Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Roco transfo 10725

Gestart door Peter, 01 november 2012, 14:26:25 PM

Peter

Op vrij korte tijd na elkaar is het de tweede keer dat een Roco wisselstroomtranformator (ref. 10725) de geest geeft.
Deze en ook de vorige een paar manden geleden waren afkomstig uit een digitale beginset (deze hier uit een set met de baureihe 64, de vorige uit de begindoos met de TEE)

Zou het kunnen dat Roco mindere kwaliteit is zo'n sets steekt, want tot gisteren funktioneerdedeze laatste normaal en is en was er geen kortsluiting op de stroomkring. >:( >:( >:(
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Hallo Peter,
als je op dat type googled dan zie je behoorlijk wat klachten.
Hij is 50Watt heb je al eens opgeteld wat je totaal verbruik op de baan is?
Misschien zit daar de "oplossing" van het6 probleem.

grt Pieter.

Peter

De transfo werd enkel gebruikt voor de bediening van de signalen (met Led's), wissels(geen verbruik al je niet schakeld) en een twintigtal led verlichtingen (lantaarns)
Trouwens volgens Roco is deze beveiligd tegen overbelasting en kortsluitingen.
Mijn Titan transfo's heb ik al jaaaaaaaaren en die funtioneren nog altijd perfekt.
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Citaat van: Peter op 01 november 2012, 14:40:59 PM
Trouwens volgens Roco is deze beveiligd tegen overbelasting en kortsluitingen.
En dan toch zoveel klachten...........dat geeft te denken, Peter.

grt Pieter.

jossebe2000

Dag
mijn transformatoren ROCO (10 stucks, ref. 10725) draaien zonder problemen op onze modules 0 voor tractie

ysbeer

Is hij verbrand of gewoon niks meer er uit.
Ik zou even naar de beveiling kijken,dat is de meest primitieve die je kan voorstellen,overbruggen en geen kortsluiting maken of en zekering bijbouwen.
wim

jacques timmermans

Peter,

Meet eens de netspanning. Als deze nogal boven de tolerantie van de transformator ligt, kan het voorkomen dat door een te hoge primaire stroom de thermische veiligheid aanspreekt. Zelfs bij nullast of een minimale belasting kan de thermische veiligheid van een transformator door een te grote inwendige temperatuur en of te hoge magnetische verliezen in werking treden. In de regel zijn deze bij goedkopere transformatoren zgn. "wegwerp zaken" niet te resetten (autoreset van de thermische veiligheid - meestal een bimetaal) waardoor de ziel van de transformator het simpelweg begeeft.

Jacques Timmermans

Peter

Heb geen voltmeter. Blijkbaar hebben andere transfo's (2x Titan) en 1x Trix (allen enkel wisselstroom uitgang) geen problemen, net zo min als onze huishoudtoestelen + TV enz.

De vorige defekte heb ik open gezaagd maar daar is niets aan te resetten. De huidige transfo heeft net zo min een resetknop aan de buitenzijde, en om die transfo te openen heb ik weer een zaag nodig. Waarborg heb ik niet meer (-3 jaar oud) Ik zeg het nog: die Roco transfo's zijn brol. (goedkoop ) maar een goede Titan (bv de 218) kost ongeveer 100 euro :(
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

#8
Als je even buiten de modelspoorzone gaat kijken, Peter, heb je een 100VA transfo voor tussen 20 en 40 euro, afhankelijk van de uitvoering.
Een voorbeeld: een LED transfo van 60VA voor €24.
Een belangrijk punt is de veiligheid natuurlijk. Misschien kunnen de deskundigen terzake hier even toelichten waarop men moet letten.

Het feit dat je die moet open zagen brengt ze in een bepaalde veiligheidsklasse, zo belet men dat er aan geknoeid wordt!


Peter

Gisteren regelmatig de netspanning gemeten met een geleende voltmeter, en de spanning blijft 225 volt 
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: jacques timmermans op 01 november 2012, 17:22:29 PM
Meet eens de netspanning. Als deze nogal boven de tolerantie van de transformator ligt, kan het voorkomen dat door een te hoge primaire stroom de thermische veiligheid aanspreekt.
Nee, dat kan niet. De thermische beveiliging van deze transfo's zit altijd in de secundaire. Die is inderdaad auto-reset, dat is een wettelijke verplichting.
Desondanks kan zo'n reset natuurlijk weigeren.

@Peter: als je die transfo tegen je oor houdt, hoor je hem dan brommen?

Peter

Geen gebrom (zelfs niet in mijn hoofd ;D)
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Als hij niet meer bromt, dan heeft de primaire wikkeling het begeven.
Ik zie bij google afbeeldingen wel dat er twee verschillende uitvoeringen van deze trafo zijn.

Peter

Het is het model met die vier afgeschuinde zijden en vast in de transfo bevestigde draden
Met vriendelijke groeten
Peter

just4fun

Als ik het goed heb is dat een transfootje met 16VAC aan de uitgang?
Ik zou naar de ene of andere elektronicaboer gaan en daar een soortgelijke transfo aanschaffen met een smeltveiligheidje (en houder daarvoor) aanschaffen.
Mits een beetje soldeerwerk heb je een eigen gebouwd en bedrijfszeker ding gemaakt en ben je volgens mij goedkoper gesteld dan de merkgebonden transfo's.
Paul