Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Probleem met Multimaus & tams lokdecoder

Gestart door fdeville, 04 november 2012, 18:20:51 PM

fdeville

Hallo,
de tijd is rijp om digitaal te gaan rijden...dacht ik.  Na info op de beurs in Mechelen ben ik overgegaan tot aanschaf van de Roco multimaus en enkele TAMS lokdecoders.  Meer specifiek de LD-G-31.  De loc's zijn oude Lima's en een Fleischmann.  Na wat zoekwerk heb ik (denk ik toch) een lokdecoder goed gesoldeerd in een Lima loc.  Enkel de motor aangesloten om te beginnen.
Echter...verder dan dat ben ik niet geraakt: ik snap langs geen kanten wat ik nu moet doen: ik dacht dat ik de loc gewoon op het spoor moet zetten, met de multimaus geinstalleerd op de baan.  En dan op via de multimaus de loc definieren.  Maar daar begint het dan, welke kanaal moet ik nemen ?  Ik dacht 3, maar dat lukt niet.  De loc beweegt niet.  Kan er me iemand wat helpen en me (stap voor stap.... :-[) zeggen waar ik moet beginnen om zeker te zijn dat ik op de goede weg geraak ?  De handleiding maakt me niet veel wijs want ze gaat er van uit dat je al goed weet waar je mee bezig bent  :(
tx !

just4fun

Ik ben zelf geen digitaalkenner, maar wat ik hier op het forum al reeds geleerd heb is het volgende: de loc in kwestie reed analoog (dus voor je de decoder hebt geplaatst) toch goed? Dit is een must.
Ook weet ik dat er absoluut geen elektrische verbinding mag zijn tussen de ene of andere verbinding van de motor met het chassis van de loc (iets wat bij oudere locs nogal veel voorkomt).
Paul

Huugooke

deze decoder werkt ook in analoog bedrijf. Dus even op je ouwe regeltransfo aansluiten en dan zou hij moeten rijden.

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/ld-g-31/produkte_ldg31.html

het standaardadres is inderdaad "3", en omdat die decoder ook multiprotocol is zou die normaal moeten werken.
De Lima locs zijn bijna helemaal in plastic dus daar zou geen onverwachte kortsluiting met het chassis mogen kunnen.
Wel speciaal is de methode van stroomafname:elke bougie zorgt voor één pool.

Wel heel goed oppassen met oude Fleishmann locs, daar ligt een aansluiting van de motor aan de "massa"!

fdeville

#3
Citaat van: just4fun op 04 november 2012, 18:45:31 PMde loc in kwestie reed analoog (dus voor je de decoder hebt geplaatst) toch goed? Dit is een must.
Ook weet ik dat er absoluut geen elektrische verbinding mag zijn tussen de ene of andere verbinding van de motor met het chassis van de loc (iets wat bij oudere locs nogal veel voorkomt).
Paul
Reed inderdaad heel goed analoog, heb ik speciaal getest voor het ombouwen.  Zal nog eens nazien, maar ik denk niet dat er een verbinding is ts motor en chassis van de loc....'t is een Lima, dus alles plastiek  ;)

fdeville

Citaat van: Huugooke op 04 november 2012, 19:16:25 PM
deze decoder werkt ook in analoog bedrijf. Dus even op je ouwe regeltransfo aansluiten en dan zou hij moeten rijden.
Zal ik eens testen straks.
Citaat van: Huugooke op 04 november 2012, 19:16:25 PM
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/ld-g-31/produkte_ldg31.html
Mijn duits is niet goed  :-[ :-[ :-[

Citaat van: Huugooke op 04 november 2012, 19:16:25 PM
het standaardadres is inderdaad "3", en omdat die decoder ook multiprotocol is zou die normaal moeten werken.
De Lima locs zijn bijna helemaal in plastic dus daar zou geen onverwachte kortsluiting met het chassis mogen kunnen.
Wel speciaal is de methode van stroomafname:elke bougie zorgt voor één pool.
Wat bedoel je juist met bougie ?  't is geen benzinemotor dus ik zie daar geen bougie zitten  ???

Huugooke

#5
bougie is Oud-Vlaams voor draaistel :)

Aan de kant van de motor wordt dus de ene spanningskant afgenomen: een kort draadje recht naar de motor.
Aan het andere draaistel zit een koperen "lip" gespannen onder een verend koperen topje: dat is de andere spanningskant.
Daar hangen ook een paar diodes (heel kleine glazen buisjes), die dienen voor het omschakelen van de lichtjes. Die moeten er uit!

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 04 november 2012, 19:41:46 PM
bougie is Oud-Vlaams voor draaistel :)
Het is geen Oud-Vlaams, maar Engels.
En het is geen bougie, maar bogie.  ;)


Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 november 2012, 19:54:36 PM
Citaat van: Huugooke op 04 november 2012, 19:41:46 PM
bougie is Oud-Vlaams voor draaistel :)
Het is geen Oud-Vlaams, maar Engels.
En het is geen bougie, maar bogie.  ;)
Waai ier in Aantwaarpe spreeke zoewe, en waai zegge ier bougie, want een bougie van nen otto is een ontstekingskaars ;)

Klaas Zondervan


Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 november 2012, 20:14:55 PM
Aantwaarpe? Ocharme. :(
Kan ik alleen maar beamen, het krioelt hier van de Nederlanders! Soms ga ik naar Breda om wat rust te hebben!

fdeville

Citaat van: Huugooke op 04 november 2012, 19:41:46 PM
bougie is Oud-Vlaams voor draaistel :)

Aan de kant van de motor wordt dus de ene spanningskant afgenomen: een kort draadje recht naar de motor.
Aan het andere draaistel zit een koperen "lip" gespannen onder een verend koperen topje: dat is de andere spanningskant.
Daar hangen ook een paar diodes (heel kleine glazen buisjes), die dienen voor het omschakelen van de lichtjes. Die moeten er uit!
Ok gesnapt en het is inderdaad op die manier dat het er in zit.  Maar ik dacht niet dat er diodes in zaten.  Zal hem nog eens openen om te checken.

fdeville

Citaat van: Huugooke op 04 november 2012, 19:55:47 PM
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/248623-an-01-nl-LOKDECODER_LD_G_31_MIT_ANSCHLUSSKABELN.pdf
Die zit er bij (had ze bij Conrad gekocht).  Maar op p.67 (23 van de pdf) leggen ze uit doe te programmeren, in mijn geval met DCC centrale (als ik niet mis ben).  En daar staat "Vanuit de centrale kunt u de configuratievariabelen (CVs) van de decoder
programmeren. Lees daartoe goed het betreffende hoofdstuk in de
handleiding van uw centrale, waarin de byteprogrammering van de CVs is
beschreven. Met centrales die alleen registerprogrammering kennen kunt u
alleen CV#1, CV#2, CV#3, CV#4 en CV#29 (= register 1 t/m 5)
programmeren.
"
Echter, in de handleiding van de multimaus spreekt men nergens van CV's... :-\ :-\


fdeville

Oei... :-[ er over gekeken blijkbaar....
Maar als ik het goed versta moet ik, om de trein gewoon vooruit of achteruit te laten rijden, zelfs niets doen met de CV's .  Die zijn voor speciale functies dacht ik ?