Roco transfo 10725

Gestart door Peter, 01 november 2012, 14:26:25 PM

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 08 juli 2015, 18:26:43 PM
Die weerstand doet dienst als zekering; die brandt door bij overbelasting, wat heel  stout is van die mannen!

Dat is inderdaad niet goed.
En ik heb hem net een dergelijke weerstand van 2 Watt aangeboden
... die zal niet zo gauw doorbranden  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 08 juli 2015, 18:58:12 PM
Citaat van: Huugooke op 08 juli 2015, 18:26:43 PM
Die weerstand doet dienst als zekering; die brandt door bij overbelasting, wat heel  stout is van die mannen!

Dat is inderdaad niet goed.
En ik heb hem net een dergelijke weerstand van 2 Watt aangeboden
... die zal niet zo gauw doorbranden  ::)
Daarom was ik aan't denken om die te vervangen door een automatische zekering... als er plaats voor is.

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 08 juli 2015, 18:30:37 PM
En je hoeft die andere transfo's niet te demonteren, gewoon de kabel aan de aansluiting; die transfo geeft toch enkel wisselstroom 16 volt?
Is dat een speciale stekker of zo'n rond ding?
De andere is er al uitgesoldeerd, Gerolf gaat mij een nieuwe weerstand opsturen. Zal een foto maken bij het monteren van de nieuwe!

Die fleischmann geeft 14v wisselstroom, zou normaal 16v wisselstroom moeten hebben, is inderdaad een ronde stekker, heb wel een identieke stekker van een oplader van weet ik veel wat van Rudy meegekregen met zijn multimeter daarnet, als hij dat niet erg vind dat ik daar schade aan maak, dan kan ik mij voorlopig wel uit de voeten trekken. Analoog kan ik ook rijden, het is toch maar voor test te rijden voorlopig. :)

En inderdaad de weerstand wordt gebruikt als zekering las ik in een gelijkaardig draadje op beneluxspoor. Wel dwaas om een weerstand als zekering te gebruiken ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

heel clever van die mannen.
Jou trafo is stuk, je doet hem binnen, wordt onherstelbaar verklaard en jij koopt een nieuwe en daarna doen zij wat jij nu doet en verkopen hem als gereviseerd model.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 08 juli 2015, 20:19:08 PM
heel clever van die mannen.
Jou trafo is stuk, je doet hem binnen, wordt onherstelbaar verklaard en jij koopt een nieuwe en daarna doen zij wat jij nu doet en verkopen hem als gereviseerd model.

Dergelijke zaken gebeuren niet enkel bij trafo's Frans

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2015, 19:43:00 PM
heb wel een identieke stekker van een oplader van weet ik veel wat van Rudy meegekregen met zijn multimeter daarnet, als hij dat niet erg vind dat ik daar schade aan maak,

Heb je nog iets wat niet van bij Rudy komt...? ;D ;D

En schade maken...aan de multimeter? ;D ;D

;)


Gerolf

Ik zou die weerstand vervangen door een zekering.
... en Olivier geen dienst bewijzen als ik hem een 2 Watt-exemplaar opstuur
Die gaat meer tijd nodig hebben voor hij doorbrandt, én de transformator zelf de kans geven om stuk te gaan

Goedkoopst: Een (trage) glaszekering met iets meer stroom dan die waarop je centrale in alarm gaat.
16V/50 VA - dus met 3.5 à 4 ampère bescherm je goed, en moet je niet te vaak de zekering vervangen.
Beter nog: aan de primaire kant (=220V-zijde) 315 mA

Elektronische zekeringen bestaan ook, maar ik denk dat het sop de kool niet waard is ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

De weerstand zit aan de primaire kant voor de spoelen zelf. Dus de kant waar de netstroom binnen komt.
En zekering zoals Gerolf zegt lijkt mij dan eigenlijk ook beter.





Op de plaats van de rode cirkeltjes zat hij dus.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Ik denk wel dat er plaats genoeg is voor een glaszekering-houder.
Die zijn typisch 20mm lang, 5mm breed en pakweg 10mm hoog
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

en wat voor rare dingen zitten er aan de andere kant? Zie 'k iets driepotig?

Huugooke

De transfo zelf zit waarschijnlijk ingegoten in de behuizing? Dan moet je de vier aansluitingen ervan los solderen om de print er af te nemen?

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 08 juli 2015, 21:43:59 PM
en wat voor rare dingen zitten er aan de andere kant? Zie 'k iets driepotig?
Er zit ook een transistor denk ik aan de linkerkant, je hebt dus de soldeerpunten waar de stroom binnen komt, dan gaat die via een baan op de print naar de uithoeken van de print, verder zit er dan weer een soldeerpunt, ene kant de weerstand, rechts de transistor.

En inderdaad, de transfo zit in de behuizing ingegoten, alles lossolderen is geen probleem hoor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2015, 21:47:24 PM
Citaat van: Huugooke op 08 juli 2015, 21:43:59 PM
en wat voor rare dingen zitten er aan de andere kant? Zie 'k iets driepotig?
Er zit ook een transistor denk ik aan de linkerkant, je hebt dus de soldeerpunten waar de stroom binnen komt, dan gaat die via een baan op de print naar de uithoeken van de print, verder zit er dan weer een soldeerpunt, ene kant de weerstand, rechts de transistor.

En inderdaad, de transfo zit in de behuizing ingegoten, alles lossolderen is geen probleem hoor.
Dan zit daar waarschijnlijk een spanningsregelaar uit de LM serie; dat maakt het zomaar omwisselen van transfo's niet zo vanzelfsprekend.

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 08 juli 2015, 22:07:36 PMDan zit daar waarschijnlijk een spanningsregelaar uit de LM serie; dat maakt het zomaar omwisselen van transfo's niet zo vanzelfsprekend.

Er komt toch AC uit die transfo? Dan lijkt een spanningsregelaar (en zeker aan de 220v-kant) onwaarschijnlijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 08 juli 2015, 22:42:30 PM
Citaat van: Huugooke op 08 juli 2015, 22:07:36 PMDan zit daar waarschijnlijk een spanningsregelaar uit de LM serie; dat maakt het zomaar omwisselen van transfo's niet zo vanzelfsprekend.

Er komt toch AC uit die transfo? Dan lijkt een spanningsregelaar (en zeker aan de 220v-kant) onwaarschijnlijk  ;)
Ik dacht (voortgaande op de foto) dat dat de secundaire was

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 08 juli 2015, 22:42:30 PM
Citaat van: Huugooke op 08 juli 2015, 22:07:36 PMDan zit daar waarschijnlijk een spanningsregelaar uit de LM serie; dat maakt het zomaar omwisselen van transfo's niet zo vanzelfsprekend.

Er komt toch AC uit die transfo? Dan lijkt een spanningsregelaar (en zeker aan de 220v-kant) onwaarschijnlijk  ;)
Jups, komt AC uit he 16V om precies te zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan