Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Steam.N

Michiel,  dit ziet er prima uit!
Goed stevig, en erg proper uitgevoerd.
Laat het vervolg maar komen, want ik volg dit van heel nabij  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

...he Michiel, hoeveel lijmklemmen heb je 8) mooie ruime bakken, goed transporteerbaar, mocht je ermee de deur uitwillen?


ToThePoint

kga hier niet herhalen wat er al zoveel geschreven is Michiel, goe bezig op modelbouwgebied.
Maar verlies uw verbouwing niet uit het oog !
Ik vermoed dat het er zo reeds lang bijstaat. Denk aan moeder de vrouw.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#34
Schrijf die verbouwingsperikelen maar op naam van architect en aannemer. Ik zit bijna wekelijks achter hun lurven, maar je kent ze. Afspraken maken en nakomen is niet hun sterkste kant. Het zou nu januari zijn, dat ze de afwerking zouden komen doen! En ik maar weer hoopvol uitkijken naar die datum van afspraak...

Van het prille begin al, werd mijn baan gepland als "verhuisbaar", met grote segmenten van 2m40 op 90cm. Dat concept hield lang stand, tot dat Jean met het wilde idee afkwam om onze toekomstige banen (NEEB en Brussel-Noord) koppelbaar te maken, gezien ze beide TP 1 zijn. Dat vond ik ook een waanzinnig goed idee. Dit idee werd dan samen met Jim verder uitgewerkt tot schaal-N MSM-forummodulebaannorm opdat iedereen mee in het project zou kunnen stappen met extra modulebakken tussen beide banen.

Gezien het dan toch de bedoeling is dat Brussel-Noord zo af en toe eens naar buiten zou komen, werd het sporenplan opgesplitst in kleinere eenheden van draagbare segmenten (90x60cm). Ik ga geen expo's afdwijlen met Brussel-Noord (wordt familiaal niet gewenst), maar voorzie wel uitzondelijke eens een deelnamen aan een samenkomst ivm de opstart van de schaal-N forumbaan, en de koppeling van NEEB met mijn baan.

Maar dat is allemaal nog toekomstmuziek, veel "wishfull thinking". Of we het allemaal zover krijgen, dat is een ander verhaal. Maar ik werk er wel aan!

(P.S. ik heb 4 grote, en 6 kleine lijmklemmen)


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#35
De basis van de 2de bak zit ook in elkaar. Met deze kerstdagen heb ik tussen "de bedrijven" door wat tijd kunnen steken in  de bouw ervan. Deze twee segmentbakken samen zullen het eerste luik worden van mijn veel-delige modelbaan. Op deze 2 bakken wordt het depot van Brussel-Noord ondergebracht, in compacte vorm want plaats om het volledig op schaal uit te beelden heb ik niet. Maar geen erg want ik heb al werk zat zo.


En dan toch even een testopstelling met de loodsbundel. Dat geeft meteen een referentie naar het formaat en de schaal waarop deze segmenten zijn gebouwd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

wow, heftig, zo zie je pas de omvang, goed bezig!!

hoeveel bakken nog?

Michiel

#37
Ik durf ze eerlijk gezegd niet te tellen.  ;D Ik vermoed een twintigtal. Maar ik ga me eerst uitleven op deze eerste 2. De derde bak (aansluiting met de forumbaan) is de eerstvolgende bak, maar niet voor meteen. Ik zou eerst bij deze twee de bovenstructuur willen bouwen, zodat de verschillende secties van de depot een plaats krijgen.

Vraagje: worden modulebakken best met een of ander product (lak?) behandeld tegen vocht/licht/tijd/schimmel, of is het beter om ze onbehandeld te laten? In het geval dat ze best behandeld worden, waarmee dan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Knappe constructie, Michiel  8)

Antwoord: Een laagje verf aan de bezoekerskant is voldoende, lijkt me
Andere vraag: gaan deze twee bakken vast aan elkaar, of ga je die bovenplaat doorzagen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Wel, ik twijfel.  :-\ Het blijft de bedoeling om het geheel zo af en toe eens mee te nemen naar rij- en expodagen (wel erg uitzonderlijk!), waardoor het geheel toch gemakkelijk de- en hermonteerbaar moet blijven. Hierdoor heb ik eigenlijk 2 opties: de bovenplaat met loods als een aparte "inleg" behouden (dat is NU gemakkelijk, maar later wat omslachtiger), of toch die bovenplaat van de loods deels afbreken, doorzagen en per module vast opbouwen... ik weet het eigenlijk nog niet. 
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Als je 1 kant van multiplex schildert/behandelt dan moet je best beide kanten doen om kromtrekken te vermijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Michiel,  mooi stukje schrijnwerkerij! 
Heel proper afgewerkt.

Zelf zou ik de loods als afzonderlijke opsteekmodule  behouden.
Bij montage gaat dit niet erg veel extra werk geven, denk ik.
Trouwens, al dir sporen vóór de loods proper doorzagen lijkt me ook een groot risico in te houden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Citaat van: Michiel op 26 december 2012, 19:05:08 PM
...Ik vermoed een twintigtal. Maar ik ga me eerst uitleven op deze eerste 2...

:o 
Amai, als ik zie hoeveel sporen er al op die eerste module liggen dan gaat dat wel een enorme omvang krijgen!
Ben alvast benieuwd  :D

Goed bezig Michiel, veel bouwplezier!
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Pol

Citaat van: Havoc op 26 december 2012, 19:46:23 PM
Als je 1 kant van multiplex schildert/behandelt dan moet je best beide kanten doen om kromtrekken te vermijden.

Bij MDF klopt dat, maar ook bij multiplex? In het verleden heb ik daar nog nooit last mee gehad en ik gebruik regelmatig multiplex. Misschien heb ik gewoon geluk gehad? ;)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Steven123

#44
Dit hangt sterk af van de kwaliteit van de plaat, zowel bij mdf als multiplex. 
In principe gaat de kant die je behandeld 'vloeistof' opnemen en uitzetten (langer worden)
zoals bij een 'bi-metaal' zou je kunnen zeggen  :)

Hoe hoger de buig-weerstand van de plaat hoe minder het effect, veel platen buigen geen krimp als je ze behandeld, maar sommige platen wel degelijk wel. (als de plaat heel snel de verf absorbeert als een 'spons' moet je opletten.

En sommige mensen verzuipen de plaat bijna tijdens het aanbrengen met kwast, andere zijn subtieler en brengen meerdere dunne lagen aan. (de eerste laag voorkomt vaak dat de volgende lagen nog worden opgenomen door het materiaal.




edit: De belangrijkste reden van kromtrekken blijft naar mijn mening het slecht ondersteunen van de constructie; vanaf het moment dat er een spanning op de constructie werkt en men de bak een onbepaalde tijd laat staan kan je problemen verwachten.
Ik denk hierbij dan vooral aan bakken die scheef tegen de muur worden gezet, of slecht ondersteund worden door bv ongelijke blokjes...enz

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook