Schaalfiguurtjes maken (1:32)

Gestart door Steven123, 02 november 2012, 22:34:22 PM

Steven123



Het komt je vast bekend voor:  Je loopt op een beurs of komt met een klik terecht in een online-shop,
Prachtige preiser mannekes staan in alle houdingen met hun lichaam te pronken!
"Die kan ik gebruiken!...En dat daar is ook een leuke!
...En dan zie je de prijs  :o   :-\

Ze zijn erg preisig die preisermannekes, (zeker op schaal 1/32) en daarom was ik al een tijdje opzoek naar een alternatief om na te gaan of zoiets zelf te maken is.  Lang geleden op school had ik wel eens met klei gewerkt, een vrij vettig boeltje dat na een maand drogen verpulverde tot brokstukken.  'Bakken' is de oplossing werd daarna verteld.  Tijdens het kneden kwamen er luchtbellen in de klei terecht -> in de oven ging die lucht uitzetten en was de helft kapot gebarsten.  :)




Nu kwam ik enkele weken geleden dit tegen in de winkel, een soort plasticine die zou verharden in de oven.
De prijs was iets meer dan 2€, het volume goed voor een 3-tal menselijke figuurtjes.  Ik besloot er eentje mee te nemen om uit te proberen.
(hier in schoten verkrijgbaar bij Lucas en AVA(=goedkoper...) )



Gisteren na het avondeten heb ik het dan eens uitgepakt en beginnen kneden, voor mijn ver-toekomst-plan heb ik nmbs-personeel nodig - dus om te starten koos ik ervoor om een conductrice (kaartjesknipper) te maken.

Dat boetseren is natuurlijk allemaal wat nieuw, dus het is een beetje zoeken en prutsen om er iets van gemaakt te krijgen  :-X
Een persoon van 1.80m is nog 56mm lang in deze schaal, dus echt veel materie heb je dan niet vast.  Het kleine hoofdje hangt wat aan het lijf te 'bengelen' terwijl je met een mespunt er ogen en neus in tracht te forceren  :D.
Omdat het anders niet vast te houden was heb ik van boven naar beneden geboetseerd, stap voor stap...

Eerst iets wat een hoofd moet voorstellen...



Het lijkt zo'n beetje op een alien die tot leven komt  8)



Er groeit een arm aan...



En nog een andere arm...



Beentjes...
Zoals je kan zien nogal een 'volslanke' madam  :D,
heeft enigsinds te maken met het vasthouden en de beperkte stijfheid van de klei.



Dan was ik +/- 2,5 uur verder  :D
Zoals je kan zien hangt er nog een brok boetseer-klei achter de benen, dat heb ik er laten aanhangen omdat het figuurtje te slap was.  Ik besloot die brok er laten af te vijlen (na uitharding).

Ik heb het ventje dan in de oven gestoken op 110°C, half uurtje...  8)
(Het spul is geurloos)



Toen ik het eruit haalde voelde het aan als een warme 'potlood-gom' : een klein beetje induwbaar met je vingernagels, niet steenhard.
Het was al laat, dus ik stak het in de kast en ging slapen.




Deze ochtend was het figuurtje duidelijk harder geworden, vergelijkbaar met makkelijk bewerkbare plastic.
Ik heb eerst de brok er met een ijzerzaagje afgezaagd, en dan haar rug en broek in vorm zitten vijlen en schuren.
Met een scherp mesje kon ik nog hier en daar wat bijwerken (snijden, schrapen)




Door het slappe figuurtje de dag ervoor leek het me geen goed idee om haar schoenen te geven, dus heb ik deze nog in een restje plastic gemaakt.
Eén schoen...



Twee schoenen...



Eerst de onderkant van de broek recht gemaakt, dan de schoenen vastgelijmd.  Lijmen ging zonder probleem.



Dan heb ik m'n revell-potjes bovengehaald, zoals elke keer opnieuw moet ik de oudste potjes weggooien (uitgedroogd).  :-X
Ik ben dan beginnen schilderen, eerst de huidskleur, wit, grijs, haar...   Schilderen leek ook geen probleem, verf dekt goed.



2 uur later was ik klaar met schilderen, het mag dan wel niet de knapste conductrice zijn die in Belgïe rondloopt  ;D  maar voor een eerste figuurtje ben ik nog blij met het resultaat, vanop een meter afstand zie je haar gezicht toch niet  8)









Vanop een afstand valt het best mee



Conclusie
Ik wordt helaas niet gesponsord door de fabrikant van het spul :D, maar voor mensen die wat tijd over hebben  :D  of opzoek zijn naar iets specifiek dat een fabrikant (nog) niet heeft gemaakt lijkt me dit een goed alternatief.  Het is betaalbaar en het product is gebruiksvriendelijk (gebruiksklaar - enkel letten op de oven temperatuur).   Afhankelijk van wat je wil maken (mensen/dieren...) moet je er wel wat tijd insteken, maar mij lijkt het wel de moeite.  Oefening baart kunst zeggen ze altijd, dus zeker eens uitproberen als je ook zoiets van plan was ;)

Bedankt voor het lezen,
Iedereen veel bouwplezier,
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

Steven, onvoorstelbaar !!!

Als dit de eerste keer is dat je een persoontje boetseert, dan heb je een schitterende toekomst voor je uitgestippeld !!!
Natuurlijk, van gezicht is ze een beetje een manspersoon, maar de andere vormen zitten goed  ;)
Mooi geschilderd, ook.

Dus ga maar van start met je productie !
En voor elk geboetseerd figuurtje maak je een siliconenmal, en je bent helemaal gestart met je gietharsproductie.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

haha klopt! het is een manwijf zoals ze dat hier zeggen  8)

Over dat giethars heb ik eerder ook al zitten denken, de aankoop van zo'n pot (+50€) zie ik voorlopig als een 'rem', omdat ik ook geen ervaring heb met mallen maken.  Als het dan foutloopt moet ik opnieuw beginnen denk ik steeds  :D
Het is ook nog geen 'preiser'-kwaliteit op dit moment, wie weet in de toekomst ...   :P

groeten en bedankt
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

#3
Mooi steven!  Je hebt echt magic hands.



Groeten de ce
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

marc goovaerts

Bij het boetseren zijn het inderdaad gezicht en handen die moeilijk ralistisch te krijgen zijn.
Maar ook een mooie en natuurlijke plooienval van de kleren is niet echt gemakkelijk te maken.

Op dat laatste punt ziet ze er al professioneel uit.
Wat je natuurlijk ook kunt doen: wat handen en hoofden 'lenen' van bv militaire bouwdozen. Makkelijk te vinden op jouw schaal. Soms zelfs in de kringloopwinkel.

Er bestaat in de kunstwerkhandel (Schleiper, Lucas & co) ook zoiets als tweecomponenten kneedsilicone, die voor uitharding reageert als klei. Hiermee kan je kleine malletjes maken en ze nadien bv afgieten in verstevigd gips ed om een kleine voorraad hoofden, armen, handen,... bij de hand te krijgen.

Steam.N

Citaat van: Steven123 op 02 november 2012, 22:54:37 PM
... omdat ik ook geen ervaring heb met mallen maken.  ...
Steven,  laat dát nu net niet de reden zijn !

Zelf ben ik erg ook recent mee van start gegaan, en na enkele ongelukken ben ik toch ook aan aanvaardbare afgietsels geraakt!
Lees vooral de draadjes rond harsgieten en hrt maken van siliconenmallen het op 't forum.
Dan ben je al een heel stuk op weg!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#6
Ja hallo ook een goeiemorgen seg.
Nu kan ik veel, heb al veel gedaan, gemaakt, hersteld en/of what ever. Ooit een harnas op maat gemaakt voor men eigen.
Kweet het ik zeg niet veel, maar als ik dit zie, pfffffffff ben ik maar ne prutser.
Kzal ze wel kopen die mannekes, een mal van maken en afgieten in PU. Dan kan ik die nog boetseren en een positie geven naar wens als ik de PU verwarm.
Man man man wat gaan we nog allemaal zien van u ?
Knap, eel knap ook al trek het op een she-male.
Denk niet dat er veel op het forum zijn die dit nadoen, en met niet veel bedoel ik eigenlijk niemand.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Martin Welberg

Lekker stevig manwijf  ;) ;D Goe  werk Steven !!

evan

Ongelooflijk Steven!

Je drijfkracht is opmerkelijk en je creativiteit en uitwerkingen zijn knap om te aanschouwen. 

Knap! ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

Heel mooi toch en dat voor een eerst poging.

Manwijf : zoiets is tegenwoordig nodig bij de NMBS. Ik heb gehoord dat agressie (verbaal en non-verbaal) meer en meer
voorkomt, maar met deze dame zal net niet pakken denk ik  ;D Booing... nen panto tegen zijne kop als hij geen ticketje heeft. ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

Peter

prachtig gedaan. Ook de schildering is zeer goed gedaan. Heb zelf jarenlang modelfiguren geschildert van oa. Historex (schaal 1/35)en weet dat figurines schilder op die schaal niet eenvoudig is. Heb er nog een hele reeks van liggen, en zou die eigenlijk eens moets afwerken, maar je weet het hé, tijd en goesting :-[
Nee ze zijn niet te koop.
Met vriendelijke groeten
Peter

just4fun

Heel knap!

Citaat van: Steven123 op 02 november 2012, 22:34:22 PM
...
heeft enigsinds te maken met het vasthouden en de beperkte stijfheid van de klei
...
Misschien helpt een cocktailprikkertje als 'ruggengraat'?
Paul

ardjoena

Da noemen ze dus "gouden handjes hebben"  :o

Knap gedaan Steven.

Dirk
 

Jurgen

Knap gedaan, al kan je de dame in kwestie moeilijk knap noemen. Maar ach, lelijke mensen moeten er ook zijn hé.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterC

Citaat van: Jurgen op 03 november 2012, 15:34:37 PM
...al kan je de dame in kwestie moeilijk knap noemen...

Ik vind ze 'knap' toch voor een model!  Prachtig werk Steven!  Meer laten zien!
Zoals reeds aangehaald: handjes, gezichten,...  1/35° militaire modelbouw...  Keuze genoeg voor 'verfijningen'
Groetjes, Peter