Roco transfo 10725

Gestart door Peter, 01 november 2012, 14:26:25 PM

Huugooke

ook een oude  Märklin, zo'n blauwe metalen, zou kunnen dienen. Die kan je vrij goedkoop vinden.
Maar zoals hierboven gezegd: een zelfbouw project met een transfo, een kastje en een zekeringhouder is stukken goedkoper.
Er zijn nu ook elektronische voedingen voor 12 volt op de markt, die zijn eigenlijk voor LED verlichting gemaakt.
Ze zijn beveiligd tegen kortsluiting en overbelasting, en sommige modellen zijn zelfs dim-baar!

OlivierV

Misschien een beetje een late reactie, maar bij mijn multimaus zit ook zo'n trafo, ik denk dat deze ook naar de filisteintjes is, soms doet hij het, soms niet ..., nu al een hele tijd niet meer, gisteren en eergisteren wel nog perfect. Het probleem doet zich al enkele maanden voor.

Ik verdenk de transfo, want als je hem insteekt moet je daar gezoem uit horen als je er met je oor naast zit. Maar dat is nu niet het geval. Allicht kapot neme ik aan?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 07 juli 2015, 00:13:19 AM
Misschien een beetje een late reactie, maar bij mijn multimaus zit ook zo'n trafo, ik denk dat deze ook naar de filisteintjes is, soms doet hij het, soms niet ..., nu al een hele tijd niet meer, gisteren en eergisteren wel nog perfect. Het probleem doet zich al enkele maanden voor.

Ik verdenk de transfo, want als je hem insteekt moet je daar gezoem uit horen als je er met je oor naast zit. Maar dat is nu niet het geval. Allicht kapot neme ik aan?
Dat gezoem is niet bepaald een goed teken! Transfo's hebben een kern uit samengestelde metalen platen, die inderdaad dat typisch gebrom kunnen veroorzaken als ze niet goed vastzitten. Dit komt het meest voor bij heel oude transformatoren.
Moderne types zijn meestal ingegoten zodat het trillen quasi zero is. Dat geeft dan weer problemen met de warmte afvoer, maar de ontwerpers zullen wel weten wat ze doen zeker?
In die transfo's zit/zat ook een soort thermostaat die uitschakelt als de belasting en dus de warmteontwikkeling te groot is. Bij sommige merken klikt die bij afkoeling terug aan, maar het kan ook zijn dat het een smeltzekering is, en dan heb je gedaan!
De nu abnormaal hoge omgevingstemperatuur helpt hier ook niet aan!
Let wel dat tegenwoordig van een echte transfo nog zelden sprake is. Meestal zijn het schakelende voedingen, die geven geen kik (als ze goed zijn!). Meestal herkenbaar aan het identificatie plaatje.

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 07 juli 2015, 01:06:42 AM
PC-voeding: véél mogelijkheden  ;)
http://meb.gerolf.be/sturing/elektro/npcvoed.htm

Een pc-voeding op overschot heb ik wel liggen, maar uit de uitgangen krijg je enkel gelijkstroom aangezien alle componenten in een pc op gelijkstroom werken ...

Of de trafo nu wel echt kapot is twijfel ik wel aan, kan even goed het kabeltje zijn tussen trafo en versterker.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

argilla

ook hier draaien de 3 stuks 10725 transfo' s, zoals het moet. Tot hier toe al de beste transfo's die ik heb gehad voor mijn modelbaan. De vorige waaren van Fleishmann ook goed. nadien digitaal met nieuwe baan . heb geen problemen met Roco digi ook niet gehad in het verleden , het is prima materiaal.
Zie niet goed in wat er mis mee kan gaan ?? 
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rangeerduivel

Citaat van: argilla op 07 juli 2015, 12:34:39 PM
...het is prima materiaal.
Zie niet goed in wat er mis mee kan gaan ?? 

Tja alles kan stuk gaan hé ML!

Er zijn er al in panne gevallen met hun Rolls-Royce ook naar 't schijnt,
Het verhaal doet de ronde dat JP Van Rossem zo zijn eerste vrouw heeft leren kennen,
ZIJ zou in panne gestaan hebben met haar RR,en HIJ zou haar "gedepanneerd" hebben ::)

Aldus de overlevering en traditie... :-\

;)

Huugooke

Op een ander forum gelezen dat er een weerstandje zou sneuvelen in de behuizing.
Die openen houdt natuurlijk een GROOT RISICO in, omdat je de 220 volt aansluiting kan aanraken.
Ook hier weer zou die multimeter van pas komen  ;D
Als het dat is, en je kan solderen, is het een kwestie van enkele centjes.
Nogmaals: Het is nooit de bedoeling dat je die dingen opent (is trouwens niet simpel) en gevaarlijk; ook na een eventuele herstelling de boel terug in veilige staat brengen.

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 07 juli 2015, 12:46:37 PM
Op een ander forum gelezen dat er een weerstandje zou sneuvelen in de behuizing.
Die openen houdt natuurlijk een GROOT RISICO in, omdat je de 220 volt aansluiting kan aanraken.
Ook hier weer zou die multimeter van pas komen  ;D
Als het dat is, en je kan solderen, is het een kwestie van enkele centjes.
Nogmaals: Het is nooit de bedoeling dat je die dingen opent (is trouwens niet simpel) en gevaarlijk; ook na een eventuele herstelling de boel terug in veilige staat brengen.
Had ook al eens wat gelezen en inderdaad ook de oorzaak bij die weerstand gezien. De behuizing openen is simpel naar het schijnt door de 4 gaten te doorboren en hem dan open te wrikken. Solderen kan ik vrij goed, een weerstandje vervangen is klein brood. Maar ne multimeter dat moet ik inderdaad eens aanschaffen want ik heb mezelf maar al te vaak vervloekt wanneer ik dat niet heb en er een nodig heb.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Als je zo'n weerstandje van 0.56 ohm moet hebben, weet het dan te zeggen.

OlivierV

Citaat van: Huugooke op 07 juli 2015, 13:33:17 PM
Als je zo'n weerstandje van 0.56 ohm moet hebben, weet het dan te zeggen.
Okido, heb die grootte hier niet in huis, eerst maar eens een kans krijgen om de stekker uit te meten en al dan niet de trafo te kunnen uitsluiten.

Of alvast eens eentje lenen van de dichtsbijwonende modelspoorder met een Multimaus, dat is gelukkig maar een goede 100 meter.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Als je zo'n weerstand wil, of andere hulp: pm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

#27
Heb van Rudy een multimeter geleend, dingetje op kolen gestookt dat het prima doet.

Trafo de 4 gaatjes een breder uitgeboord en opengesmeten.  Wel kom je op de onderkant van de print uit en de rest pakt er precies nog niet al te gemakkelijk uit ..., misschien straks eens tegen de grond gooien. :D

Bij metingen:
- Op de print binnenkomen van 220-240 meet ik mooi de netspanning van 230v
- Andere kant van de trafo komt er nul komma null uit.
- Er zitten 2 weerstanden in, een kleine en een grote, maar daar meet ik bijna niks van weerstand over

Noot
De weerstand zal het wel zijn want als ik aan de ene kant aan de AC in meet en met 1 pin over de weerstand meet ik niks meer, dus die zal precies toch kapot zijn.

Wat ik mij wel afvraag of dit niet mogelijk is.
Ik heb enkele oudere fleischmann trafo's waar ook een AC-kant aan zit, als ik daar nu gewoon die stekker van de multimaus op soldeer, zou het in principe ook moeten werken neem ik aan?

Nu in ieder geval eerst die weerstand los solderen.

De kapotte weerstand heeft als kleurcode

Groen, blauw, zilver, goud, paars => als ik correct ben 0,56Ohm en een tolerantie van +- 0,10%.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Die weerstand doet dienst als zekering; die brandt door bij overbelasting, wat heel  stout is van die mannen!
Vervangen door een nieuwe dus.
Maakt er eens een fotooke van aub

Huugooke

En je hoeft die andere transfo's niet te demonteren, gewoon de kabel aan de aansluiting; die transfo geeft toch enkel wisselstroom 16 volt?
Is dat een speciale stekker of zo'n rond ding?