Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fleischmann digitaliseren

Gestart door tonycabus, 03 december 2004, 11:43:11 AM

tonycabus

Zowat iedereen die het over ombouw van oudere loks heeft komt er steeds op terug.
Vandaar dat ook ik denk dat een gewaarschuwd ombouwer er twee waard is.
H??l oude FLM-motortjes hebben een metalen borstelplaat waarvan slechts ??n borstel geisoleerd is. Tenzij je goed bent in prutswerk is het vaak beter een nieuw "motorschild" te kopen met geisoleerde borstels.
Jongere modellen hebben zo'n schild dat uitgevoerd is als een printplaatje. Dat is iets makkelijker: je moet de verbinding van de massaborstel gewoon onderbreken door met een hobbymesje of een freesje de printbaan door te snijden of frezen.
Voor z??r veel dekoders moeten ook de condensatortjes verwijderd worden, andere vereisen extra smoorspoeltjes.

>>>>> RTFM  <<<<<  READ THE F:p:p MANUAL !!!
Zeg maar dat Tony het gezegd heeft;)

Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Goeie avond!  

mijn eerste vraagje in dit forum:

Na 30 jaren winterslaap ben ik er terug aan begonnen: Fleischmann stoomlocomotieven N-schaal uitgepakt, en rijden op een klein baantje.  

Met wat ik in dit forum lees wil ik wel vooruit: grotere baan, en digitaal gaan.  Dromen dus, tot ik decoders heb ingebouwd (waarschijnlijk LATEN inbouwen).  De job lijkt me zeker niet eenvoudig.

Kunnen jullie me wat contacten doorgeven van mensen/firmas die dit doen, en in de buurt van Mechelen/Antwerpen zitten?

Welke DCC decoders zouden jullie aanraden?

Hartelijk dank van een beginneling !

Jean

INFO

Kuehn N025, Zimo MX 62 of 620. Tran DCX 74 of 75.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Dank je voor de snelle reactie, Wim.

Nu moet ik nog iemand vinden die dit voor mij kan inbouwen.

Klaas Zondervan

Bedenk dan ook dat de waarschuwing van Tony in het eerste bericht alleen maar geldt voor de H0 modellen van Fleischmann. In de N modellen zitten heel andere motoren, die makkelijker elektrisch zijn te isoleren.

tonycabus

Klopt, Klaas...
Ik ken iemand die loks ombouwt, maar in N??????......
Vaak zijn oudere N-lokjes daar totaal ongeschikt voor, je verliest teveel ballast om nog een goede adhesie te hebben.
Je moet immers ruimte "scheppen" voor de decoder.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

pahasoft

Tony,

Sorry naar dat zijn bakerpraatjes. Schaal N is prima te digitaliseren en het zeer geringe verlies aan gewicht merk je in de praktijk niet echt.

Mvg
Paul

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik ken iemand die loks ombouwt, maar in N??????......
Ik ken ook iemand die decoders inbouwt in N-locs. Als je tegen hem zegt dat het moeilijk of onmogelijk is, dan gaat hij alleen maar hard lachen.

MickeyMouse

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik ken iemand die loks ombouwt, maar in N??????......
Ik ken ook iemand die decoders inbouwt in N-locs. Als je tegen hem zegt dat het moeilijk of onmogelijk is, dan gaat hij alleen maar hard lachen.


Hoe noemen ze dat, eens een beetje uitdagen??[:p][:p][;)][;)]
Knap van die mannen, het blijft immers steeds 'miniatuur'-werk...

Geert

INFO

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik ken iemand die loks ombouwt, maar in N??????......
Ik ken ook iemand die decoders inbouwt in N-locs. Als je tegen hem zegt dat het moeilijk of onmogelijk is, dan gaat hij alleen maar hard lachen.



Inderdaad [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D] heel erg hard lachen.

Ballast eruit, bijna nooit nodig. Gewoon kleine decoders gebruiken Kuehn 025 of Tran DCX74/75.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

Veel hangt van de kast af, en "industriele" N-loks hebben er dunne.
Maar er zijn lokkappen in omloop uit epoxyhars en daar krijg je soms echt niks meer bij in hoor. Die bedoel ik natuurlijk. In een railbusje of zo lukt het wel, en in stoomloks vind je ruimte in de tender.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)