Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Trix 22116

Gestart door Peter, 27 december 2005, 16:03:35 PM

Peter

hallo Wim, Heb in mijn Baureihe 42.90 van Trix kat. nr.22116 een decoder gestoken van Lenz (silver decoder 10331)
Om te rijden gebruik ik de IB.
Nu gebeurt het volgende. Zet ik de stroom aan (gewoon 220v) beginnen de lampjes van de lok al te knipperen, zonder dat ik iets aan de IB box heb gedaan (nog geen adres ingeggeven)
Na een paar maal de stroom aan uit schakelen knipperen de lampjes niet meer en kan de lok op het ingestelde adres rijden. De verlichting werkt nu niet meer (onder geen enkele F toets)
Het adres van de decoder heb ik wel kunnen veranderen van 3 naar 42.
Wat heb ik dit keer verkeerd gedaan ? Je mag met ook altijd via E-mail kontakteren, indien je vind dat dit niets voor op het forum is.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Peter,

Geen enkel idee.

Wim.

n/a

Peter, misschien hebt je een andere lok waar je de decoder in kunt prikken, welke het wel goed doet met een decoder.
En misschien moet je de nemstekker 180 graden draaien en er dan in steken. Oftewel pin 1 zit niet op Pin 1 aangesloten.

Wim.

n/a

Snap je n'em nu, Wim? Dat bedoelde Tony die andere keer nou!

@Peter: gooi alle bruin- of geelachtige "pareltjes" (dat zijn condensatoren) eruit en verwijder eventuele diodes op de print (glazen buisvormige dingetjes van zeg 4x1mm). Als nu alles rijdt en de lok "vergeet" zijn adres niet meer moet je eventueel nog aan weerszijden de (bruine?) draad van de lampjes aan het lok-chassis aansluiten.
Ja, bij M?rklin noemen ze dat een NORMSTEKKER! Sorry M?rklinisten.
Wordt tijd dat ze in G?ppingen eens van die wolk afstappen.

n/a

Is dat zo RXL:

De lok zal met of zonder condensatoren met die decoder overigens gewoon rijden, ook met de diodes voor de licht wisseling werkt het, een Roco, of Piko lok is niet anders. Het is overigens beter om de retour van de verlichting aan te sluiten op de blauwe draad, waar hij via de nemstekker overigens nu al op zit. Op de bruine draad, dus de common-ground zal alleen maar leiden tot het flikkeren van de verlichting.

Wim.

tonycabus

Als het leds zijn werkt dat niet hoor, Wim! Vandaar. En met die condensatoren gaat alles fout, zie mijn ervaring met Lenz Gold in Trix-loks. Bevestigd door Lenz zelf trouwens....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Decoder 180? draaien hielp niet. Dan doet de lok helemaal niets meer.
Niet rijden en geen lich NIKS!!
Heb de decoder ingebouwd in een roco loco en alles werkt perfekt.
Dus...blijkbaar is een Silver decoder van Lenz niet geschikt voor die bepaalde lok (met nieuwere motor) Zal het een van de dagen is met een ander merk decoder proberen, desnoods met de in de gebruiksaanwijzing aangeduide Selectrix decoder 66837 (DUUUUUUUR)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Ben ik even blij dat ik nooit en te nimmer een decoder in een nieuwe loc moet steken. Doet de decoder het niet dan krijgt de fabrikant de loc gewoon terug met het verzoek de decoder te repareren of te vervangen. De Marklin variant met betere motor (sinus motor) en decoder is 40 euro duurder qua advies prijs of heeft de Trix versie ook een sinusmotor. Maar volgens mij heeft de Trix versie gewoon een vijfpolige motor en zal in principe elke decoder die voldoet aan de specificaties van de motor het ook in de Trix loc moeten doen. Anders is het geen goede decoder.

Bovendien is Trix bezig al haar locs te voorzien van een 21 polige nemstekker. Ook Uhlenbrock maakt decoders hiervoor of gaat ze maken. Wat de anderen doen geen flauw idee. De Trix decoder voor de 21 polige stekkerverbinding heeft een advies prijs van 33,75 euro.
De nieuwe mfx Marklinlocs hebben ook deze stekkerverbinding.




Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien is Trix bezig al haar locs te voorzien van een 21 polige nemstekker.

NEM stekker? Wel NEM nummer is dat dan?

n/a

Geen flauw idee, maar zoals het er nu naar uitziet wordt wel een nem nummer hoor.

Klaas Zondervan

Davy, als je geen flauw idee hebt moet je het ook geen NEM stekker noemen.
Het is geen NEM stekker want hij komt in de NEM (nog) niet voor.