Schaalfiguurtjes maken (1:32)

Gestart door Steven123, 02 november 2012, 22:34:22 PM

Geert

Knap schaalfiguurtje. Ik zal zoiets niet kunnen, en moest ik het wel kunnen, ik zal mijn droomvrouw boetseren. Hier en daar heb ik dan wel wat extra klei nodig  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Erg mooi gedaan, Steven  8)
Heb je al eens iets geprobeerd met tweecomponenten-kneedmassa (Miliput, magic sculp, ...)
=> die zijn naar mijn mening ideaal voor dit soort werk, harden prima uit zonder oven, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Bedankt voor de reacties en diverse tips  ;D
Misschien heb ik nog wel 1/35 soldaat onderdelen liggen, heb daar vroeger veel van in elkaar geplakt maar het meeste is wel op de rommelmarkt verkocht geweest.

Versterken van het lijf met een tandenstoker is geen slecht idee, ik had er nu een staaldraadje in gestoken maar toen was het ventje al 80% gemaakt, dus beetje te laat  :)...

Citaat van: Gerolf op 05 november 2012, 12:40:52 PM
Erg mooi gedaan, Steven  8)
Heb je al eens iets geprobeerd met tweecomponenten-kneedmassa (Miliput, magic sculp, ...)
=> die zijn naar mijn mening ideaal voor dit soort werk, harden prima uit zonder oven, ...

Nee, dat heb ik precies nog niet tegengekomen (toch niet op gelet in elk geval :) )
Heb je dan nog tijd genoeg om te boetseren of gaat al vrij snel uitharden wanneer je het bij elkaar begint te kneden?

Ik heb m'n vader z'n carrosserie eens hersteld met een 2-componenten-kneedmassa van bison:
en dat was als ik me niet vergis een aantal minuten bewerkbaar, maar zo snel kan ik helaas niet boetseren  :D
Waarschijnlijk zal het product waarover jij het hebt dan wel meer gericht zijn op modelbouw neem ik aan?
()

Groeten,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Magic sculp is 2 uren bewerkbaar, volledig hard na 24h. Milliput is al volledig uitgehard na 2 uren.
Ik vermoed dat je bison-putty nog sneller is.
Meestal worden dat soort kneedmassa's in lagen gebruikt:
Eerst een naakt figuurtje rond een skelet van styreenprofielen of ijzerdraad, en daarna "aankleden"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Hallo allemaal,
Heb de afgelopen dagen niet veel tijd gehad om aan m'n projecten te werken, en ook wat gebrek aan energie (beetje slaap-tekort).  Omdat ik gisteren toch nog 'iets' wou doen besloot ik nog een ventje te maken uit het resterende stuk kneedmassa (ik schat dat je zo'n 3 ventjes uit 1 pakje kan maken).

Ik had oa nog een bestuurder nodig voor m'n 62, dus heb ik even nagedacht en opnieuw een poging gewaagd...

Aangezien vrouwen nog steeds in de minderheid zijn in de 'trein-wereld' vond ik het wel geestig om een vrouwelijke treinbestuurster (proberen) te maken.
Er kwamen wel wat grappige reacties op de foto van een bestuurster in een ander onderwerp, dus het leek me wel een uitdaging en 'eens iets anders'  :D


Ik had nog genoeg massa over van vorige keer, eerst begin ik met het hoofd.  Dit blijft toch echt wel het meest lastige deel van zo'n ventje... Zeker als het een vrouw moet worden  :-X



Heb weer zitten sukkelen om een vrouwelijk gezicht te maken,
ik zit dan met een naald op enkele mm² te 'ploeteren' dus dat is telkens een beetje vloeken en zuchten...



Na een hele tijd begon het er wat menselijker uit te zien, meerdere keren opnieuw begonnen en als je dan denk "nu is het wel goed" dan stomp je 5 minuten later per ongeluk met een vinger tegen het hoofd en is het weer volledig verminkt  :o



Bovenlijf...



Armpjes...



Zoals je kan zien maak ik haar 'zittend', ze 'zit' dan ook in de stuurcabine...






Na een paar uur prutsen gaat ze de oven in (30 minuutjes - 110°)
Omwille van de sterkte en bewerkbaarheid laat ik er onderaan een stuk aanhangen dat ik later wegzaag...
Het ventje moet dan een ruime tijd afkoelen.





Deze avond heb ik het ventje nog nabewerkt;  Eerst de overschot wegzagen aan de onderkant.
Dan verder zitten frezen met een boormachientje, hier en daar wat versmallen en bijwerken.



Zoals je kan zien heb ik er geen handen voor gemaakt, dat was vrij lastig en 'slap' om te maken.



Na lang zoeken blijkt dat ik zogoed als niets meer heb liggen van 1/35 soldaten, wat ik nog wel vond was een zakje met speelgoed soldaten die ik als kind mooi heb geschilderd  :o...   Heb toch 2 vrijwilligers gevonden die graag een 'handje wouden helpen'  :D (arme stakkers...)



Dan beginnen schilderen (revell/humbroll potjes)



Het geel nmbs-fluo-vestje mag natuurlijk niet ontbreken hè!
Regelmatig uitstappen en in de bundels rondwandelen vereist nu eenmaal dat je goed zichtbaar bent :))
Op dit moment ziet ze er zo uit, moet nog een beetje bijwerken als het droog is.  In principe ga je er waarschijnlijk niet zoveel van zien in de 62, maar het is wel een leuk detail als hij voorbij rijd natuurlijk.  Nu moet ik toch minstens 1 stuurpost een beetje aankleden.

De handen heb ik zo geplaatst zodat haar linkerhand op de pneumatische remkraan rust en de rechthand bediend een elektrisch knopke.
















Patat; ondertussen is het alweer 04:00u  :-X
De tijd vliegt tegenwoordig...

Bedankt voor het lezen, Iedereen veel bouwplezier!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

Steven, ik heb met verstomming je reeks fotos bekeken.
Prachtig, hoe je uit die stomp kneedmassa een vrouw tovert:
Jaja, in tegenstelling tot je vorige poging, heb je deze keer een vrouwelijk gezicht, en het straalt zelfs levenslust uit, terwijl de aandacht voor de stuur-job er toch ook is !
Zeer knap gedaan !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Amai, Steven, héél mooi figuurtje  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Knap gedaan!  Ook de schildering.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Buikske


Dit is gewoon Kunst, met een heel grote K
 

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

ToThePoint

Ongeschilderde spoor 1 figuren van preiser kosten 2 euro 't stuk.
Als ik het al deftig geschilderd krijg dan ben ik al tevreden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

janjozef

Zeker knap gedaan, en geloof me er lopen er bij de NMBS genoeg rond die niet moeders mooiste zijn (mannen en vrouwen). Deze 2de is trouwens al een stuk "mooier" dan je vorige

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steven123

Allemaal bedankt voor de reacties manne!
Heb voor de moment weer weinig tijd voor aan m'n projecten verder te werken,
maar heb nog wel een paar ventjes in m'n hoofd die ik zou willen maken als ik nog eens veel zin heb om te boetseren  ::)



Citaat van: ToThePoint op 09 januari 2013, 08:53:22 AM
Ongeschilderde spoor 1 figuren van preiser kosten 2 euro 't stuk.
Als ik het al deftig geschilderd krijg dan ben ik al tevreden.
Dat wist ik eigenlijk niet, ik heb altijd gemiddelde prijzen van 20-30€ gezien (meestal per 2-3stuks).  Heb daarnet even zitten zoeken en er zijn inderdaad wel onbeschilderde ventjes, maar dan bv +/-32€ voor 12ventjes in 1 set.   Voor mij is dat nog steeds veel geld maar het klopt dan wel degelijk wat je zegt.

Bedankt & groeten!
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook