddelen kunnen volstaan, erkent directeur Paul Adams. Hij hoopt in de nabije toekomst zowel de debuterende hobbyisten als de draagkrachtige liefhebbers van ambachtelijkheid en digitale snufjes te kunnen bedienen.

Deze benadering ? heel passend ?tweesporenbeleid? genoemd ? vindt haar weerslag in de nieuwste M?rklincatalogus.

Hierin worden starterspakketten tegen concurrerende prijzen (minder dan honderd euro) aangeboden, alsook nieuwe, met Spitzentechnologievolgepropte modellen - zoals de Henschel-Wegmann, de modelversie (122 centimeter lang) van de sneltrein die de afstand Dresden- Berlijn voor de oorlog al in anderhalf uur aflegde. Tot leedwezen van de vakhandel zijn sinds kort ook aanbiedingen van M?rklin in de schappen van prijsvechters te vinden.

De fabriek in G?ppingen is gedateerd en enigszins afgebladderd.

Maar het merk lijkt een waardevaste cultstatus te genieten. Daarvan getuigt ook de belangstelling die meerdere branchegenoten en financieringsmaatschappijen voor M?rklin tonen. Er zouden zelfs overnamegesprekken gaande zijn. Adams wil hier nog geen mededelingen over doen. Maar hij erkent dat M?rklin momenteel alle opties bestudeert.

E?n ding staat, wat hem betreft, nu echter al vast: het traditiemerk M?rklin is resistent tegen de globalisering.

Duitse producent van modeltreintjes weert zich tegen goedkope concurrenten uit Azi?"

eric

"Door namaak uit Azi? zit de firma in zwaar weer. Toch staan de overnamekandidaten in de rij voor het cultmerk."


Namaak, namaak ??????
Ga maar eens na welke andere bekende Europese en Amerikaanse merken ginder al produceren en dat durven ze namaak noemen
Dit alles om het voor ons wat betaalbaarder te houden (in het mate van het mogelijke)
De mensen van M?rklin en nog een paar andere Duitse merken hadden dit ook al lang moeten doen.
Hadden ze nu waarschijnlijk iets minder problemen en iets minder concurentie strijd gehad.
En dat geld niet enkel voor de modelbouwwereld maar voor vele andere sectoren.

ysbeer

dit is dan een van die oude mannetjes,die toch wel even wil verklaren zeer zeker niet tot de halve idiote te behoren die iets in hun leven te corrigeren hebben.
orde en netheids syndroom.
Kom maar eens bij mij kijken leer je wel anders.[^][^]

Wat een klinklare onzin van de leiding van een bedrijf wat modeltreinen maakt.De schuld van veel narigheid bij marklin is het gebrek aan intersse en kennis voor wat men maakt (oude roco idem)men kent de hobby niet voelt niet met zijn klanten mee.
Wc potten maken,of naaimachines ze zouden het ook zonder interesse in hun eigen product even goed (of slecht)kunnen doen.

Nammaak in Azie,ze mochten het willen.Veel van wat van kleiner bedrijven ,die in Azie laten produceren, staat op een veel hoger plan dan alles wat Marklin ons tegen veel geldt probeert te slijten.

Over deze flauwe kul, en misleiding,kan ik mij kwaad maken[:(!][:(!]

wim ysbeer

Gerolf

Ik moet zeggen dat ik dat artikel een vorm van verkapte reclame vind.
Iemand van het bedrijf probeert met halve waarheden en onwaarheden het bedrijf 'in the picture' te krijgen.
Als Mehano, Roco, ... zou ik een recht van antwoord eisen op zoiets.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Rod Stewart is ook zo'n idioot, en ik heb ook "??n ? twee kinderen" want ik wilde er niet meer omwille van de hobby[:D][:D][:D].
En ik ben zowat zestig[:p][:p].
Ik ben het PERSOONLIJK helemaal eens met Eric, Wim en Gerolf!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Roderik

Ik heb de indruk dat deze reporter vanachter zijn PlayStation is getrokken omdat hij in Duitsland eens moest gaan kijken naar wat er gaande was met een "oude" firma die Marklin heet en die nog altijd van dat al lang voorbijgesteefd "speelgoed" voor ouwe mannen maakt. En omdat hij waarschijnlijk diende door te stoten naar level 4587 van "Medal of Honor", heeft hij wat mensen ge?nterviewd of een tekstje meegekregen en dat thuis dan snel uit zijn context gerukt. Hij vindt dit vast een storm in een glas water...

Als dit verdoken reclame is voor Marklin, dan hebben ze het toch serieus mis, of heeft de reporter de boodschap niet verstaan. Goed voor het beeld dat je ophangt van je firma en de hobby is dit zeker niet.

Dat ze daar de fut kwijt zijn, dat kan ik geloven. Als je hun klantenprofiel ziet, zou ik er ook de brui aan geven of het op een ander steken. Ik denk dat ze hier mee uitzonderingen hebben dan regels.

Met wie moet ik nu medelijden hebben... Met Marklin of met deze reporter...?
Always be modelling!

Tom

Welke merken zijn dat dan die goedkope namaak modellen maken?

Als ik me niet vergis produceren piko en hornby hun modelen ook in Azi?, en zijn dat geen gewone namaak modelen.
Dat zijn ook de merken die het zowat het best doen in de modelbouwsector.
Tom

janjozef

met een gemidelde leeftijd van 43 jaar moeten er jonge gasten bij zijn en indien ze (de grooten marklin, fleichmann e, andere roco's) wat minder stukken, van 1,2kg en 71cm met 16 digitale functies, maken die slecht 10 mensen kunnen betalen zouden ze zeker een pak meer verkopen. Ik blijf erbij voorzie de mogelijkheid van digitaal maar laat iederen zijn eigen decoder erin steken, scheel een pak in aankoopprijs.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

goedkope namaak ... in het artikel doen ze alsof marklin het enige 'echte' treinmerk is, en al de andere zouden proberen hun na te bootsen.
Ik vrees dat de modale krantlezer (niet diegene die iets van modelspoor weet) dit gelooft. Vandaar dat het reclame kan zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

Ach ja. Negatieve reclame is ook reclame...

@janjozef: Daar heb je nu eens overschot van gelijk in. Al dat kant en klare maakt het gewoon veel te duur.
Always be modelling!

argilla

Ik weet het niet hoor, maar er bestaat zoiets als " recht op antwoord"  Kan je misschien het een en ander recht zetten , en de ware toedracht vertellen ? Misschien vanuit dit forum of vanuit ons lijfblad, getekend door wie maar wil van de forumleden ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

citaat:
Geplaatst door janjozef

met een gemidelde leeftijd van 43 jaar moeten er jonge gasten bij zijn en indien ze (de grooten marklin, fleichmann e, andere roco's) wat minder stukken, van 1,2kg en 71cm met 16 digitale functies, maken die slecht 10 mensen kunnen betalen zouden ze zeker een pak meer verkopen. Ik blijf erbij voorzie de mogelijkheid van digitaal maar laat iederen zijn eigen decoder erin steken, scheel een pak in aankoopprijs.

Jan



Weer zo eentje die het beter weet. Ik dacht het even niet.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik moet zeggen dat ik dat artikel een vorm van verkapte reclame vind.
Iemand van het bedrijf probeert met halve waarheden en onwaarheden het bedrijf 'in the picture' te krijgen.
Als Mehano, Roco, ... zou ik een recht van antwoord eisen op zoiets.



Waarom eigenlijk. Mehano wordt niet bij naam genoemd en Roco is wel degelijk failliet...

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Wat een klinklare onzin van de leiding van een bedrijf wat modeltreinen maakt.De schuld van veel narigheid bij marklin is het gebrek aan intersse en kennis voor wat men maakt (oude roco idem)men kent de hobby niet voelt niet met zijn klanten mee.



Werkt Sander van Walsum bij M?rklin soms?. Ik dacht dat hij bij de Volkskrant werkt. Ik lees slechts twee citaten van M?rklin. Het eerste, dat van dat "moertje" is twee jaar oud, dus hoed af voor de briljante research voor Sander van Walsum. Waarschijnlijk is hij niet verder dan Google geraakt.

Het tweede citaat, nl. ?In dat opzicht genoten wij in het verleden meer vrijheid. Als we in Duitsland en de Benelux identieke treintjes op de markt brachten, deed niemand daar moeilijk over. Tegenwoordig bieden we treinen in alle denkbare nationale, regionale en historische varianten aan.? is volgens mij zeer juist en accuraat.

Alle andere citaten zijn niet van M?rklin.

Je reactie is wel heel kort door de bocht. Volgens mij heb je te snel gelezen.


Steven


Steven86

citaat:
Geplaatst door Roderik

Ik heb de indruk dat deze reporter vanachter zijn PlayStation is getrokken omdat hij in Duitsland eens moest gaan kijken naar wat er gaande was met een "oude" firma die Marklin heet en die nog altijd van dat al lang voorbijgesteefd "speelgoed" voor ouwe mannen maakt. En omdat hij waarschijnlijk diende door te stoten naar level 4587 van "Medal of Honor", heeft hij wat mensen ge?nterviewd of een tekstje meegekregen en dat thuis dan snel uit zijn context gerukt. Hij vindt dit vast een storm in een glas water...

Als dit verdoken reclame is voor Marklin, dan hebben ze het toch serieus mis, of heeft de reporter de boodschap niet verstaan. Goed voor het beeld dat je ophangt van je firma en de hobby is dit zeker niet.

Dat ze daar de fut kwijt zijn, dat kan ik geloven. Als je hun klantenprofiel ziet, zou ik er ook de brui aan geven of het op een ander steken. Ik denk dat ze hier mee uitzonderingen hebben dan regels.

Met wie moet ik nu medelijden hebben... Met Marklin of met deze reporter...?



LOL, met de reporter. Volgens mij heb je gelijk wat die PlayStation betreft [:D]