slepertje wagon maakt herrie en stopt/remt loc

Gestart door Jordey, 27 december 2005, 17:06:30 PM

Jordey

Ik heb voor de binnenverlichting van een aantal drie-assers slepertjes gekocht (7074). Dit zijn hele korte slepertjes die via 2 schanierpunten aan het bovenliggende lampje zijn gekoppeld. Tussen de 2 scharnieren zit een metaal plaatje. Tegen dit plaatje rust een veertje om de sleper tegen de rails aan te drukken.

Ik heb 2 problemen met deze slepertjes

1) Ze maken nogal een herrie. Bij ieder contactpuntje waar de wagon overheen rijdt dan hoor je het tikken.

2) De loc blijft soms stilstaan als de wagon/sleper over de wissel gaat. (Het gebeurd alleen met deze wagon. In andere gevallen rijdt de loc gewoon door.)

Zou ik deze problemen kunnen oplossen door het veertje strakker of slapper te stellen? Indien Ja moet het dan strakker of slapper.
Of is er een andere oplossing?

Jordey

Jordey

#1
Ik zag net zelf dat de sleper op wissels achter een contact puntje blijft hangen.

Iemand een idee wat hieraan te doen?

Jordey

#2
Het zijn toch niet de contactpuntjes denk ik.

Nog even en ik heb het hele draadje zelf gevuld.[;)]

Jordey

ERVIN

#3
Ik heb ook enkele wagons met binnenverlichting,ik heb deze er zelf ingebouwd,bij maken ze geen lawaai hoor,ik heb net een proef gedaan met een wagon,ik heb deze ook op een wissel gezet,maar ook hier geen probleem,mijn loc rijd gewoon verder.
Heb je het probleem al gevonden?

Jordey

#4
Nee nog niet gevonden. Ik denk dat de sleper te kort is voor C-rail wissels. Ook heeft de sleper maar 1 punt waar het vast zit met een soort van schanier op de sleper. Hierdoor kan de sleper wat naar links en naar rechts bewegen. Als je dan over een wissel rijdt dan hoor je in 1 van de 5 gevallen een bonk. Waarna de trein even stil staat.

Jordey

ERVIN

#5
Hoi Jordey,dat de sleper wat naar links of rechts kan bewegen is normaal,maar dan moet hij de wielen wel blijven raken,anders gaat je verlichting flikkeren.
Wat het probleem met die bonk is weet ik eigenlijk ook niet,maakt hij dan kortsluiting ofzo??

Jordey

#6
Hij blijft dan op de een of andere manier steken.

Jordey

Gerolf

#7
Ik ben weliswaar geen M-rijder, maar enkele bedenkingen:
Is het alleen bij dat wagentje?
Is er een mogelijkheid om een iets langere sleper aan te brengen?
Is het alleen op die bepaalde plaats op de baan?
Zijdelingse speling van de sleper lijkt me geen goede zaak, dan zou het kunnen dat je een montagefoutje hebt gemaakt.
Met het aandrukveertje kan je natuurlijk experimenteren, maar mijn gevoel zegt me om het te proberen op te spannen, zodat je meer druk op de puntcontactjes hebt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jordey

#8
Ik heb het zowel strakker als minder strak afgesteld. Maar de wagon met sleper blijft steken op de wissels. (Gister de hele avond bezig geweest met steken. Er was wel wat verbetering maar nog niet het gewenste resultaat.) Je kunt ze overigens niet verkeer monteren. Het is een kwestie van vastschuiven in 3 klemmetjes en een schroefje aandraaien. Het kan maar op 1 manier.

Ik heb ze daarom vanochtend maar teruggebracht. Ik denk dat de opbouw van de C-rails wissels anders is dan de M-rails, waardoor dit problemen oplevert. Overigens levert Marklin de (hele) korte slepers niet meer. Misschien verklaart dit iets.

Wat ik nu ga doen is zelf een constructie fabriceren met de korste sleper die nu nog in het assortiment zit. Deze is toch nog onvegeer 2* zo lang als de sleper die problemen oplevert.

Bedankt voor de reacties.


Jordey

n/a

#9
Tweerailer worden, als Ervin!

Jordey

#10
Dan heb je inderdaad dit probleem niet meer. Misschein wel een ander probleem.[:D]